Türkiye’de medya ve reklam yatırımları umut verici!
Sektörün merakla beklediği “Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2020 Yılı Raporu” geçtiğimiz günlerde açıklandı. Sonuçlar hem şaşırtıcı hem de umut verici. Rapora göre mecra dışı reklam yatırımlarıyla beraber, toplam medya ve reklam yatırımları bir önceki yıla göre yüzde 24 oranında büyüyerek 17 milyar 469 milyon TL oldu. Sektörün önde gelen dernekleriyle bu umut verici tabloyu değerlendirdik.
Eğrisi doğrusu, eksiği fazlası tartışılsa da reklam ve medya sektörünün en önemli göstergesi olan “Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Raporu” Reklamcılar Derneği (RD), Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB TR), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlandı. Çalışma bu yıl (enflasyon ve kur farkı hesaba katıldığında) ortaya tatmin edici olmasa da umut verici bir tablo çıkardı. Çalışmaya göre 2020’de toplam medya ve reklam yatırımları bir önceki yıla göre yüzde 24 oranında büyüyerek 17 milyar 469 milyon TL’ye ulaştı. Sektörün gidişatı konusunda önemli saptamaları içeren ve tamamına marketingturkiye. com.tr adresinden ulaşabileceğiniz raporun gerisindeki okumaları sektörün önde gelen dernek temsilcileriyle konuştuk…
Pazar pandemiye rağmen büyüdü
✓2020 yılında pandemi dönemine rağmen toplam medya ve reklam yatırımları, bir önceki yıla göre yüzde 24 oranında büyüyerek, 17 milyar 469 milyon TL oldu. Sektör, tüm olumsuz koşullara rağmen büyümesini sürdürüyor.
✓ Reklam sektörünün ekonomiye paralel olarak büyümesi için tüm derneklerle birlikte mecra özelinde, ama toplam büyüme adına gerekli çalışmaları sürekli yürütüyoruz. Örneğin en son bu sene reklamın ekonomiye katkısıyla ilgili önemli bir çalışmayı başlattık.
Pazarı mecra kullanımında çeşitlilik büyütür
✓ Reklamverenler açısından pandemi döneminde belli sektörlerde reklam verme oranı düşse de 2020 yılında reklam yatırımlarını en çok arttıran sektörler; perakende, sağlık-medikal ve temizlik (ev temizlik ürünleri) oldu.
✓ Kuzey Amerika ve Avrupa ülkelerinde gayrisafi milli hasıla içinde reklam yatırımlarını ülkemiz rakamlarıyla kıyasladığımızda reklam yatırımlarında ciddi büyüme potansiyeli olduğu açık. Pazarın sağlıklı büyümesi için tüm reklam mecralarının tek bir mecraya yoğunlaşarak değil, diğer tüm mecralarda (açıkhava, radyo) büyümesi sağlanmalı. Reklamveren tercihlerinin bu doğrultuda çeşitlenmesi için sektör birlikleri mecralarla çalışmaya devam edecektir.
Dijital büyüme payını yazılı basın ve TV’den alıyor
✓ Pandemi döneminde eve kapanmayla birlikte tüm dünyada olduğu gibi dijital içerik tüketimi ülkemizde de gözle görülür biçimde değişti ve artış gösterdi. İnternette geçirilen zamanın artmasıyla OTT platform abonelikleri arttı, dizi ve film seyretme, oyun oynama, video izleme ve müzik dinleme süreleri uzadı. Uzaktan çalışma modelleri görüntülü görüşme vb. platformların kullanımını önemli ölçüde artırdı.
✓ E-ticaret, ticaretin can damarı oldu, daha önce internetten hiç alışveriş yapmayanlar da bu dönemde internet üzerinden alışveriş yapmaya başladılar. Zorunluluklarla birlikte değişen yaşam tarzları tutum ve davranışlara yansıdı. Yapılan araştırmalarda değişen alışkanlıkların büyük bir bölümünün kalıcı olacağı öngörülüyor.
