Türkiye’nin Outdoor markaları
Güneş, temiz bir hava, D Vitamini ve beraberinde gelen özgürlük hissi pandemiyle geçen iki yılın ardından belki de en çok özlediklerimizin başında geliyor. Toplum olarak yaşadığımız stresin seviyesi ve mutsuzluk her geçen gün artarken doğada olmak pek çokları için biraz olsun tüm bu negatif etkilerden sıyrılmak anlamına geliyor. Kendimizi doğaya bırakırken bir de bize yol arkadaşlığı yapan markalar var elbette… Marketing Türkiye adına YouGov’un gerçekleştirdiği “Türkiye Açık Hava Spor ve Etkinlik Araştırması” doğa sporlarında tüketicinin en sevdiği markalara ve alışveriş alışkanlıklarına ışık tutuyor…
Tüketici kullanışlı ürün istiyor
Katılımcıların outdoor ürünlerini tercih ederken en önem verdikleri nokta yüzde 94’le kullanışlı olması olarak karşımıza çıkıyor. Kullanışlı olmayı yüzde 92’yle farklı hava koşullarına karşılı dayanıklı ürünler olması ve uzun ömürlü olması takip ederken bu kriterin 44-55 gibi daha ileri yaş grupları için daha ön plana çıktığı da araştırmaya yansıyan verilerden.
Kullanım kolaylığı, dayanıklılık gibi doğadaki işlevselliğinin yanı sıra bu ürünler için tüketicilerin bir diğer önem verdiği nokta ise uygun fiyat. 2021 yılının son aylarında başlayan ekonomik çalkantılar her ürün tipi gibi spor ekipmanları ve hobi ürünlerini de oldukça etkiledi. Bu yüzden de katılımcıların yüzde 85’i için uygun fiyatlı olması bu tarz ekipmanları tercih ederken önem verdikleri kilit noktalardan biri. Öte yandan bu ürünlerin yorumları da tüketiciler için önemli kriterlerden biri. Zira tüketicilerin yüzde 81’i kullanıcı yorumlarına önem verdiğini ifade ediyor.
Outdoor alışverişinde hibrit dönem
Katılımcıların neredeyse yarısı (yüzde 46) outdoor ekipmanlarını mağazadan görerek aldığını, yüzde 30’u ise online alışveriş platformlarını tercih ettiğini belirtiyor.
Her 5 kişiden 1’i ise mağazadan beğenip daha sonra online kanallardan alışverişini gerçekleştirdiğini söylerken, yalnızca yüzde 3’ünün açık hava etkinlikleri için ekipmanlarını ikinci el tercih ettiği araştırma verilerine yansıyor.
Alışverişin ilk adresi: Trendyol
Farklı etkinliklerin ve açık hava sporlarının farklı ihtiyaçları olsa da genel olarak bu ürünler düşünüldüğünde tüketicilerin bir numaralı alışveriş adresi geniş ürün gamıyla Trendyol (yüzde 68) oluyor. Tüketicilerin yüzde 53’ünün tercihi Decathlon olurken yüzde 49’ununsa yine bir online alışveriş platfromu olan Hepsiburada’yı tercih ettiğini görüyoruz. Her 3 tüketiciden 1’i ise N11 ve Migros, Carrefour gibi zincir marketleri tercih ediyor.
Yol arkadaşımız: Nike
Tüketicilerin en sık tercih ettiği açık hava etkinliği olan “yürüyüş” sırasında favori markaları sorulduğunda birinciliği yüzde 44’le Nike alırken, adidas onu yüzde 37’yle takip ediyor. Özellikle bu iki markadan daha uygun fiyatlı olması ile fark yaratan Hummel (yüzde 30) katılımcıların üçüncü favori markası olurken Puma (yüzde 29) dördüncü, Kinetix ise (yüzde 23) beşinci sırada karşımıza çıkıyor.
Karlı dağların zirvesinde Columbia var
Özellikle dış hava koşullarına çok bağlı olan açık hava spor ve etkinliklerinde kullanılan ekipmanların önemi oldukça yüksek. Zira ekipman sayısı artıkça bir aktivitenin de ulaşılabilirliği azalıyor.
Kış sporlarıyla ilgilenen kısıtlı sayıdaki tüketicinin bir numaralı tercihi Columbia (yüzde 60) olurken The North Face yüzde 51’le peşinden geliyor.
Tüketicilerin kayak, snowboard gibi kar sporları için diğer tercih ettiği markalarsa North Ice (yüzde 29), Free Camp (yüzde 26), Berg (yüzde 23), JR Gear (yüzde 23) olarak sıralanıyor.
Markaların önceliği kullanım kolaylığı olmalı
✓ YouGov’un Türkiye’de 6000+, Amerika’da 52.000+, İngiltere’de 92000+, Almanya’da 34000+ ve Mısır’da 13000+ kişiyle gerçekleştirilen, 1.165 sorunun daimi olarak sorulup ona göre araştırma hedeflenmesinde kullanılabildiği Profil Araştırması’nda yer alan “yıl içinde hedeflenen tatil türü” sorusu için tüketici yanıtlarına göre göre kamp ve karavan tatili planlayan kişilerin oranları Türkiye’de yüzde 13. Bu oran Amerika’da yüzde 10, İngiltere’de yüzde 9, Almanya ve Mısır’da ise yüzde 7.
✓ Araştırma sonuçlarında da görüldüğü gibi Türkiye’de insanlar açık hava etkinliklerini daha çok sevdikleriyle zaman geçirdikleri ve biraz daha gündelik hayattan uzaklaştıkları bir aktivite olarak görüyor. O yüzden daha çok tercih edilen aktiviteler yürüyüş, koşu gibi görece daha yumuşak sayılabilecek açık hava etkinlikleri oluyor.
✓ Bu nedenle de genellikle tercih edilen markalar sadece bu etkinlikler için değil genelde de kullanılabilen jenerik markalar oluyor. Tüketicilerin daha spesifik ekipmanlara ihtiyaç duyduğunda ise tercih ettikleri markalar alanına göre değişkenlik gösteriyor. Bu noktada markaların temel ayırımı hedef kitlesinin belirlenmesi olacaktır. Geniş kitlelere ulaşmayı hedefleyen markalar için önceliğin de günlük hayatta da geniş kullanım alanı olan ürünler olması gerekiyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye için YouGov’un gerçekleştirdiği “Türkiye Açık Hava Spor ve Etkinlik Araştırması” YouGov’un 320 bin kişilik Türkiye panelinden yapıldı. Çalışmaya Türkiye temsiliyeti dikkate alınarak İstanbul, Ankara, İzmir dahil olmak üzere 12 şehirden 18-55 yaş arasında yüzde 50’si kadın yüzde 50’si erkek olacak şekilde ABC1C2 SES Grubu dağılımında 300 kişi katıldı. Araştırma C.A.W.I. (Computer Assisted Web Interview) yöntemiyle gerçekleştirildi.