Türk toplumu tutkuyu nasıl tanımlıyor?
Akdeniz insanı için “tutku” ruhunun ayrılmaz bir parçası… Tutkuyla sahiplenmek ve sevmek adeta kodlarımıza işlemiş. Bu durum yalnızca insan ilişkilerinde değil hayatın içerisinde bağ kurabildiğimiz her alanda kendisini gösteriyor. Marketing Türkiye için araştırma şirketi YouGov’un gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Tutku Markaları” araştırması da toplumun tutkuyu nasıl tanımladığından hangi markalara tutkuyla bağlı olduğuna kadar pek çok noktaya ışık tutuyor.
Ruhumuza iyi gelecek şeylere karşı tutkuluyuz
Araştırma sonuçlarına göre tutku kavramı, tüketicilerin yüzde 24’ününde bağlılık ve sadakat kavramlarını çağrıştırırken; yüzde 23’ünde ise arzu, zevk gibi kavramları akla getiriyor. Her 5 kişiden 1’i ise tutku kavramını aşk ve romantizm kavramlarıyla tanımlıyor. Her 10 kişiden 8’i günlük hayatında bir şeye karşı tutku hissettiğini belirtirken, en çok tutku hissedilen şeyler yüzde 49 ile “Müzik dinlemek/yapmak” ve “Sevdiklerine, ilişkilerine odaklanmak” olarak verilere yansıyor. Bunların yanı sıra her 10 kişiden 4’ü seyahat etmeye, yeni yerler keşfetmeye ve kendilerini geliştirip yeni beceriler öğrenmeye tutku ile bağlı olduğunu ifade ediyor.
Kadınlar daha tutkulu!
Kadınlar ortalama 6,11 alana tutku duyduğunu belirtirken; erkekler ise ortalama olarak 4,80 alana dair tutku duyduğunu söylüyor. Yani, bu ortalamalara göre kadınlar erkeklere oranla, çok daha fazla ve farklı alana, aktivite ya da hobiye karşı tutku hissediyor.
Neden tutkuyla bağlıyız?
Peki, insanlar hangi motivasyonlarla bir şeye tutkuyla bağlı hissediyorlar? Katılımcıların yüzde 71’i bu soruya “ruh halime iyi geldiği ve beni mutlu ettiği için” yanıtını verirken; yüzde 55’i “keyif verdiği” ve yüzde 48’i “motive ettiği için” müziğe, spora, seyahate, sevdiklerine ya da bir hobiye tutku ile bağlı olduğunu söylüyor.
Hangi markalara tutkuyla bağlanıyoruz?
Araştırmada, tüketicilerin yüzde 55’i markalara tutkuyla bağlı olma sebeplerinin “Kaliteli ve başarılı bir marka olması” olduğunu belirtirken; ikinci sırada gelen yanıt yüzde 51 ile “Markanın bana hitap etmesi” üçüncü sırada ise yüzde 40 ile “Markanın ürünlerinin/hizmetlerinin bana uygun olması” oluyor. Bu sonuçlara göre, tüketicilerin kendilerine yakın, uygun, başarılı ve kaliteli olduğunu düşündükleri markalara tutkuyla bağlandıklarını söylemek mümkün.
Tutkularımız kalıcı değil
Tüketicilerin yüzde 80’i belirli koşullarda tutkularından vazgeçebileceklerini söylüyor. Vazgeçme nedenleri arasında da; yeteri kadar keyif vermemesi (yüzde 33), sıkılma (yüzde 27), artık kendisine fayda sağlamaması (yüzde 27) ve ekonomik zorluk (yüzde 24) öne çıkıyor…
Kişisel bakım bir tutku işi!
Araştırma kapsamında tüketicilerden otomotivden kişisel bakıma, parfümden beyaz eşyaya kadar 26 farklı kategori içerisinde onlar için olmazsa olmaz kategorileri seçmeleri istendi. Bu doğrultuda en çok tutku duyulan ilk 5 kategori sırasıyla yüzde 33 ile kişisel bakım, yüzde 31 ile bilgisayar, yüzde 30 ile kahve, yüzde 26 ile çikolata ve yüzde 25 ile giyim & spor ve saç & vücut bakımı olarak verilere yansıyor.
Olmazsa olmaz kategorilerde de kadınların erkeklerden çok daha fazla kategorinin kendileri için tutku çağrıştırdığını ifade etmesi, dikkat çekici bulgulardan… Kadınlar ortalamada 13,02 kategori seçerken, erkeklerin tutku duydukları ortalama kategori sayısı 8,95.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için YouGov tarafından 16 Temmuz-4 Ağustos tarihlerinde gerçekleştirilen “Türkiye’nin tutku markaları” araştırmasına Türkiye temsiliyeti dikkate alınarak 18-55 yas arasında yüzde 50 kadın, yüzde 50 erkek dağılımında 1.007 katılımcı C.A.W.I. (Computer Assisted Web Interview) yöntemi kullanarak dahil oldu. Çalışmada A, B, C1 ve C2 sosyoekonomik gruba dahil katılımcılar hedeflendi.