Türkiye kahkaha terapisinde
Sevilen diziler sadece yüksek izlenme rakamlarına ulaşmakla kalmıyor topluma sirayet edip kendi kültürünü de yaratıyor. Hal böyle olunca günlük yaşama da sosyal medyaya da marka stratejilerine de yön veriyorlar. Peki, izleyici en çok hangi tür dizileri seviyor ve izliyor? İzleyicinin TV’de görmeye hasret kaldığı türler hangileri? Hangi yapımlar 2022’de gönülleri fethetti? Yanıtlar Marketing Türkiye için Xsights Araştırma ve Danışmanlık tarafından gerçekleştirilen “Yılın En Sevilen Dizileri” araştırmasında…
Zamanın çok hızlı aktığı bir çağdayız. Dolayısıyla gündemle birlikte izleyicilerin tercihleri, duygu durumları ve ilgi alanları da hızla değişiyor. Ancak tüm bu değişime rağmen dizi izleme tutkusu baki kalıyor… Zira geçtiğimiz yıl 4,2 saat olan TV izleme süresi bu yıl 3,8 saate düşerken bile Türk dizileri bu süreden 2,3’le büyük bir pay (geçtiğimiz yıl 2,6’ydı) almayı başardı. Global ve yerli streaming platformlarının yarattığı rüzgar da hesaba katıldığında dizi izleme süreleri her yıl artıyor.
Dizilere yönelik artan ilgili bu alanı pazarlama sektörü için her geçen gün daha da kritik bir rekabet sahasına dönüştürüyor. Ürün/marka yerleştirme sayılarındaki artış da kızışan rekabetin açık bir göstergesi.
Peki, bu önemli mecra nasıl bir seneyi geride bıraktı? Marketing Türkiye için Xsights Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Yılın En Sevilen Dizileri” araştırması izleyicinin gözünün de gönlünün de komedi içeriklerinden yana olduğunu gösteriyor. Buna rağmen yıllardır süregelen dram sevdası da bitmiş değil… Zira yılın en sevilen online dizileri Zeytin Ağacı ve Erşan Kuneri olurken TV’de de zirveye Camdaki Kız yerleşiyor. Gelin bu çarpıcı araştırmanın detaylarına yakından bakalım…
Türkiye’nin kahkaha sponsoru diziler
Geçtiğimiz yıl yapılan araştırmada katılımcıların yüzde 71’i Türk dizilerini internetten takip ettiğini belirtirken bu yıl yüzde 7’lik bir gerilemeyle bu oran yüzde 64’e düşmüş görünüyor. Son zamanlarda en çok takip edilen dizi türleri incelendiğinde yüzde 45,8 ile en büyük kitleyi komedi içeriklerinin topladığı görülüyor. Yüzde 44,4’lük bir kesim tercihini dramdan yana yaparken, katılımcıların yüzde 43,1’i aile dizileri için ekran başına geçiyor.
İzleyici romantik komedi izliyor
Söz konusu istekler olduğunda ise izleyicilerin romantik komedi hasreti çektiği görülüyor. Zira katılımcıların yüzde 40,3’ü TV ekranlarında en çok romantik komedi izlemek istediğini dile getiriyor. Aile (yüzde 34,7) ve tarihi dönem dizileri (yüzde 31,9) için de talep oldukça yüksek.
Yılın en sevilen dizisi “Camdaki Kız”
En çok takip edilen diziler sorulduğunda listenin ilk üç sırasına dram türünde dizilerin yerleştiği dikkat çekiyor. Camdaki Kız yüzde 48,6’lık bir kitlenin oyuyla ilk sırada yer alırken onu yüzde 41,7 ile Yalı Çapkını ve yüzde 38,9 ile Yargı takip ediyor.
Katılımcıların en beğendiği dizi Yargı (yüzde 18,1) olurken Yalı Çapkını’nın (yüzde 15,3) da ikinci sıraya yerleştiği görülüyor. Yüzde 12,5 ile Gönül Dağı en beğenilen üçüncü dizi oluyor.
Zeytin Ağacı ve Erşan Kuneri kapışıyor
Online platformlara yüzde 41,3’lük bir kitlenin takip ettiği Zeytin Ağacı damga vuruyor. Erşan Kuneri (yüzde 30,4) ve Pera Palas’ta Gece Yarısı (yüzde 26,1) da online dizi platformlarının en çok izlenen işleri arasında yer alıyor. Online platformlarda izlenen yapımlardan en sevilenleri sorulduğunda yüzde 13’le Zeytin Ağacı ve Erşan Kuneri’nin zirveyi paylaştığı görülüyor. Leyla ile Mecnun da yüzde 10,9’luk bir kitlenin favorisi olarak kayıtlara geçiyor.
Reklam arasında keyifler kaçıyor
Peki, izleyicilerin Türk dizileri hakkındaki genel görüşleri neler? Yüzde 76’lık devasa bir kitlenin reklam sürelerinin uzunluğundan şikayetçi olduğu dikkat çekiyor. Reklam sürelerinin uzunluğundan rahatsız olmadığını belirten katılımcıların oranı ise sadece yüzde 8.
Öne çıkan diğer yorumlar ise oldukça pozitif. “Gerçek hayatta yaşanmış hikayeleri izlemek hoşuma gidiyor” diyen yüzde 72’lik bir kitle var. Yüzde 69’luk bir kesimse Türk dizilerinin yeni yetenekleri ortaya çıkardığı ve dizilerin Türk kültürünün yakın ve uzak coğrafyalarda tanınmasını sağladığı konusunda hemfikir.
İzleyicilerin favorisi Fox TV
Sıra tüm bu güzel içeriklerle rekabeti körükleyen kanallara geldiğinde katılımcıların bir numaralı TV kanalının FOX olması dikkat çekiyor. Show TV, TV8 ve Star TV de en çok takip edilen kanallar arasında. Veriler, 2021 yılında 4,2 saat olan TV izleme süresinin bu yıl 3,8 saate kadar düştüğünü gösteriyor. Bu düşüşe paralel olarak Türk dizisi izleme süresi de 2,6 saatten 2,3 saate geriliyor. Katılımcıların yüzde 79,2’si dizileri TV’de yayınlandığı saatte izliyor. Yüzde 38,9’u YouTube’dan, yüzde 25’i ücretli TV hizmetlerinden ve yüzde 22,2’si dizi sitelerinden takip ediyor.
En çok tercih edilen online platform Puhu TV
İzleyicilerin en çok dizi izlediği platformlarsa puhutv, YouTube ve Netflix olarak öne çıkıyor. İzleyici online platformları en çok TV’de kaçırdığı bölümü izlemek için kullanıyor. İzlediği dizinin yayın saatinin kişisel programına uymaması, reklamsız içerik tüketmek ve yayının istenen anda duraklatılabilmesi de izleyiciler için online platformları cazip kılan nedenler.
Kriz rekortmeni 2022’nin “en”leri
Mücadeleden yılmadığımız ama güçlü kalmanın da epey zor olduğu bir yıldı 2022… Neredeyse siren seslerini duyabileceğimiz kadar yakınımızda yaşanan Rusya-Ukrayna savaşı bir taraftan, tüm öngörüleri yerle bir eden ekonomik kriz diğer taraftan üzerimize saldırınca pandemi gibi zorlu bir sınavı atlatabilmiş olmak dahi sevinmek için yeterli olmadı. Peki, yılın Z raporunu aldığımızda akıllarda en çok kimler ve hangi olaylar kaldı? Yanıtlar Marketing Türkiye ve Poltio iş birliğiyle gerçekleştirilen “2022’nin ‘En’leri” anketinden geliyor…