Türkiye’nin online alışveriş haritası!
DHL, 2024 yılında alışveriş yapanların çevrimiçi perakendecilerden ne beklediğine dair fikir vermek amacıyla 24 ülkeden 12 bin müşteri ile 2024 Online Alışveriş Trendleri” araştırmasını gerçekleştirdi. Farklı ülkelerden tüketicilerin internetten nasıl alışveriş yaptığını anlamlandırmaya yardımcı olmak için yapılan araştırmada, bir dizi ülke raporu oluşturuldu. Türkiye’de de çevrimiçi alışveriş yapanlar için nelerin önemli olduğuna dikkat çeken araştırmada, tüketicilerin neyi nasıl satın aldıkları, teslimat ve iade tercihleri ve nereden alışveriş yaptıkları incelendi.
Türkiye internetten ne satın alıyor?
Araştırmaya göre Türkiye’de alışveriş yapanların yüzde 66’sı haftada en az bir kez internetten alışveriş yapıyor. Öte yandan düzenli olarak bir sonraki satın alımları için de araştırma yapıyorlar. Müşterilerin yüzde 93’ü haftada en az bir kez bunun için çevrimiçi geziniyor ve yüzde 30’u bunu günde birkaç kez yapıyor. Bu, oranlar diğer Avrupa ülkelerinden daha yüksek. En sık satın aldıkları ürünler ise yüzde 80 ile giyim ve ayakkabı, yüzde 49 ile kozmetik ve yüzde 42 ile yiyecek ve içecek olarak öne çıkıyor.
Türkiye’deki müşteriler, diğer tüm Avrupa ülkelerinden daha fazla online alışveriş aboneliğine sahip. Katılımcıların 66’sı ürünlerini düzenli olarak bu şekilde alıyor. Online alışveriş aboneline sahip olanların yüzde 58’i güzellik ürünleri, yüzde 57’si ev içi tüketim ürünleri için abonelik yaptırıyor.
Türkiye internetten nasıl alışveriş yapıyor?
Araştırma sonuçları Türk halkının sosyal medyada oldukça aktif bir şekilde zaman geçirdiğini ortaya koyuyor. Buna göre katılımcıların yüzde 81’i alışveriş fikirleri için sosyal medyayı kullanıyor. Yüzde 65’i sosyal medya üzerinden bir ürün satın almış ve yüzde 53’ü de Instagram üzerinden bir ürün satın almış.
Harcama alışkanlıkları
Katılımcıların yüzde 82’si banka kartı veya kredi kartıyla ödeme yapmayı tercih ediyor. Bu, yüzde 41 olan dünya ortalamasının iki katı. Yüzde 66’lık bir kısım ise tercih ettikleri ödeme seçeneği sunulmadığında sepetlerini terk ettiğini söylüyor. Her ay çevrimiçi olarak 801 TL ve üstü tutarda harcama yaptığını ifade edenlerin oranı ise yüzde 69.
Yurtdışından alışveriş daha hesaplı!
Araştırmaya göre Türk tüketicilerin yüzde 51’i yurt dışından alışveriş yapıyor. Yüzde 57’si ise bunu ayda en az bir kez yapıyor. En çok alışveriş yapılan beş ülke ise oranlarıyla birlikte şu şekilde: Yüzde 57 Çin, yüzde 46 Almanya, yüzde 26 ABD, yüzde 1 İspanya, yüzde 9 Fransa...
Yurt dışından alışveriş yapma nedenleri incelendiğinde ise yüzde 56 ile “düşük fiyatlar” ilk neden olarak öne çıkıyor. Daha geniş bir ürün yelpazesi için yurtdışından alışveriş yapmayı tercih ettiğini ifade edenlerin oranı yüzde 43, “daha kaliteli ürünler için” diyenlerin oranı ise yüzde 38 olarak araştırmaya yansıyor.
Öte yandan Türkiye’den alışveriş yapanların yüzde 61’i, kolay ve ücretsiz iade hizmeti sağlanması durumunda yurtdışından daha fazla alışveriş yapacaklarını söylüyor.
Katılımcılara neden yurt dışından alışveriş yapmadıkları sorulduğunda ise yanıtlar şöyle oluyor:
- Yüzde 59: Gümrük ücretleri
- Yüzde 54: Dolandırılma korkusu
- Yüzde 53: Daha uzun teslimat süresi
Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 51’i daha fazla seçenek olduğu için internetten alışveriş yaptıklarını söylüyor, bu nedenle pazaryerlerinin bu kadar popüler olması şaşırtıcı değil. Öyle ki araştırmaya katılan tüketicilerin yüzde 99’u pazaryerlerinden alışveriş yaptıklarını ifade ediyor.
En popüler pazaryerleri ise sırasıyla şöyle:
- Trendyol: Yüzde 93
- Hepsiburada: Yüzde 88
- Amazon: Yüzde 66
- N11: Yüzde 61
- Çiçek Sepeti: Yüzde 51
- Sahibinden.com: Yüzde 42
Türk müşteriler siparişlerini nasıl teslim almak istiyor?
