“Türkiye’nin En İyi İşverenleri” belli oldu
Great Place To Work Sertifikalı organizasyonların değerlendirmeye dahil olduğu ve kapsamlı bir araştırmaya dayanan “Türkiye’nin En İyi İşverenleri 2023 Listesi” açıklandı. 9 Mayıs’ta gerçekleştirilen Ödül töreni ile Türkiye’nin en iyi 163 işvereni, sundukları mükemmel çalışan deneyimi ile ödüllerine kavuştu. İşte çalışanların gönlüne taht kurarak “En İyi İşveren” unvanına sahip şirketler…
Güven, pek çok organizasyonun stratejilerinde giderek daha önemli bir ticari varlık olarak kabul edilse bile, soyut bir kavram gibi gelebilir. Peki, çalışanların güven duyması ne anlama geliyor? Bu soruya yanıt aramak üzere 1992’de yola çıkan Great Place To Work enstitüsünün araştırmalarına göre “çalışan odaklı işyeri” kültürünün yapı taşını “güven” oluşturuyor. Nitekim Great Place To Work tarafından açıklanan “2023 Türkiye’nin En İyi İşverenleri Listesi”nde yer alan şirketlerin fark yarattığı konuların başında da “güven” geliyor…
Ocak 2022 ile Ocak 2023 tarihleri arasında işyeri deneyimini ölçümleyen Trust Index anketine dahil olan 160 binden fazla çalışanın anonim değerlendirmeleri ile oluşan listede, For All (Organizasyondaki çalışan deneyiminin demografik olarak eşit anlamda pozitif olması) kriterlerinde en iyi performansı gösterenler yer buldu. Bu yıl organizasyonların çalışan sayısına göre sekiz kategori üzerinden açıklanan listenin “10-49 Çalışan Sayısı” kategorisinde 31, “50-99 Çalışan Sayısı Kategorisi”nde 30, “100-249 Çalışan Sayısı Kategorisi”nde 45, “250-499 Çalışan Sayısı Kategorisi”nde 21, “500-999 Çalışan Sayısı Kategorisi”nde 17 ve “1.000 Üzeri Çalışan Sayısı Kategorisi”nde 19 şirket yer aldı.
Güven ve takdir fark yaratıyor
Çalışanlarına yatırım yapan organizasyonlar, uzun vadede daha güçlü finansal sonuçlar elde ediyor. Daha da önemlisi, bu şirketler, ekonomik krizleri atlatacak dayanıklılığa da sahip oluyor. 500’den fazla şirketten 160 binden fazla çalışan verisiyle elde edilen Great Place To Work araştırması, kilit çalışan gruplarını destekleyen şirketlerin 2008-2010 yılları arasındaki büyük kriz sırasında büyümeyi başardığını ve o zamandan bu yana geçen 10 yıl içinde rakiplerine fark attığını gösteriyor. Ayrıca araştırma sonuçları geçen yıla göre; “En İyi İşverenler”in güven endeksi ortalamasının yüzde 82’den 84’e yükseldiğini, küçük işletmelerin ve teknoloji sektöründeki şirketlerin çalışan sayısında hızlı bir artış yaşandığını ve Türkiye’de kadın çalışan sayısı oranın yüzde 45’e ulaştığını ortaya koyuyor. Türkiye’nin En İyi İşverenleri’nin çalışana güven vermenin yanı sıra fark yarattığı bir konu ise çalışanı takdir etmek oluyor…
En iyi yetenekleri çekmek ve elde tutmak için 11 Strateji
Bir siteye iş ilanı verip adayların gelmesinin bekleneceği günler geride kaldı. Artık en iyi yetenekleri organizasyona çekmek ve onları ikna etmek çetin bir süreç. İşe alımda avantajlar adaylardan yana ve başarılı bir işe alım, iki yönlü proaktif bir çabanın ürünü. Sadece işverenler doğru yeteneği aramıyor, yetenekler de doğru işvereni arıyor. Yani artık rekabetçi maaşlar ve yan haklardan fazlası gerekiyor. Örneğin büyüme fırsatları, çeşitlilik eşitlik, kapsayıcılık ve aidiyetin olduğu bir iş yeri ortamı için çaba gösterme, iyi bir iş-yaşam dengesi, destekleyici bir kültür bekleniyor. Great Place To Work’ün iş gücü üzerine yaptığı bir araştırmanın katılımcılarının yüzde 98 gibi büyük çoğunluğu, bir sonraki iş başvurusunda iyi bir kurum kültürünün önemli olacağını söylüyor. Yeteneklere ulaşmada rekabetin her zamankinden fazla olduğu bugünlerde, onların kazanılıp elde nasıl tutulabilecekleri konusunda hazırlanan 11 işe alım stratejisi, günümüzde işe alım liderlerinin karşılaştığı değişimleri yansıtıyor. Great Place To Work, 30 yılı aşkın süredir yaptığı araştırmalardan edindiği sonuçlardan yola çıkarak çalışan odaklı iş yeri kültürü inşa etmek için şirketlere şu stratejik önerileri sunuyor:
