İki milyarderi birbirine düşüren Threads, “Twitter katili” misyonunu tamamlayabilecek mi?
Meta’nın yeni sosyal medya uygulaması Threads, 5 Temmuz’da açıldı ve tüm dikkatleri üzerine çekti. Lansman gününde 30 milyon kullanıcı sayısına ulaşan platform, şimdiye kadar en hızlı büyüyen uygulama oldu ve sadece kısa bir süre önce ChatGPT’nin kırdığı rekoru gölgede bıraktı. Ancak Threads’in gösterdiği büyüme bu kadarla kalmadı. Meta’nın yeni uygulaması, yalnızca beş gün içinde 100 milyondan fazla kullanıcı kazandı. Bu kullanıcılar Threads’e çoğunlukla organik bir şekilde ve güçlü çapraz tanıtımla katıldı. Ücretli kampanyalar neredeyse hiç kullanılmadı. Adjust, Marketing Türkiye için Threads’in yakaladığı muazzam büyümeyi ve karşılaştığı engellerin mobil uygulama ekosistemi için ne anlama geldiğini yorumladı.
Threads’in lansmanın hemen ardından gösterdiği büyüme, kullanıcı ihtiyaçlarını karşılayan ve kullanıcıya bir “hoşnutluk” hissi verebilen yeni uygulamalar için hâlâ ne kadar büyük bir talep olduğunu açıkça ortaya koyuyor. Ancak lansman süreci yüzde 100 sorunsuz bir şekilde geçmedi. Twitter’ın yasal tehditleri ve regülasyonlara uyumluluk nedeniyle AB piyasasındaki lansmanı askıya alındı.
Threads, doğru zamanda doğru uygulama mıydı?
İlk günden rekor kıran Threads, beşinci gününde 100 milyondan fazla kullanıcıya ulaşarak tüm dünyanın dikkatini üzerine çekti. Meta’nın hisseleri de lansmandan sonraki hafta yüzde 15 yükseldi.
Platform, şu anda toplam 150 milyon indirme sayısına sahip ve bu rakamlara önceki rekoru elinde tutan Pokemon GO’dan 5.5 kat daha hızlı ulaştı. Ayrıca yeni verilere göre, Threads’in sahip olduğu haftalık aktif kullanıcı sayısı Twitter rakamlarının beşte biri seviyesinde.
Threads’in yaptığı olağanüstü başlangıcın arkasında nelerin yattığını görmek için, platformun kullanıma açıldığı dönemdeki bağlama bakmak gerekiyor. Belki de en göze çarpan neden, Twitter’ın son zamanlarda yaptığı tartışma yaratan değişikliklerden kaynaklanıyor. Bu değişiklikler, Twitter kullanıcıları arasında olumsuz görüşlere neden oldu ve hatta artık sitenin gittiği yönden hoşnut olmayan markalar da bu kervana katıldı. Mastodon, Post ve Spill gibi diğer metin tabanlı mikro-bloglar Twitter’ı tahtından indiremedi, ancak Threads’in potansiyel bir “Twitter katili” olarak lanse edilmesinin bir nedeni var. Yeni raporlar, Twitter’ın aktif kullanıcı tabanının yılın başından bu yana düşüşte olduğunu gösteriyor.
Threads’in kullanıma açılmasının ertesi günü Elon Musk, Twitter’dan gelen yasal işlem tehditlerinden bahsederken “Rekabet iyidir, ancak hile değil” sözlerini kullandığı bir tweet paylaştı. Meta ise bu suçlamaları reddetti.
Threads, başarısının büyük bir bölümünü çapraz tanıtıma borçlu ve bu sayede kazandığı kullanıcı sayısı inanılmaz boyutlarda. Meta’nın diğer markası Instagram’ın 2.5 milyardan fazla aylık aktif kullanıcısı bulunuyor. Threads’i kullanmak için bir Instagram hesabınız olması gerekiyor. Kullanıcıların hesap ve giriş bilgileri Instagram’dan Threads’e aktarılıyor. Söz konusu model de çapraz tanıtımın mobil uygulama tarihindeki en yüksek ölçekli kullanımı olarak kayıtlara geçiyor. İki uygulamanın bu şekilde birbiriyle bağlantılı olması, kullanıcılar açısından da yararlı bir durum yaratıyor. Yeni Threads kullanıcıları, Instagram’da zaten takip ettikleri hesapları Threads’de de kolayca takip etmeye başlayabiliyorlar, böylece uygulamayı ilk kez açtıklarında ilgilendikleri içeriklere ulaşabiliyorlar.
Threads şimdilik reklamsız bir uygulama ve günümüzün modern sosyal medya ortamında yenilikçi ve minimal bir kullanıma sahip. Meta CEO’su Mark Zuckerberg yaptığı bir açıklamada, Threads’i gelecekte monetize edebileceklerini ancak bunu 1 milyar kullanıcıyı aştıktan sonra yapacaklarını söyledi. Threads reklamsız olsa bile, monetizasyon unsurları ile birlikte mobil pazarlamacılar açısından uygulamayı Meta’nın markaları arasında iyi bir seçenek olarak konumlandıracaktır.
