Türkiye’nin tavsiye şampiyonları -3
Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Tavsiye Şampiyonları” araştırmasının çıktıları açıkça gösteriyor ki tüketiciler; elektrikli araçlar, yenilenebilir enerji, sürdürülebilir malzeme, atıktan enerjiye dönüşüm gibi çözümlerle markaların sürdürülebilir bir dünya inşa edebileceğinin bilincinde. Hal böyleyken üretimlerinden tedarik zincirlerine, lojistik süreçlerinden dijitalleşme hamlelilerine dek bu doğrultuda adım atan markalar da tüketicinin tavsiyelerinde ön plana çıkıyor.
Ancak bu noktada markaların iletişimini yaptıkları sürdürülebilirlik çalışmalarının devamlılığının oldukça önem arz ettiği de araştırmanın satır aralarında kendisini gösteriyor. Bu çalışmaları devamlı hale getirmek için gerekli olan ekonomik, alt yapı, teknoloji yeterliliği gibi dinamikler bazı sektörleri zorluyor olsa da “sürdürülebilirlik iletişimi”nin tavsiye edilen marka olma noktasında kritik bir öneme sahip olduğunu söylemek mümkün. Çünkü markaların aksiyonları kadar, tüketiciyi aksiyonlarından haberdar etmesi de çağın getirdiği yeni bir zorunluluk.
Türkiye’nin Tavsiye Şampiyonları araştırmasının ilk iki bölümünde otomotivden teknolojiye tam 20 farklı sektörü incelemiştik. Serinin son bölümünde de gıda sektöründen e-ticarete dek 10 sektörün tavsiye şampiyonlarına daha yakından bakacağız…
Tüketiciden gıda sektörüne mesaj: Beni ikna et!
Gıda ve atıştırmalık sektörleri karbon ayak izi, kaynak verimliliği, ambalaj atıkları ve ekosistemin korunması gibi birçok sürdürülebilirlik dinamiğine dahil olan sektörler olmasına rağmen tüketici gözündeki en önemli konular gıda israfı ve sürdürülebilir beslenme. Bu iki konuda duyarlı olan ve algısal boyutta bile olsa toplumun her kademesine indiren markaların daha çok memnuniyet sağlayıp tercih edildiği gözlemleniyor. Bu memnuniyet ve tercih beraberinde güven ve yüksek promoters oranını da getiriyor.
Ülker ve ETİ hem gıda hem de atıştırmalık sektörlerinde Tavsiye Şampiyonu unvanı almayı hak ederek büyük bir fark yaratırken Torku gıda sektörünün, Nestlé ise atıştırmalık sektörünün diğer tavsiye şampiyonu markaları oluyor.
Doğallık fark yaratıyor
Ev bakım ürünleri, içeriğinin zararlı olup olmadığı her zaman tartışılan ve yeri her zaman doğal ürünlerle değiştirilmek istenen ürünlerin sahnede olduğu bir sektör. Son senelerde markalar doğal içerikli, özellikle enerji ve su tasarrufu sağlayan ürünlerle tüketiciye dokundu. Sektörde enerji ve su tasarrufu iletişimi yapan markalar tüketici zihninde yer edip düzenli kullanma isteği oluşturdu. Zihin payı yüksek olan markaların aynı zamanda promoters oranının da yüksek olduğu görülüyor. Araştırmanın satır aralarından çıkan bir diğer bulgu ise tüketicilerin güvendiği markayı yeniden kullanma oranının çok yüksek olması…
Sektörün Tavsiye Şampiyonları ise Yumoş, Fairy ve Domestos!
Havada şampiyonluk yarışı
Neden olduğu karbon salınımı ve ses kirliliğiyle sürdürülebilirlikte önemli bir yere sahip hava yolu sektörü. Uçuş süresini etkileyen dinamiklerdeki iyileştirmeler ve çevre dostu yakıt kullanımıyla sektörün büyük adımlar atmasına olanak sağlanacağı araştırma verilerine yansıyor. Ayrıca havalimanlarında çevresel, sosyal ve ekonomik iyileştirmeler de sektörü destekliyor. Bunun yanı sıra zihinlerde uzun süredir yer bulmuş olan, sosyal sorumluluk projeleriyle cinsiyet eşitliğini ön plana çıkararak destekleyen markaların, tüketici gözünde üst sıralara yerleşmesine neden oluyor.
