Turistler Türkiye seyahatinde en çok nelere para harcıyor?
Mastercard, Türkiye’de ve Türkiye’ye en çok turist gönderen ülkelerde gerçekleştirilen yabancı kartlı POS harcamalarını baz alarak 2023 yılına ait güncel turizm raporunu yayımladı. Verilere göre Türkiye’de yabancı menşeli kartlarla yapılan işlemlerde, 2023 yılında 2022 yılına kıyasla adet bazında yıllık yüzde 12, ciro bazında ise yüzde 63’lük bir büyüme oldu. Turist sayısında ise yıllık yüzde 15’lik bir büyüme yaşandı. Kartlı turizm harcaması işlem hacmi ve işlem sayısında lokomotif ödeme yöntemi banka kartı oldu ve işlem adedi bazında yüzde 67 banka kartı ve yüzde 33 kredi kartı kullanıldı.
Yabancı kartların büyüme hızı Türkiye’nin batısında yoğunlaştı
Kartlı turizm harcaması işlemlerinde geçen yıla kıyasla market harcamalarının artış trendi devam ederken, yabancıların Antalya’da yaptığı harcamaların büyüme hızı diğer illerin önüne geçti. Kartlı turizm harcaması işlemlerinde şehir bazlı ciro dağılım sırasıyla İstanbul (yüzde 46), Antalya (yüzde 20), Muğla (yüzde 9), İzmir (yüzde 4), Aydın (yüzde 2) ve diğer iller (yüzde 19) şeklinde oldu. Sektör bazlı ciro dağılımı ise mücevherat/duty free/deri ürünler (yüzde 20), giyim (yüzde 17), otel (yüzde 15), restoran (yüzde 12), market (yüzde 8) ve diğerleri (yüzde 27) oldu.
Turistler Antalya ve Muğla’da otel, diğer illerde mücevherat/duty free/deri ürünleri harcaması yapıyor
Yabancıların en çok harcama yaptığı beş şehirden biri olan Muğla’da yabancılar en çok otel harcamaları yaparken diğer illerdeki lokomotif mücevherat/duty free/deri ürünleri oldu. Türkiye’de harcama yapılan bireysel yabancı kartların ülke bazlı dağılımı ele alındığında, İngiltere menşeli kartlar ciroda zirvedeki yerini korudu. Ciro bazlı yıllık en büyük beş ülke sırasıyla İngiltere (yüzde 46), Almanya (yüzde 19), Amerika (yüzde 13), Hollanda (yüzde 5) ve Suudi Arabistan (yüzde 5) oldu. Bu ülkelerin 2023 yılında 2022 yılına kıyasla yıllık büyüme oranları ise İngiltere (yüzde 35), Almanya (yüzde 17) Amerika (yüzde 17), Hollanda (yüzde 8) ve Suudi Arabistan (yüzde 33) oldu.
Rapora yansıyan önemli sonuçlar özetle şöyle;
- Türkiye’de en çok harcamayı yapan yabancıların Türkiye’deki çeyrek spesifik harcama alışkanlıklarında büyük bir değişiklik olmadığı görüldü. Buna göre harcama yapılan sektörler genel olarak sağlık, mücevherat/duty free/deri ürünleri, restoran, giyim ve otel şeklinde oldu.
- Yabancıların diğer ülkelerde ilgi gösterdikleri sektörler ile Türkiye’de en çok harcama yaptıkları sektörlerin benzer olduğu ortaya çıktı. Araştırmaya göre yabancı turistlerin neredeyse yarısı Türkiye’ye en fazla ziyareti yüzde 42 oranla yılın üçüncü çeyreğinde gerçekleştiriyor.
- İngilizler sırasıyla, market, restoran giyim; Almanlar sırasıyla giyim, otel ve restoran; Amerikalılar sırasıyla otel, restoran ve market; Hollandalılar sırasıyla benzin, restoran ve giyim; Suudi Arabistanlılar ise mücevherat/duty free/deri ürünler, giyim ve otel alanında harcama yaptı.
- İngiltere menşeli kartlarda hacmin büyük kısmı debit kartlardan geçerken, ciro büyüklüğünde Antalya otel, İstanbul ise mücevherat/duty free/deri ürünleri ile ön plana çıktı.
- Almanya menşeli kartlarda hacim çoğunlukla debit kartlardan geçerken, ciro büyüklüğünde Antalya ve İstanbul, mücevherat/duty free/deri ürünleri ve giyim sektörlerleriyle ön plana çıktı.
- Amerika menşeli kartlarda hacim çoğunlukla kredi kartlarından geçerken, yüzde 65 ile ciroda en büyük payı alan İstanbul’da mücevherat/duty free/deri ürünleri ve otel yoğun talep gördü.
- Hollanda menşeli kartlarda hacim çoğunlukla debit kartlarından geçerken, cironun yüzde 50’sini oluşturan İstanbul ve Antalya’da restoran ve mücevherat/duty free/deri ürünleri yoğun talep gördü.
- Suudi Arabistan menşeli kartlarda hacmin büyük kısmı kredi kartlarından geçerken; giyim, otel ve restoran sektörleri yoğun talep gördü.