Türkiye’nin ‘Süpermarka’ları belli oldu!
Superbrands Türkiye, 2014 yılının “Süpermarka”larını açıkladı. Yemeksepeti 2014 yılının yükselen değeri olurken, Apple / iPhone, Arçelik, Audi, Facebook, Google, Güllüoğlu Baklava, hepsiburada.com, İstinyePark, Mercedes-Benz ve Volkswagen diğer yükselen markalar arasında yer aldı.
Dünyada 88 ülkede gerçekleştirilen ve Türkiye’de iki yılda bir yapılan Superbrands’ın seçiminde ise şirketin teknolojisi, yatırımları, iş gücü kalitesi, yaratıcılığı, markalaşmaya yaptığı yatırımlar, sosyal sorumluluk projelerine katkısı ve vergi sıralamasındaki yeri gibi kriterler rol oynuyor.
En çok marka “Gıda ve İçecek Kategorisi”nden
Superbrands Türkiye 2014’ün ilk etabında bin 23 marka belirledi. Bu sayı, Seçici Kurul tarafından 300’e indirildi ve Nielsen 300 marka için İstanbul, Ankara ve İzmir’de bin 677 kişi ile yüz yüze görüşerek tüketici değerlendirmesi yaptı. 2012’de olduğu gibi 2014 yılında da listeye en çok Gıda ve İçecek Kategorisi’nden giriş oldu. Ardından Otomotiv, Elektronik-Telekomünikasyon, Finans-Sigorta, Kişisel Bakım-Temizlik ve İnternet Siteleri Kategorileri geldi. Yemeksepeti 2014 yılının yükselen değeri olurken, Apple / iPhone, Arçelik, Audi, Facebook, Google, Güllüoğlu Baklava, hepsiburada.com, İstinyePark, Mercedes-Benz ve Volkswagen diğer yükselen markalar arasında yer aldı. Bu markalar içerisinde yer alan e-ticaret sitelerinin ve dijital marka sayısının artması dikkat çekerken, genç nüfusun geleneksel “Süpermarka” algısının değişmeye başladığı görüldü.
34 Süpermarka’nın 92’si yerli
Listede yerli markalar yabancı markalara oranla daha fazla yer aldı. 2014 yılında 134 Süpermarka’nın 92’si yerli markalardan oluşrken 2012’de bu sayı 159 markanın 98’i idi. 2012 yılındaki yüzde 62’lik orana karşın; 2014 yılı Süpermarkalar listesinde yüzde 69 ile yerli markaların yabancı markalardan daha fazla yer aldığı görülüyor.
Audi, Google ve Magnum yerlerini korudu
2012 yılında ilk on marka arasında yer alan ve 2014’te de ilk ondaki yerini koruyan markalar Audi, Google ve Magnum oldu. 2012 yılında Süpermarka’lar listesinde ilk 25’in 14’ü yabancı markalardı. 2014’te ise ilk 25’e daha fazla yabancı marka girdiği görülüyor. Konu Superbrands Türkiye Temsilcisi Dilek Koç ve Gürkan Kınacı şu değerlendirmeyi yaptı:“Süpermarka araştırmasında gıdadan finansal hizmetlere, temizlik ve kişisel bakım ürünlerinden teknoloji ürünlerine dek farklı alanlardan birçok marka yer aldı. Süpermarka olarak belirlenen bu 134 marka içinde de yine farklı sektörden birçok marka bulunuyor. Sektörel olarak sıralamaya bakıldığında her dört markadan birinin Gıda-İçecek Kategorisi’nden olduğunu görüyoruz. Otomotiv, Elektronik-Telekomünikasyon, Finans-Sigorta, Kişisel Bakım-Temizlik ve İnternet Siteleri Kategorileri’ndeki Süpermarka’lar ise artıyor.”
Markalaşmada sürdürülebilirlik önemli
Dilek Koç ve Gürkan Kınacı “2005 yılından bu yana Türkiye’de gerçekleştirilen Superbrands, markalaşma konusunda sürdürülebilirliğin önemini de gösteriyor. Akbank, Arçelik, Arzum, Teknosa, Yurtiçi Kargo, Kurukahveci Mehmet Efendi, Pakpen, Pınar, Tamek, Türk Telekom, Yapı Kredi gibi markalar 2005 yılından bu yana Süpermarka listesinde yer alarak ve tüketicinin algısındaki marka değerini daha da güçlendirerek yoluna devam ediyor” açıklamasını yaptı.
