Türkiye’nin tavsiye şampiyonları
Büyük prodüksiyonlar, ünlü reklam yüzleri ya da influencer’ların etkisi elbette pazarlama evreni için yadsınamaz bir gerçek. Ancak hangisi tüketicilerin kendi deneyimlerinden yükselen sesin yerini tutabilir? Ya da ekranda gördüğümüz hangi yüz, hayatımızda var olan birinin tavsiyelerinden daha ikna edici ve güven verici olabilir? Hal böyleyken tüketiciler tarafından tavsiye edilen marka olmak kazanılabilecek en büyük yarışların başında geliyor. Peki, Türkiye’nin tavsiye şampiyonu markaları hangileri? Yanıtlar Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma Şirketi’nin 30 farklı sektörü kapsayan derinlikli araştırmasından geliyor…
Otomotiv ve araç kiralama sektöründe sürdürülebilirlik hassasiyeti artıyor
Otomotiv ve araç kiralama markaları; müşteri memnuniyeti yüksek, kullanıcıya güven veren ve gelecekte tekrar tercih edilen markalarıyla dikkatleri üzerine çekiyor. Kullanıcılarda bu duygu ve düşünceleri pekiştiren markalarsa müşteri sadakatinde fark yaratıyor.
NPS+S skorlarının oldukça değişken olması sektör için dikkat çekiciyken, özellikle markayı tavsiye etmede pasif kalan kullanıcılar oldukça yüksek seviyede seyrediyor. Sektör içerisindeki tavsiye şampiyonlarına baktığımızdaysa Volkswagen, Toyota ve BMW karşımıza çıkıyor.
2023 yılında otomotiv sektörünün, karbon salınımını minimize etme, elektrikli araçlar gibi teknolojik gelişmeleriyle doğa ve çevreye olan sorumluluklarını yerine getirmelerinin marka bazlı tüketiciye ulaştığını görmüştük. 2024 yılında otomotiv sektöründeki sürdürülebilirlik çalışmaları ve iletişimi artarak devam ederken tüketicilerin de bu konuda daha da hassas olduğu görülüyor.
Benzer hassasiyetle araç kiralama sektöründe de karşılaşılıyor. Araç kiralama firmalarının filolarındaki elektrikli araç sayısını arttırma çabaları tüketici gözünde dikkat çekiyor. Araç kiralama sektörünün Tavsiye Şampiyonları ise Avis, Intercity ve Garanti Filo olarak öne çıkıyor.
Akaryakıtta sosyal sorumluluk projeleri fark yaratıyor!
2023 yılında akaryakıt sektörü, çevreye duyarlılık konusunda tüketicilerin en çok takip ettiği ve eleştirdiği sektörlerin başındaydı. 2024 yılında da aynı duyarlılık devam ederken, marka tercihi ve memnuniyet gibi parametreler bu duyarlılıktan besleniyor. Özel geliştirilen akaryakıt türleriyle tüketimi düşüren, daha düşük karbon salınımı sağlayan, atıktan hammadde imalatı gerçekleştiren ve istasyonlardaki elektrik ve su ekipmanlarıyla daha az tüketen bir sektör var artık. 2024 yılında memnuniyet, markaya duyulan güven ve gelecekte markayı tercih etme yüksek olmakla birlikte sürdürülebilirlik duyarlılığından beslendiği ve bu dört parametrenin birbirini desteklediği gözlemleniyor. Shell, Opet ve Petrol Ofisi ise tüketicilerin yanıtları ile yılın Tavsiye Şampiyonu akaryakıt markaları olmayı başarıyor…
Bankacılık, katılım bankacılığı ve sigorta sektöründe sürdürülebilirliğin anahtarı dijitalleşmede
Bankacılık ve sigorta sektörleri memnuniyet ve güven konusunda alarm veren sektörler. Buna karşın gelecekte tekrar aynı markayı tercih etme düşüncesi hayli yüksek. Bu da bize müşteri zihninde çalışılan mevcut markayla rakip markaların ayrışmadığını gösteriyor.
Buna ek olarak markayı tavsiye etmeyecek olan “detractors” kitlenin de oldukça yüksek olduğunun altını çizmek gerekiyor. Markalar bu kitleye onlar için önemli olan sürdürülebilirlik çalışmalarını kullanarak zaman içerisinde önce pasif kitleye sonra marka elçilerine dönüşen “promoters” kitleye çekmek için çalışmalarını güçlendirmeli.
Bu üç sektörün sürdürülebilirlik çalışmaları özellikle dijitalleşmeyle dikkat çekiyor. Ürün ve hizmetlerin dijitalleşmesi ve kağıtsız hizmet verilmesi öne en çok çıkan çalışmalar oluyor. Tüketicilerin bu sektörlerde dikkatini çeken bir diğer konu da sektör faaliyetlerden kaynaklanan sera gazı emisyon salınımlarının belirli aralıklarla takip edilerek düşük emisyon hedeflerinin konulması.
Türkiye İş Bankası, QNB Finansbank ve Akbank bankacılık sektörünün tavsiye şampiyonları olurken; Kuveyt Türk, Vakıf Katılım ve Ziraat Katılım katılım bankacılığında kulaktan kulağa dolaşan markalar olarak öne çıkıyor.
Bankacılık ve katılım bankacılığına nazaran daha yüksek bir ortalama yakalayan sigortacılık sektörünün tavsiye şampiyonları ise Allianz Türkiye, Anadolu Sigorta ve Mapfre Sigorta oluyor.
Tekstilde geri dönüşüme tüketiciye dahil eden kazanır
Tekstil sektörü tüm alt kategorileriyle birlikte; müşteri memnuniyeti, kullanıcıya verdiği güven, gelecekte tekrar tercih edilmesi ve kullanıcının çevresine tavsiye etme oranının yüksekliğiyle dikkatleri çekmeyi başarıyor. Öyle ki marka sözcüsüne dönüşen tüketicilerin oranı diğer sektörlerle kıyaslandığında hayli yüksek. Tüketicilerle bağlarını bu noktaya taşıyan sektörün bu seviyeyi koruması için kullanıcılara dokunmaya devam etmesi gerekiyor
Tekstil, sürdürülebilirlik çalışmalarında kendini özellikle sıfır atık ve geri dönüşümle öne çıkaran bir sektör. Markaların üretim aşamasında enerji verimliliğini sağlamalarının haricinde geri dönüştürülen ürünleri de üretmesi, tüketicilerin takdirini kazanmasını sağlıyor. Bunun yanı sıra özellikle geri dönüşüm sürecine tüketiciyi de dahil eden markaların öne çıkıyor olduğunu da araştırmanın satır aralarında görüyoruz…
Sektör içerisinde dört farklı kategorinin ortalama NPS+S skorları birbirleriyle kıyaslandığında ev tekstili kategorisi 80,7 ile en düşük ortalamaya sahip olurken günlük giyim kategorisi yakaladığı 85,9 puan ortalamasıyla liderliği elinde bulunduruyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma’nın Şubat 2024’te her sektörde ortalama 1000, toplamda ise 6200 görüşme ile ve Kantitatif Veri Toplama Tekniği CAWI (Bilgisayar Destekli WEB Anketi) gerçekleştirdiği Tavsiye Şampiyonları araştırmasında 30 farklı sektör incelenmiştir. NewPromoter+Sustainability Score ise Müşteri Memnuniyeti, NPS, Güven, Gelecekte Tercih Etme ve Sürdürülebilirlik olmak üzere 5 değişkenden elde edilmiştir. İlk üçte yer alan markalar alfabetik olarak sıralanmıştır.