✓ Dünya genelinde toplam medya yatırımlarının yüzde 7,4 küçüldüğü tahmin edilirken yatırımın yüzde 52’sinin dijital mecralarda olduğu ve küçülmeyi frenleyen etkenin dijital mecranın büyümesi olduğu görülüyor. Dijital büyüme payını ağırlıklı olarak yazılı basın ve TV’den alıyor.
✓ Benzer durum ülkemiz için de geçerli. 2020 Türkiye Tahmini Reklam Yatırımları raporuna göre dijital reklam yatırımları 2019’dan bu yana yüzde 39 büyüdü ve 7 milyar 528 milyon TL’ye ulaştı, tüm reklam yatırımları içinde yüzde 54 ile en büyük paya sahip oldu.
✓ Sektörün sağlıklı ve sürdürülebilir büyümesi adına çalışma kılavuzları, hedefleme, ölçümleme, marka güvenliği ve marka sahteciliğini önleme konularında çalışmalarımıza devam edeceğiz.
En fazla reklam yatırımını mobil aldı
✓ 2020 yılında dijital medya yatırımları içerisinde en çok büyüme mobil platformlarda gerçekleşti. Geçtiğimiz yıl mobil platformların dijital medya yatırımları içerisindeki payı yüzde 70, bu platformlara yapılan yatırım ise 5 milyar 261 milyon TL olarak gerçekleşti. Bu bağlamda 2020 yılında en fazla reklam yatırımı alan mecra mobil oldu.
✓ Dijitalleşmede yaşanan hızlı artış mobil tüketimin artmasına neden olurken artan tüketimle beraber mobil pazarlamanın önemi günbegün artıyor. Mobil pazarlamanın büyümesini hızlandırmak adına 2021 yılında MMA olarak ölçümleme konusunda çalışmalarımıza devam ederken aynı zamanda Dijital Okuryazar Türkiye (DOT) projemizle mobil kullanım alanlarının yanı sıra sektörel eğitimlerle mobil platformların pazarlama ve iletişim dünyası dahilinde etkin kullanımını arttırmaya yönelik çalışmalarımıza devam edeceğiz.
Açıkhavada hızlı bir iyileşme bekleniyor
✓ Pandemi etkisiyle açıkıkhavada reklam kampanyalarının durması ya da azalması, açıkhavanın bugüne kadar hiç görmediği sert bir düşüş yaşamasına neden oldu. Yılın ikinci yarısında daha hızlı bir iyileşme bekleniyordu. Ancak pandeminin sürmesi nedeniyle alınan kararlar ve etkileri beklenen performansa izin vermedi. Ama açıkhavanın iç dinamiği nedeniyle hızlı bir iyileşme bekleniyor.
✓ Pandemi dönemi olmasına karşın açıkhavada yatırımlar sürdü. Pazara yeni oyuncular katıldı. Gerek dijital açıkhava ve gerekse klasik açıkhava için yeni ihaleler ve yatırımlar yapıldı. Açıkhava şirketleri son derece aktif çalışıyor. Yeni projeler üretiliyor. 2021’de büyüme olmasa da yıl sonunda 2019 rakamları görülebilir. Açıkhava; enerjisi yüksek, dinamik ve vazgeçilmez bir mecra, bu sıkıntılı dönemi başarıyla atlatacak. Sonrası her zamanki gibi açıkhavanın büyümesi ve başarı öyküsü olacak.
2021, radyonun toparlanma yılı olacak
✓ Geçtiğimiz Aralık ayı ortasındaki tam kapanma kararı radyoları olumsuz yönde etkiledi. Öyle ki; yapılan tüm araştırmalar radyonun en çok evde dinlendiğini tespit etmesine rağmen, Türkiye’de “radyo trafikte dinlenir” algısı nedeniyle radyolar, kapanmalardan en çok etkilenen mecralar arasında yer alıyor.
✓ 2021’in radyoların toparlanma ve yenilenme yılı olacağını öngörüyoruz. O nedenle radyo dinlenme oranlarındaki artışa paralel olarak reklamverenlerin bu alandaki yatırımları da artacaktır.