1. Çalışan değer önermenizi iyi anlayın,
2. Çalışanların sadece kültüre uymasına değil, kültüre katkıda bulunmasına önem verin,
3. İşe alımda eğitime dayalı stratejilerden beceriye dayalı stratejilere geçin,
4. İşveren ödüllerinden en iyi şekilde yararlanın,
5. İş tanımlarınızı gözden geçirin,
6. Adaylarınıza müşteriniz gibi davranın,
7. İlk izlenimin önemli olduğunu unutmayın,
8. İki yönlü düşünün,
9. Mevcut iş gücünüzden yararlanın,
10. İş yerlerinde yaşanan değişimi fark edin,
11. İşe almayla çalışanı elde tutmanın aynı şey olmadığını unutmayın…
2023’te her organizasyonun öncelik vermesi gereken 5 kurum kültürü başlığı
Piyasa araştırmaları, durgunluk dönemlerinde çalışanlarının deneyimine öncelik veren organizasyonların hem kısa vadede başarılı olduğunu hem de krizi takip eden yıllarda değer artışı görmeye devam ettiğini gösteriyor. Peki, liderler önümüzdeki yıllarda hangi konu ve konulara dikkat etmeli? Great Place to Work uzmanları, tüm organizasyonların bu yıl kurum kültürü bakımından şu beş konuya öncelik vermesi gerektiğini düşünüyor:
1. Onlara ne kadar çok önem verdiğinizi göstererek çalışanlarla aranızda güven inşa edin…
2. Yetenekleri geliştirmeye ve performans yönetimine yatırım yapın…
3. Çeşitlilik, eşitlik, kapsayıcılık ve adalet konusundaki ilerlemenizi test edin…
4. Harika iş yerleri hem ofisten hem de uzaktan çalışanlar için harika olması gerektiğini dikkate alın…
5. Kurum kültürü için tehdit oluşturan kutuplaşmaları yakından takip edin ve önlem alın…
“İşveren piyasası” yerini “çalışan piyasasına bıraktı
- Great Place To Work olarak 1992’den bu yana gerçekleştirdiğimiz 100 milyondan fazla çalışanın geri bildirim anketinden elde ettiğimiz bilgiler gösteriyor ki bir işyerini harika hale getiren kavram “güven”. Organizasyonların güven içeren kurum kültürü inşa edebilmeleri de insan odaklı yaklaşımdan geçiyor.
- Son dönemde başta Türkiye olmak üzere dünyanın büyük bir bölümü, enflasyonist baskılara maruz kaldı ve bundan da elbette en çok çalışanlar etkilendi. Buna rağmen bu yılki analizlerimizde gördük ki çalışanlar hala maddi kazanımlar yerine kendilerini güvende hissetmeyi önemsiyor.
- Tam bu noktada organizasyonların büyümesiyle liderlerin yetkinlik ve davranışlarının daha fazla önem kazandığını tespit ettik. Bugün çalışanları işyerinde tutma ve yeni yetenekleri çekme konusundaki zorluklar zirveye ulaştı ve organizasyonlar hala “işveren piyasası”nın yerini “çalışan piyasası”na bıraktığını kabullenmekte direniyorlar.
- Ayrıca maddi kazanımlar dünyada olduğu gibi ülkemizde de çalışan nezdinde öncelikli bir konu değil. Ama farklı olarak Türkiye’de terfi ve maaş skalası gibi konular hala eski hiyerarşik modelle sürdürülüyor. Bu da adalet algısı açısından önemli; zira burada yaşanan olumsuzluklar, çalışan nezdinde maddi kazanımı daha üst sıralara tırmanmasına neden oluyor.
Marketing Türkiye Haziran sayısını okumak için TIKLAYIN