Babalar derin bir özlem içerisinde
Babalar Günü’ne doğru adım adım ilerlerken onlara güzel bir gün yaşatmak için araştırmalar başladı. Ancak doğru seçimi yapmak hiç de kolay değil. Zira Türkiye’nin ketum babaları duyguları ve istekleri konusunda ser veriyor, sır vermiyor… Buradan hareketle Marketing Türkiye için Xsights’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Babaları ve Baba Markaları” araştırması babaların rutininden başlayarak seyahat alışkanlıklarına, çocuklarıyla nasıl vakit geçirmeyi sevdiğinden onlara ne tür hediyeler aldığına ve nihayetinde hangi hediyelerle mutlu olduklarına dek pek çok sonucu şeffaflıkla ortaya koyuyor… Verilere göre çocukları ve eşleriyle başlayan öncelik listesinin sonuna aldıkları hobilerine vakit ayırmayı özlüyor babalar. Ama en çok özledikleri aktivite kendileri için alışveriş yapmak. En çok giyim ürünlerine para harcayan babaların bu yılki hediye beklentisi ağırlıklı olarak “ayakkabı ve çanta” kategorilerinde yoğunlaşıyor…
Babaların rutini çocukları
Babaların yüzde 65’inin günlük rutininde çocuklarla ilgilenmek ağır basıyor. Yüzde 61’i günlük rutin olarak işe gittiğini, yüzde 50’si ise arkadaşlarıyla vakit geçirdiğini söylüyor. En düşük oranın ise yüzde 2 ile temizlik yapmak olduğu dikkat çekiyor. En çok özlem duyulan aktivite sorulduğunda şaşırtıcı bir biçimde kendi için alışveriş yapma arzusu (yüzde 75) dikkat çekiyor. Her 5 babadan birinin ise hobilerine vakit ayırabilme özleminde olduğu kaydediliyor.
Çocuklarıyla siyaset konuşmuyorlar
Araştırmada babaların çocuklarıyla iletişimindeki ortak paydayı tespit etmek adına en çok nelerden sohbet ettikleri de soruldu. Gelen ilk 3 yanıt arasında aile (yüzde 95), sosyal meseleler (yüzde 42) ve kültür-sanat (yüzde 40) yer alırken konuşmaktan kaçınılan, yani en az konuşulan konular da ortaya çıkıyor. Zira toplum arasında en çok konuşulan konular arasında yer alan siyaset (yüzde 6), küresel sorunlar (yüzde 7) ve sürdürülebilirlik (yüzde 8) konularının babalar ve çocukların sohbetinde oldukça düşük bir hacmi olduğu dikkat çekiyor.
Kim demiş babalar kedi sevmez diye
Babaların yanıtlarına göre her 10 evden birinde evcil hayvan besleniyor. Babaların en çok beslediği evcil hayvan yüzde 58 ile kedi olurken yüzde 38 ile kuş ikinci sırada, yüzde 31 ile köpek üçüncü sırada yer alıyor.
Yol uzun, babalar yorgun
Her 10 babadan 4’ü (yüzde 41) seyahat etmediğini belirtirken, kalan cevaplar arasında en yüksek oran yüzde 37 ile “yılda 1 kez seyahat ediyorum” oluyor. Yüzde 8’i 3 ayda bir seyahat etme fırsatı bulurken yüzde 6’lık bir kitle için seyahat sıklığı ayda bire yükseliyor. Babaların hobilerine duyduğu özlem de göz önünde bulundurulduğunda seyahat ve hobilerin öncelik sırasında oldukça geriye atıldığı söylenebilir.
Peki, yaşamında sevdiği pek çok şeyi öteleyen babaların öncelikler listesinde neler var? Elbette çocukları (yüzde 93) ve eşi (yüzde 90)… Diğer öne çıkan yanıtlar ise aile (yüzde 63) ve iş (yüzde 41) oluyor.
Babalar tweet’liyor
Araştırmaya katılan 500 babanın en çok kullandığı sosyal medya platformu incelendiğinde yüzde 54’ünün favorisinin Twitter olduğu göze çarpıyor. Instagram yüzde 24 ile ikinci sırada yer alırken, YouTube yüzde 11 ile üçüncü sıraya yerleşiyor.
Babaların yüzde 55’inin üç sosyal medya hesabı bulunurken, tek hesabı olanların oranı yüzde 21 olarak kaydediliyor. Aktif paylaşım yaptığını belirten babaların oranı ise yüzde 62. Müzik dinlemek için en çok tercih edilen kanallar arasında da radyo (yüzde 42) ve YouTube (yüzde 41) liste başı.
Babalık izni 30 gün olmalı
Babalık denince akla gelen ilk şey yüzde 45 ile aile üyeleri oluyor. Sorumluluk (yüzde 30), koruma (yüzde 10), sevgi (yüzde 7), huzur (yüzde 2) ve fedakarlık (yüzde 2) da babalık denince ilk akla gelenler arasında. Gelelim babalık izni meselesine… Babalık izninin ne kadar sürmesi gerektiği konusunda net bir fikir birliği olmasa da babaların yüzde 45’i 30 günün ideal olduğunu düşünüyor. 10 gün babalık izninin yeterli olduğunu düşünenlerin oranı yüzde 32, 15 günlük iznin yeterli olduğunu düşünenlerin oranı ise yüzde 7 olarak verilere yansıyor.
