Türkiye’nin tavsiye şampiyonları -2
Memnuniyet, tavsiye, güven ve gelecekte tercih etme markaların ölçümlediği ana kriterler olurken son yıllarda artık önemi daha da artan “sürdürülebilirlik”, markaların hem faaliyet alanlarında hem de iletişim çalışmalarında artarak yerini almaya başladı.
Sürdürülebilirlik; artık tüketici gözünde markaların uyguladıklarında artı kazandıkları bir konu değil, üstlenmeleri gereken bir sorumluluk haline geldi. Bir başka deyişle insan eliyle bozulmuş olan dünya dengesinin tekrar insan eliyle optimum seviyeye getirilmesinde tüketicilerin gözünde sektörleri fark etmeksizin tüm markalara oldukça iş düşüyor.
Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma‘nın gerçekleştirdiği “Tavsiye Şampiyonları” araştırması da tam da bu noktadan yola çıkıyor ve gözlemlediği metriklere sürdürülebilirliği de ekleyerek eşsiz bir metodolojiyle 30 farklı sektörde Tavsiye Şampiyonları’nı belirliyor. Dosyanın ilk bölümünde 10 farklı sektörü mercek altına almıştık. Gelin şimdi de kozmetik, teknoloji, market sektörlerinin ve paydaşlarının tavsiye şampiyonu olan markalarını inceleyelim…
Kozmetikte sürdürülebilirliği iletişimine taşıyanlar kazanıyor
Müşteri memnuniyeti, kullanıcıya verdiği güven, gelecekte tekrar tercih edilme oranları en yüksek sektörlerin başında gelmesine rağmen NPS+S en düşük olan sektörlerden biri olarak karşımıza çıkıyor kozmetik sektörü.
Ambalaj atıkları, karbon salınımı ve yüksek plastik kullanımının yanı sıra özellikle hayvan deneyleriyle duyarlılık konusunda beklentinin yüksek olduğu bir sektör. Bunun yanı sıra sektörün atıktan geri dönüşümü destekleyen, hayvan deneyleri yapmayan ve bunun iletişimini yapan markaların dikkat çekerek tercih edildiği araştırma verilerine yansıyor.
Avon, Gratis ve Watsons kişisel bakım ve kozmetik mağazaları arasında fark yaratarak tavsiye şampiyonu olmayı başarırken Nivea, L’Oréal ve İpana kişisel bakım sektörünün tavsiye şampiyonları olarak öne çıkıyor.
Kozmetik sektörünün tavsiye şampiyonları ise Yves Rocher, L’Oréal ve Pastel oluyor.
Ev içinde “düşük enerji tüketimli teknoloji” aranıyor
Beyaz eşya, küçük ev aletleri, teknoloji üreticisi, teknoloji perakendecisi, klima ve iklimlendirme, üretim aşamasından kullanım, enerji tüketimi ve geri dönüşüm sürecine kadar sürdürülebilirlik çalışmalarına birçok noktada dahil olan sektörler. Tüketicilerin beklentisi ise özellikle düşük enerji tüketimi sağlayan ve uzun süreli kullanabilecekleri ürünler. Bu beklentileri karşılarken diğer taraftan da çevreye karşı duyarlı olduğunu gösteren markaların tercih ve tavsiye edildiği gözlemleniyor.
“Promoters” olarak ifade edilen marka elçilerinin hayli yüksek olduğu bu sektörlerde mevcut başarılarını korumak isteyen ya da zirveye tırmanmak isteyen markaların tüketiciye doğrudan dokunan iletişim çalışmalarının fark yaratacağını söyleyebiliriz.
Gıda israfına çözüm üretenler kazanıyor
Marketler; plastik tüketimi, gıda israfı, su ve elektrik tüketimiyle dikkatleri üzerine çeken bir sektör. Özellikle birçok tüketicinin düşündüğü gıda israfını önleme çalışmaları ve atıktan geri dönüşümü sağlayan markalar tercih ediliyor. CarrefourSA, Migros ve Metro süpermarket kategorisinde tavsiye şampiyonları olarak öne çıkarken A101, BİM ve Şok discount zincir market kategorisinde öne çıkan markalar oluyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma’nın Şubat 2024’te her sektörde ortalama 1000, toplamda ise 6200 görüşme ile ve Kantitatif Veri Toplama Tekniği CAWI (Bilgisayar Destekli WEB Anketi) gerçekleştirdiği Tavsiye Şampiyonları araştırmasında 30 farklı sektör incelenmiştir. NewPromoter+Sustainability Score ise Müşteri Memnuniyeti, NPS, Güven, Gelecekte Tercih Etme ve Sürdürülebilirlik olmak üzere 5 değişkenden elde edilmiştir. İlk üçte yer alan markalar alfabetik olarak sıralanmıştır.
Türkiye’nin tavsiye şampiyonları – 1