Havayolu sektörü sahip olduğu NPS+S puanı ortalamasının yüksekliğiyle de diğer sektörlerden ayrışıyor. Sektörün Tavsiye Şampiyonlarına baktığımızda ise karşımıza Türk Hava Yolları, Pegasus ve AnadoluJet çıkıyor.
E-ticarette pozitif ayrımcılar, pozitif ayrışıyor
Artan dijitalleşmeyle e-ticaret sektöründe de rekabet kızışıyor. NPS ortalaması hayli yüksek olan sektörde fark yaratmanın yolu ise kadın girişimcileri desteklemekten geçiyor…
Müşteri memnuniyeti ve güven ortalama seviyede olmasına rağmen sadakatin ve marka elçiliğinin yüksek olduğu sektörde tüketicinin memnuniyet ve güven seviyesini yükselten oyuncular daha başarılı olacak. Sektör içerisinde zirveye baktığımızda ise; Hepsiburada, Trendyol ve Getir’in yılın Tavsiye Şampiyonları olmayı hak eden markaları olduğunu görüyoruz.
İnternette şampiyonları memnuniyet belirliyor
Tüketicilerin gün geçtikçe daha çok kullandığı ve birbirini tamamlayan iki sektör dijital yayın platformu ve internet servis sağlayıcıları… Ancak sürdürülebilirlik çalışmaları hakkında tüketicilerin bilgi sahibi olduğu söylenemez. İki sektörde de sürdürülebilirlik hassasiyetleri geri planda kalırken; tüketicilerin memnun oldukları, güvendikleri ve kullanmaya devam etmek istedikleri markalar ön plana çıkıyor.
Netflix, Exxen ve BluTV tüketicilerin en çok tavsiye ettiği dijital yayın platformları olarak fark yaratırken, söz konusu internet servis sağlayıcıları olduğunda Turkcell Superonline, Türk Telekom TTNet ve TurkNet yılın Tavsiye Şampiyonları oluyor.
Kargo sektöründe “yeşil” beklenti!
Özellikle e-ticaretin yükselmesiyle daha da ön plana çıkan kargo sektöründe, çevre dostu yakıt kullanımı ve doğru rota planıyla karbon salınımını minimize etme çalışmalarını yapan markalar Tavsiye Şampiyonu unvanına erişiyor…
Sektörün geneline baktığımızda ise hızla aksiyon alınması gereken çok fazla nokta olduğu dikkatleri çekiyor. Öyle ki; müşteri memnuniyeti, güven ve gelecekte tercih etme diğer sektörlere kıyasla hayli düşük. Deneyimlediği markayı tavsiye etmeyecek olan tüketicilerin oranının diğer sektörlerle kıyaslandığında dikkat çekici şekilde yüksek olması da sektör oyuncularının öncelikli olarak bunun nedenlerini anlayarak harekete geçmesi gerektiğinin bir kanıtı.
NPS+S sektör ortalaması 77,2 olan sektörde PTT Kargo, Yurtiçi Kargo ve Aras Kargo yılın tavsiye edilen markaları olarak araştırma verilerine yansıyor.
Tüketicisiyle iletişimde kalan gönülleri fethediyor
Züccaciye sektörünü mercek altına aldığımızda; marka bilinirliği ve güven duymanın yanı sıra üretim sırasında çevre duyarlılığını ön planda tutan, atıktan dönüşümü benimseyen, çalışanlarını ve tüketiciyi bilinçlendirme çalışmaları yapan firmaların dikkatleri çekerek tüketicinin gönlüne taht kurduğu görülüyor.
Marka sözcüsüne dönüşen tüketici kitlesinin diğer sektörlere oranla çok daha yüksek olduğu Züccaciye sektöründe Paşabahçe, Karaca ve Güral Porselen 2024’ün Tavsiye Şampiyonu oluyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için Kuantum Araştırma’nın Şubat 2024’te her sektörde ortalama 1000, toplamda ise 6200 görüşme ile ve Kantitatif Veri Toplama Tekniği CAWI (Bilgisayar Destekli WEB Anketi) gerçekleştirdiği Tavsiye Şampiyonları araştırmasında 30 farklı sektör incelenmiştir. NewPromoter+Sustainability Score ise Müşteri Memnuniyeti, NPS, Güven, Gelecekte Tercih Etme ve Sürdürülebilirlik olmak üzere 5 değişkenden elde edilmiştir. İlk üçte yer alan markalar alfabetik olarak sıralanmıştır.
Türkiye’nin tavsiye şampiyonları – 1
Türkiye’nin tavsiye şampiyonları -2