Türkiye’nin konfor markaları
Günlük hayatın içerisinde giderek daha sık duymaya başladığımız “konfor” kavramı kimi sektörler için de hayati bir kriter. Peki, sahiden tüketiciler “konfor” kelimesini hangi tanımla özdeşleştiriyor? Hangi sektörlerin konfor standartlarından memnun, hangilerinden atılım bekliyor? Dahası konfor aradıkları sektörlerde hangi markalar zirveyi temsil ediyor? Hepsi ve daha fazlası Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Konfor Markaları” araştırmasında…
Marketing Türkiye için PRAGMA’nın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Konfor Markaları” araştırması gösteriyor ki tüketicilerine konfor sunan markalar bir adım öne çıkıyor! Zira konfor; mobilyadan ulaşıma, giyimden otele pek çok kategoride tüketicilerin satın almada en öncelikli kriterlerinden birini oluşturuyor… Araştırma verilerine göre toplumda her 10 kişiden 6’sı “konfor” kavramını “rahatlık”la özdeşleştiriyor. Peki, konfor söz konusu olduğunda hangi sektörlerde hangi markalar rakiplerini geride bırakıyor? Tüketiciler daha konforlu bir hayat için markalardan neler bekliyor? İşte yanıtlar…
Konfor demek rahatlık demek
Araştırma kapsamında katılımcılara herhangi bir cevap şıkkı sunulmadan konforun ne anlama geldiği sorulduğunda yüzde 60 gibi büyük bir oranla konfor kavramının tüketici zihninde “rahatlık”la özdeşleştirildiği görülüyor.
Yanıtlar içerisinde dikkat çeken bir diğer nokta ise rahatlık tanımının hemen ardından her 10 kişiden birinin yanıtının yatak olması…
Konfor kavramı katılımcıların yüzde 9’una kaliteli yaşam gibi kapsamlı bir tanımı çağrıştırıyorken yüzde 6’sının zihnine ilk gelen tanım “ev” oluyor…
Üreticiler tüketici beklentilerinin farkında
Katılımcılara göre üreticiler tüketicilerin konforu öncelikli gördükleri alanların farkında. Mobilyacılık ve otomotiv sektörü konfor standartlarının en yüksek olduğu sektörler olarak verilere yansırken, gıda ve taşımacılık sektörleri bu alanda sınıfta kalıyor.
Konforu en çok evde istiyoruz
Konforun herkesin hayatı için ne denli önemli olduğunu vurgulamaya gerek yok… Peki ya tüketiciler için konforun en önemli olduğu alanlar hangileri? Bu soru katılımcılara yöneltildiğinde yüzde 37’si “ev” yanıtını verirken yüzde 26’sı “benim için konfor en çok yatağımda önemli” diyor.
Her 5 katılımcıdan 1’i ise “konfor hayatın her alanında mühim” yanıtını veriyor…
Sağlık ve ulaşımdan daha fazla konfor bekleniyor
Katılımcılar Türkiye’de en fazla sağlık ve ulaşım sektöründe konfor kriterlerinin gelişime açık olduğunu ifade ediyor. Mobilya en fazla konfora önem verilen sektör olarak yine bu konuda markaların kendisini geliştirmesi gereken bir sektör olduğu görülüyor. Bir diğer deyişle tüketicinin konfor standartlarını en yüksek gördüğü mobilya sektöründe beklentilerin sınırı yok…
Mobilyanın konforlusu makbul
Tüketici algısında konforun en önemli olduğu ilk sektörün mobilya olması elbette şaşırtıcı değil. Tüketicinin konfora en çok önem verdiği sektörler içerisinde mobilya sektörünü otomotiv ve giyim/ ayakkabı sektörü takip ediyor.
Özellikle C2 SES grubuna göre gıda sektöründeki konfor standartları oldukça düşük. Gençlerin ve AB SES grubunun online alışveriş davranışları daha gelişmiş olduğu için onlara göre e-ticaret sektöründe konfor diğer yaş ve SES gruplarına göre daha önemli bir noktada konumlanıyor.