Nielsen Türkiye Satış Etkinliği ve Tüketici Araştırmaları Direktörü Didem Şekerel Erdoğan ise Seçici Kurul tarafından belirlenen 300 marka içinde, genç nüfusun tercihlerinin dijital markalara odaklandığını vurguladı. Erdoğan, “2012’de olduğu gibi 2014 yılında da, 18-30 yaş grubunda ‘Facebook benim Süpermarkam’dır’ denilme oranı diğer gruplara göre çok daha fazla. 2014’te bir diğer dijital marka olan Google ilk üçte kendine yer edindi. 18-30 yaş grubunun 2014’teki Süpermarka’ları Facebook, Google ve Magnum oldu” diye ekledi.
Nielsen Müşteri Grup Müdürü Nur Serenli, “İstanbul’un marka sıralamasında ilk üçte Arçelik, Google, Mercedes-Benz yer alırken, Ankara’da ilk üçte BMW, Facebook, Google; İzmir’de ise Google, Magnum ve THY bulunuyor” diye konuştu. Üç büyük ilde yaşayanların markalara olan bakış açısını da değerlendiren Serenli; “Verilen toplam skorlar düşünüldüğünde, Ankaralılar’ın, İstanbul ve İzmirliler’e göre markalara biraz daha mesafeli durduklarını görüyoruz” dedi.
Kadınların ilk üç markası: Boğaziçi Üniversitesi, Google ve Sabiha Gökçen Havalimanı
Kadınlar mutfak, çocuk ve ev işleri üçgeninde hayatlarını kolaylaştıran ürünleri baş tacı ediyorlar. Ev temizlik ürünleri, küçük ev aletleri ve beyaz eşya kadınların süper kahramanları. Bütün SES gruplarında kadınların en beğendiği markalar; Allianz Yaşam Emeklilik, Amerikan Hastanesi, Arzum, Atasay, Atasun Optik, Banvit, Boğaziçi Üniversitesi, Bonus Card, Elidor, Eti Form, Four Seasons, Intercity, Kütahya Porselen, Markafoni, Pantene, Penti, Pınar, Sabiha Gökçen Havalimanı, Sensodyne, Sütaş, Tadım, Ülker Çikolatalı Gofret ve Vitra öne çıkan markalardan oldu.
Erkeklerin ilk üç markası: Facebook, Google ve Mercedes-Benz
Erkeklerde ise otomotiv ve teknoloji ürünleri başı çekiyor. Bütün SES gruplarında erkeklerin en beğendiği markalar arasında Arko, Coca-Cola, İstinyePark, Renault ve Yandex öne çıkıyor.
2014 yılında Süpermarka’lar listesine Kültür Sanat Kategorisi’ne özellikle iki markanın girmesi dikkat çekti. Sakıp Sabancı Müzesi ve Pera Müzesi bu yıl markalaşma konusunda yaptıkları çalışmalar ve yatırımlarla listede yer alan markalardan oldular.
Tüketicilerin arzuladıkları (bilinçli veya bilinçaltı), tanıdıkları ve bir ücret ödeyerek sahip olmak istedikleri duygusal ve/veya fiziksel avantajları, diğerlerine göre çok daha yüksek oranda sunan markaya “Süpermarka” deniyor.
Superbrands Türkiye 2014 Seçici Kurulu
• Murat Ersoy – Başkan, Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği
• Ali Cem İlhan – Yönetim Kurulu Başkanı, İletişim Danışmanlığı Şirketleri Derneği (İDA)
• Başaran Ulusoy – Başkan, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB)
• Bengi Vargül – Yönetim Kurulu Başkanı, Kurumsal İletişimciler Derneği
• Celal Toprak – Başkan, Ekonomi Gazetecileri Derneği
• Fügen Toksü – Başkan, Türkiye Halkla İlişkiler Derneği (TÜHİD)
• Hakan Güldağ – Başkan, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Medya ve İletişim Meclisi (TOBB)
• Hüseyin Doğan – Yönetim Kurulu Başkanı, Birleşmiş Markalar Derneği
• Mehmet Tevfik Nane – Yönetim Kurulu Başkanı, Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD)
• Sadettin Korkut – Başkan, Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD)
• Vahap Munyar – Başkan Vekili, Türkiye Gazeteciler Derneği