Türkiye’nin En Cool Markaları…
Marketing Türkiye ve Roamler Türkiye iş birliğinde bu yıl yedincisi gerçekleştirilen “Cool Markalar Araştırması” sonuçlandı. Kapsamlı araştırma, Türkiye’nin en “cool” yani en havalı bulduğu markaları 30’u aşkın kategoride gözler önüne seriyor. İşte atmosfere hakim olan ekonomik belirsizlik ve belirsizliğin beraberinde getirdiği zorluklara rağmen cool’luğundan ödün vermeyen markalar…
Cool Marka” kavramını tanımlamak pek de kolay değil. Ancak bu kavramı genel hatlarıyla “şık, yenilikçi ve arzu edilen bir marka” olarak özetlemek mümkün. Öte yandan değişim ve dönüşümün ivme kazanarak yükseldiği, tüketici ihtiyaç ve beklentilerinin yeniden tanımlandığı, tüketicinin artan fiyatlarla arzuları arasında sıkışıp kaldığı günümüz koşullarında “cool” bir marka olmak her zamankinden daha da zor… Bu statüye ulaşmak için markaların hedef kitlelerinin beklentilerine her noktada yanıt verip birer arzu nesnesine dönüşmesi, çağın ruhunu yakalaması ve hatta o ruhu yeniden şekillendirmesi gerekiyor. Müşterileriyle güçlü bir duygusal bağ kurabilen ve ürünleri veya hizmetleri etrafında bir topluluk oluşturan markaların hafızalara “cool” olarak kazınma ihtimali ise hayli yüksek… Marketing Türkiye ve Roamler Türkiye iş birliğinde bu yıl yedincisi gerçekleştirilen “Cool Markalar Araştırması” işte tüm bunları kusursuzca gerçekleştirerek tüketicinin gönlüne giren, Türkiye’nin en havalı bulduğu markaları kapsamlı bir araştırmayla ortaya koyuyor… Roamler Türkiye Project Manager Cemre Çorapçı yönetiminde gerçekleştirilen araştırma özellikle gençleri hedefleyen markalara da bir yol haritası sunuyor… THY’de uçuşlar yeniden başladı! En çekişmeli kategorilerden biri olan “En Cool Türk Markası” kategorisinde 2018 ve 2019’da “En Cool Marka” olan Türk Hava Yolları, 2021’de Mavi’ye bıraktığı yerini yüzde 13 oranla yeniden kazandı. THY’yi yüzde 10 ile Mavi ve Arçelik takip etti.
Rekabetin çetin olduğu kategoriler
Küçük Ev Aleti kategorisinde Arçelik, Arzum ve Fakir birbirlerine çok yakın oranlarla katılımcıları tarafından en cool üç marka olarak belirlendi. Bu üç marka arasında Arçelik, katılımcıların yüzde 14’ü tarafından “En Cool Marka” olarak nitelendirildi ve kategorisinin lideri oldu.
Kozmetik Markaları arasında da birbirine çok yakın oranlar görülüyor. Bu kategoride yüzde 13 ile “En Cool Marka” olarak belirlenen L’Oreal’i yüzde 8 ile M.A.C ve yüzde 6 ile Maybelline takip ediyor. Hazır Giyim kategorisinde ise Mavi, LCW ve Zara arasındaki yüksek rekabet göze çarpıyor. Yalnızca yüzde 1’lik farkla “En Cool Hazır Giyim Markası” olan Mavi’yi (yüzde 16) LCW Waikiki (yüzde 15) ve Zara (yüzde 12) takip ediyor.
Otomotivin rakipleri de liderleri de değişmedi…
“En Cool Otomotiv Markası” kategorisindeki çekişme, iki dev Alman markası arasında bu yıl da devam etti. 2021’de de yüzde 20 ile lider olan BMW bu yıl da aynı oranla “En Cool Otomotiv Markası” seçilirken yine 2021 yılındaki oy sayısını yakalayan Mercedes yüzde 19 ile ikinci sıraya yerleşti. Volvo ise yüzde 11 ile üçüncü sırada yer aldı. Akaryakıt markaları arasında ise Shell yüzde 40 ile kategorisini lider tamamlarken onu güçlü rakibi Opet yüzde 39 ile yakın takibe aldı…
Rakip tanımayanlar…
Jean kategorisinde yıllardır olduğu gibi yine açık ara farkla Mavi (yüzde 66) lider konumda. Mavi Jeans’in marka yüzleri Kıvanç Tatlıtuğ (yüzde 45) ve Serenay Sarıkaya (yüzde 18) yine Erkek ve Kadın Marka yüzü kategorilerinde diğer isimlerin önünde yer aldı.