Hem sağlam hem konforlu olsun
Mobilya alışverişinde tüketiciler için sağlamlık kadar konfor da satın alım davranışını etkileyen önemli bir kriter konumunda. Mobilya sektörü içerisinde katılımcıların en fazla konfor aradığı ürünler sorulduğundaysa yatak odası (yüzde 52) ve oturma odası grubu (yüzde 44) yanıtları açık ara liderliği üstleniyor.
Spor giyim ve ayakkabıda konfordan taviz yok
Araştırmaya göre katılımcılar giyim kategorisinde iş ve gece kıyafetlerinde konfordan ödün verseler de spor giyim ve ayakkabıda taviz vermiyor. Öyle ki sektör içerisinde satın alma kriterleri incelendiğinde konfor uygun fiyatlı olmasından da şıklıktan da daha öncelikli bir kriter olarak karşımıza çıkıyor.
Otelde konfor kritik eşik
Katılımcıların otel tercihindeki önem kriterleri sorulduğunda da yine konfor en önemli iki kriterden biri olarak öne çıkıyor. Cinsiyet kırılımında bu veri incelendiğindeyse kadınların otelde konfora erkeklere nazaran daha çok önem verdiği görülüyor.
Mobilyada konforun adresi: İstikbal
Konforun asla göz ardı edilemeyeceği sektör içerisinde elbette zirve yarışında çetin bir rekabet bizi bekliyor. Katılımcılara en konforlu buldukları mobilya markaları sorulduğunda yüzde 74’le İstikbal zirvenin sahibi olurken onu yüzde 62 ile Bellona ve yüzde 48 ile Kelebek takip ediyor… Zirvenin sahibi olan İstikbal’in özellikle genç katılımcıların daha çok beğenisini kazandığının da altını çizmek gerekiyor…
Devlerin zirve savaşı
Katılımcılara en konforlu buldukları spor markaları sorulduğunda ise yüzde 81’i Nike’ı işaret ederek onu zirveye taşırken adidas yüzde 77 oranıyla zirveyi yakından takip ediyor. Katılımcıların en konforlu bulduğu üçüncü marka yüzde 54’le Puma olurken Hummel yüzde 42 ile dördüncü, New Balance ise yüzde 38’le beşinci sırada yer alıyor.
Konforun direksiyonunda BMW var…
Otomobil satın alımında konfor kriteri ilk üç içinde yer alırken katılımcılara en konforlu buldukları otomobil markaları sorulduğunda Almanya menşeili markaların ön plana çıktığı görülüyor. BMW katılımcıların yüzde 25’i tarafından en konforlu otomobil markası olarak görülürken yüzde 20’si bu soruya Mercedes, yüzde 10’u ise Audi yanıtını veriyor.
Ulaşımda uçağın rakibi özel araçlar
Katılımcıların yaklaşık yarısı şehirlerarası yolculuklarda özel aracı daha konforlu bulduğunu ifade ediyor ve bu sonuç özelinde kadınlar erkeklere göre anlamlı olarak öne çıkıyor. Özel araçla yolculuğun yanı sıra uçak yolculuklarını daha konforlu bulanların oranı da azımsanamayacak kadar yüksek (yüzde 42). Otobüs yolculuklarını konforlu bulanların oranının yalnızca yüzde 8 olması ise sektör için adeta bir mesaj niteliğinde.
Havayollarında en konforlu şirket THY olarak verilere yansırken otobüs firmalarında zirveyi Kamil Koç alıyor. Her iki ulaşım şirketi de kendi sektörleri içerisinde diğer rakiplerinden konfor anlamında çok büyük bir farkla ayrışıyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma ve Danışmanlık’ın yaptığı araştırma, 9-15 Şubat 2022 tarihleri arasında online araştırma metodolojisiyle gerçekleştirildi. Örneklem oluşturma için PRAGMA Panel’in katılımcılarından yararlanıldı. Araştırmada, üç büyük ilde rassal olarak 18-55 yaş arası tüketicilere ulaşıldı ve çalışmaya toplamda 400 kişi katıldı.