Ayakkabı ve çanta talebi yükseliyor
“Babalar Günü yaklaşırken hediye tüyosu vermeyi sever misiniz?” sorusu sorulduğunda yüzde 65’i hayır cevabı verirken, yüzde 35’ i aksi yönde görüş bildirerek tüyo vermeyi tercih ettiğini söylüyor. Bu yıl en çok mutlu olacakları hediye sorulduğunda yüzde 38’i oyunu ayakkabı ve çanta seçeneğinden yana kullanıyor. Giyim yüzde 27 ile ikinci sırada yer alırken, elektronik/teknolojik ürünler yüzde 12 ile üçüncü sıraya yerleşiyor.
Türkiye’nin babaları disiplinli
Araştırmaya katılan babalardan kendi babalık stillerini tanımlamaları istendiğinde neredeyse 4’te 3’ünün “disiplinli” cevabını verdiği görülüyor. “Özgürlükçü baba” stiline sahip olduğunu düşünenlerin oranı yüzde 9, kendisini “ilgili baba” olarak görenlerin oranı ise yüzde 8. Arkadaş canlısı babaların oranı ise sadece yüzde 6.
Babalara “İyi baba olmak sizce ne demek?” sorusu yöneltildiğinde, yüzde 43’ü “ailesine düşkün olmak” diyor. “Çocuklarına zaman ayırabilmek” cevabını verenlerin oranı yüzde 32’yi bulurken “çocuklarının geleceğini inşa etmek” cevabını verenlerin oranı yüzde 6’da kalıyor.
Babadan al haberi!
Araştırmaya katılan babaların yüzde 31’i streaming platformlarını takip ettiğini belirtiyor. Araştırmaya göre babaların yüzde 79’u iki farklı streaming platformuna üye. Tek bir platforma abone olan babaların oranı ise yüzde 7. Babaların TV’de en çok izledikleri içeriklerin başında yüzde 60 ile haber bültenleri geliyor. Belgeseller yüzde 57 ile ikinci, spor programları yüzde 48 ile üçüncü sırada. Siyaset/tartışma programları kendine listenin sonunda yer buluyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına Xsights tarafından gerçekleştirilen “Türkiye’nin Babaları ve Baba Markaları” araştırması “CAWI (Bilgisayar İnternet Anketi) yöntemiyle 12-16 Mayıs 2023 tarihleri arasında 500 kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. Örneklem; AB (65) C1 (110) C2 (145) DE (180) SES seviyelerinde 18 yaş üstü babalardan oluştu. Araştırmaya katılan babaların yaş ortalaması 48,4…
“Çocuklarla ilgilenmek annenin rolüdür” miti kırılıyor
- Babaların günlük rutinlerine bakıldığında toplumsal cinsiyet temelli ev içi rol dağılımının çoğunlukla devam ettiğini görüyoruz. Yemek hazırlamak babaların yalnızca yüzde 8’inin günlük rutinleri içindeyken, bu oran temizlik yapmak konusunda yüzde 2’ye düşüyor. Öte taraftan, “çocuklarla ilgilenmek annenin rolüdür” mitini kıracak şekilde babaların yüzde 65’i günlük rutinlerinde bu konuyu ilk sıraya koymaktadır. Babaların önceliğine bakıldığında ilk sırada çocukları gelirken, bunu sırasıyla eşleri ve aileleri takip ediyor.
- Babaların kendileriyle ilgili çizdikleri profil bütüncül olarak ele alındığında ise, kendi babalık stillerini yüzde 74 oranında “disiplinli” olarak tanımladıkları; iyi babalığı ise “ailesine düşkün olmak” (yüzde 43) ve “çocuklarına zaman ayırabilmek” (yüzde 32) şeklinde algıladıkları görülüyor. Dolayısıyla, iyi baba tanımında da çocuklarla ilgilenme konusu yine ön plana çıkıyor. Baba denince ilk akla gelen unsurlara bakıldığında ise ilk üç sırada aile üyeleri, sorumluluk ve koruma geliyor. Dolayısıyla, babaların kendilerini aile üyelerinden, onların sorumluluğunun üstlenilmesinden ve korunmasından sorumlu tuttuklarını söylemek yanlış olmaz.
- Babalık stilini çoğunlukla disiplinli olarak tanımlayan babaların yüzde 65’i Babalar Günü öncesi herhangi bir hediye tüyosu vermediğini belirtiyor. Bunun yanı sıra, babaları en çok mutlu edecek Babalar Günü hediyesinde ilk sırada giyim gelirken bunu ayakkabı/ çanta ve elektronik/teknolojik ürünler takip ediyor. Bununla paralel olarak, babaların kendileri için en çok para harcadıkları kategorilerde de ilk üç sıra değişmiyor ve giyim, ayakkabı/çanta ve elektronik/ teknolojik ürünler şeklinde sıralanıyor. Araştırmanın çarpıcı bulgularından bir diğeri ise, babaların yapmayı en çok özledikleri aktivitenin “kendileri için alışveriş yapmak” olması. Buradan hareketle, babaları hedefleyen markaların pazarlama stratejilerini babalara bunu hissettirecek şekilde kurgulamaları önemli bir katma değer sağlayacaktır.