Güneş gözlüğü kategorisinde her yıl en tepede görmeye alışık olduğumuz Ray-Ban yine yüzde 60 ile “En Cool Gözlük Markası” olarak seçildi. “Kahve Dükkanı” kategorisinde ise neredeyse katılımcıların yarısı tarafından “En Cool” kabul edilen Starbucks yüzde 49 ile kategorisinin lideri oldu. Spor Ayakkabı kategorisinde ise Nike yine zirveyi bırakmadı ve yüzde 48’lik oy oranıyla kategoride en cool ikinci marka olarak görülen adidas’ın (yüzde 25) önünde yer aldı.
Cool markalar 2023:
- Akaryakıt: Shell (yüzde 40)
- Banka: Garanti BBVA (yüzde 24)
- Beyaz Eşya: Bosch (yüzde 29)
- Erkek Marka Yüzü: Kıvanç Tatlıtuğ (yüzde 45)
- Erkek Sosyal Medya Fenomeni: Çağrı Taner (yüzde 7)
- Ev Bakım ve Temizlik: Domestos (yüzde 24)
- Ev Tekstil: English Home (yüzde 17)
- Fast Food: Burger King (yüzde 41)
- GSM Operatörü: Turkcell (yüzde 60)
- Güneş Gözlüğü: Ray-Ban (yüzde 60)
- Hazır Giyim: Mavi (yüzde 16)
- İç Giyim: Penti (yüzde 38)
- İçecek: Coca-Cola (yüzde 42)
- Jean: Mavi (yüzde 66)
- Kadın Marka Yüzü: Serenay Sarıkaya (yüzde 18)
- Kadın Sosyal Medya Fenomeni: Danla Bilic (yüzde 19)
- Kahve Dükkanı: Starbucks Türkiye (yüzde 49)
- Kozmetik Mağazası: Gratis (yüzde 39)
- Kozmetik Markası: L’Oréal Türkiye (yüzde 13)
- Kredi Kartı: Garanti Bonus (yüzde 22)
- Küçük Ev Aleti: Arçelik (yüzde 14)
- Motosiklet: Yamaha Motor Türkiye (yüzde 25)
- Mücevherat: Zen (yüzde 38)
- Otomotiv: BMW Türkiye (yüzde 20)
- Saat: Rolex (yüzde 15)
- Saç Bakım: Elidor (yüzde 15)
- Sadakat Programı: Migros Money Club (yüzde 21)
- Spor Ayakkabı: Nike (yüzde 48)
- Süpermarket/Hipermarket: Migros (yüzde 59)
- Teknoloji Perakendecisi: Teknosa (yüzde 33)
- Türk Markası: THY (yüzde 13)
Roamler hakkında
Roamler 2011 yılında kurulmuş merkezi Hollanda’da bulunan ve 15 ülkede faaliyet gösteren yeni nesil bir pazar araştırma şirketi. Roamler Türkiye Ofisi faaliyetlerine 2014 yılında İstanbul’da başladı. Şirket, sahadan gerçek zamanlı bilgi almak isteyen kurumlara fotoğraf ve GPS kanıtlı, hızlı ve güvenilir veri sağlıyor. Roamler’ın klasik şirketlere göre en büyük farkını tüm saha faaliyetlerini Roamler uygulaması üzerinden hızlı, fotoğraf ve GPS kanıtlı olarak uygulamasını kullanan eğitimli kullanıcıları tarafından gerçekleştirmesi oluşturuyor.
Araştırmanın metodolojisi
“Cool Markalar” araştırması Marketing Türkiye adına Roamler Türkiye tarafından Şubat-Mart 2023 aylarında gerçekleştirildi. Araştırma datası, geniş Roamler Türkiye üye havuzundan mobil uygulama kullanılarak toplandı. Araştırmaya; Türkiye temsili 12 istatistiki bölgede yaşayan, A, B, C1 ve C2 SES grubu, 18-54 yaş arası 1000 Roamler kullanıcısının katıldığı araştırmada katılımcılar telefonlarındaki Roamler uygulamasını kullanarak önce kategori bağımsız olarak, sonrasındaysa önceden belirlenmiş her bir kategoride “En Cool” buldukları markaları, herhangi bir cevap seçeneğini işaretlemeksizin,