Araştırmaya göre Türkiye’deki müşterilerin yüzde 34’ü, tercih ettikleri teslimat seçeneği sunulmadığı takdirde sepetlerini sıklıkla terk ettiklerini söylüyor. Paketlerinin güvenli bir yere yönlendirilmesi Türkiye’deki tüketiciler için diğer tüm ülkelere göre daha önemli. Müşterilerin yüzde 92’si bu yönlendirme seçeneğinin sunulmasını istiyor. Türkiye’de alışveriş yapanların yüzde 64’ü çoğunlukla ücretsiz teslimat sunan mağazalardan alışveriş yaptıklarını söylüyor. Ev dışı kargo noktaları ise Türkiye’de dünyanın diğer birçok ülkesine göre daha az popüler.
İadede ücreti hayal kırıklığı yaratıyor
Araştırmaya katılanların yüzde 98’i teslimat seçeneklerinin çevrimiçi alışveriş yaptıkları yeri seçmede etkili olduğunu söylüyor. Yüzde 66’sı ücretsiz teslimatın çevrimiçi alışveriş deneyimlerini iyileştireceğini belirtiyor. Katılımcıların yüzde 55’i teslimat için uzun süre beklemek zorunda kaldığında hayal kırıklığına uğradığını ifade ederken, yüzde 45’i de iade için ödeme yapmak zorunda kaldığında hayal kırıklığına uğradığını belirtiyor.
Ayrıca, dünya genelindeki tüketicilerin yüzde 57’si akıllı telefon kullanıcısıyken Türkiye’de bu oran yüzde 78’e kadar çıkıyor. Dünya çapında müşterilerin yüzde 22’si her zaman mobil uygulama kullandığını söylerken Türkiye’de bu oran yüzde 28 olarak araştırmaya yansıyor.
Sepetler neden terk ediyor?
Müşterilerin neden sepetlerini terk ettikleri de incelenen araştırmada katılımcıların yüzde 37’si ürünleri başka yerlerde daha ucuza bulduğunu, yüzde 34’ü teslimat ücretini pahalı bulduğunda ve yüzde 30’u da teslimatı çok yavaş bulduklarında sepeti terk ettiklerini ifade ediyor. Katılımcıların yüzde 86’sı bir perakendecide misafir ödeme sayfasını kullanmak yerine hesap sahibi olmayı tercih ediyor. Yüzde 69’u indirim ve ödüllerden haberdar olmak için çevrimiçi bir perakendecinin e-posta bültenine abone olduğunu ifade ediyor.
İklim dostu teslimat!
Sürdürülebilirlik, bu pazardaki müşteriler için daha önemli hale geliyor ve birçoğu çevrimiçi siparişlerinin çevre üzerinde ne gibi bir etkisi olduğunu bilmek istiyor. Katılımcıların yüzde 73’ü alışveriş yaparken sürdürülebilirliğin onlar için önemli olduğunu söylüyor. Yüzde 77’si teslimatlarının ne ölçüde iklim dostu olduğunu bilmek istiyor.
Araştırma hakkında değerlendirmelerde bulunan MNG Kargo CEO’su Kağan Gündüz şu ifadeleri kaydetti:
“Tüm dünyada olduğu gibi ve ülkemizde de e-ticarette büyük bir büyüme yaşanırken, pandemi süreci de alışveriş alışkanlıklarının değişiminde katalizör görevi gördü. Geldiğimiz noktada tüketicilerin hızlı, güvenilir ve esnek kargo hizmetlerine olan talebinin her geçen gün arttığını görüyoruz. Bu noktada DHL eCommerce olarak hazırladığımız ve online alışveriş yapan tüketicilerin satın alma davranışlarını ölçen küresel Online Shopper Trends Report araştırmalarının tüm e-ticaret ekosistemi için değerli bilgiler içerdiğini ifade etmek isterim.
MNG Kargo’nun DHL Ailesi’ne katılması ile birlikte bu yıl Türkiye’nin ilk defa yer aldığı 24 ülkeden 12 bin tüketiciyle yapılan bu kapsamlı çalışma, bize Türk tüketicilerin alışveriş davranışlarında sosyal medya etkisini, farklı kanallardaki ürün satın alma alışkanlıklarını, ödeme aracı tercihlerini, aylık harcama tutarlarını, alışveriş sırasında sepeti neden terk ettiklerini, iklim dostu çözümlerin, sürdürülebilirliğin onlar için ne kadar önemli olduğunu çok daha net görmemizi sağlıyor.
Ankette yer alan bilgiler, sadece bize değil aynı zamanda tüm e-ticaret ekosisteminin geleceğe dönük yatırımları, projeleri için çok değerli veriler sunuyor. Özellikle sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve müşteri odaklılık gibi trendlerin ön plana çıktığı bu rapor, stratejik kararlar almak için tüm paydaşlara rehberlik ediyor.”