Mark Zuckerberg açıklamasında şu ifadelere yer verdi: “Yaklaşımımız diğer tüm ürünlerimizle aynı şekilde olacak; önce ürünün iyi çalışmasını sağlayın, sonra 1 milyar kullanıcıya ulaşıp ulaşamayacağınızı belirleyin ve monetizasyonu ancak o noktada düşünün.”
Threads’in kullanıcı sayısındaki artış hızına bakıldığında, 1 milyar kullanıcıya ulaşmak uzun bir zaman almayabilir. Ancak bu kilometre taşına ulaşmak için Threads’in öncelikle AB ülkelerinde kullanılabilir olması gerekiyor.
Threads, AB’deki lansmanında ne gibi engellerle karşı karşıya?
AB’de yaşıyorsanız ya da Threads’i neden indiremediğinizi merak ediyorsanız, bunun cevabı veri gizliliği regülasyonlarında yatıyor. Uygulamanın bu bölgede süresiz olarak ertelenmesi, kullanıcı ve veri gizliliği kanunlarının etkisiyle birlikte mobil uygulama ekosistemindeki gelişmelerin bir göstergesi niteliğinde. AB, bu düzenlemelerin en sıkı şekilde uygulandığı bölge olarak karşımıza çıkıyor.
Meta gibi bir devin veri gizliliğini ve yeni nesil ölçümleme ve analitiği stratejik planlarının merkezine alması, mobil pazarlama endüstrisinin her adımında temkinli bir yaklaşımın ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor. iOS/SKAN‘dan Google’ın [Android Privacy Sandbox(/glossary/google-privacy-sandbox-on-android)’ına ve ötesine kadar, toplu veriler ve gizlilik odaklı iş akışı artık kritik bir önem taşıyor.
Meta’nın sözcüsü Christine Pai, özellikle AB’deki lansmanın ertelenmesiyle ilgili olarak geçen hafta The Verge’e verdiği demeçte, uygulamanın bu bölgede kullanıma sunulmasının “yakın gelecekteki yasal belirsizlik” nedeniyle ertelendiğini söyledi. Bu, mevcut GDPR yasasının olası bir ihlalinin aksine, büyük olasılıkla AB’nin Dijital Pazarlamacı Yasası (DMA) ile ilgili. Meta’nın Gizlilikten Sorumlu Başkan Yardımcısı Rob Sherman, buna ek olarak Threads’de yaptığı açıklamada Threads’in GDPR gizlilik gereksinimlerini karşıladığını söylüyor, “ancak bu uygulamanın lansmanını yapmak, henüz açıklığa kavuşturulmamış diğer yasal gereksinimler söz konusu olduğunda potansiyel olarak çok daha uzun bir zaman alabilir. Bu belirsizliğe rağmen önceliğimiz, yeni ürünümüzü olabildiğince çok insanla buluşturmak oldu.”
Threads’in önündeki yol
Kullanıcıların uygulamanıza gösterdiği erken ilgi iyi bir şey olsa bile, uygulamanıza bağlılık duyan bir tabana da ihtiyacınız var. Threads kesinlikle sosyal medya alanında kendine güçlü bir yer edinme potansiyeline sahip. Metin bazlı mikroblog formatı, video devleri ile birlikte kendini kanıtlamış durumda. Ayrıca kullanıcıların mobil uygulamalarda geçirdikleri süre de artış trendinde.
Kullanıcıların uygulamayı kullanmaya devam etmeleri için gerekli olduğunu belirttikleri birkaç özellik var. Şu anda akış için kullanılabilen tek seçenek algoritmik akıştır. Yani kronolojik bir akış ya da sadece takip edilen hesaplardaki içerikleri görme seçeneği bulunmuyor. Kronolojik akış özelliği, Threads’in gelecekte yapacağı güncellemelerin arasında yer alıyor. Bu güncellemelerin arasında ayrıca gönderileri düzenleme, farklı dillerdeki çevirileri görme ve hesaplar arasında kolay geçiş gibi özellikleri var.
Threads, Twitter için gerçekten güçlü bir rakip olmaya hazırlanıyorsa, insanların büyük olaylara dair haberleri ve son dakika güncellemelerini gerçek zamanlı olarak almak için güvenebilecekleri bir platform haline gelmesi gerekecek. Birkaç ay içinde Threads, bu gerçek zamanlı ve kronolojik akış için gereken özellikleri uygulamaya eklerse ve haber değeri çok büyük olan bir olay meydana gelirse, kullanıcıların büyük bir bölümü en güncel bilgiler için Twitter yerine Threads’i tercih edecek mi? Bu sorunun cevabı henüz belirsizliğini koruyor.
Threads, pazarlama evreninde nasıl karşılık bulacak?
İlk günden 30 Milyon kullanıcıya ulaşan bir sosyal medya platformunun pazarlama dünyasının radarına girmemesi mümkün değil elbette… Bireysel kullanıcılar kadar markaların ve yayıncıların da pek çoğu bu 30 milyonluk kitleye dahil olarak Threads’e adım attı. Peki, sektörün önde gelen isimleri yeni sosyal medya platformu Threads’i nasıl buldu? Başarılı olacağını düşünüyorlar mı? Dahası platform markalara ne vadediyor? Gelin tüm bu soruların yanıtlarına uzman isimlerden dinleyelim…