
Umut veren bir nesil geliyor: Her 10 çocuktan 7’sine göre mesleklerin cinsiyeti yok!
KidZania İstanbul ve FutureBright, “Çocuklar ve Ailelerin Toplumsal Cinsiyet Algısı” araştırmasının sonuçlarını açıkladı. Elde edilen bulgular, daha adil bir geleceğe doğru umut verici bir adım atıldığını gösteriyor ve toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda çocuklardaki bilince işaret ediyor.
KidZania İstanbul, FutureBright Group ile iş birliği yaparak çocukların toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki farkındalıklarını ve gelecekteki kariyer hedeflerinde cinsiyetin rolünü inceleyen bir araştırma gerçekleştirdi. Araştırma, Türkiye genelinde ve KidZania İstanbul’da 6-14 yaş arası çocuklar ve ebeveynleriyle yapıldı. KidZania İstanbul CEO’su Ebru Timur ve FutureBright Group Kurucu Ortağı Akan Abdula, araştırmanın sonuçlarını açıkladı.
“Toplumsal cinsiyet algısı, geleceği dönüştürebilecek bir güç”
KidZania İstanbul CEO’su Ebru Timur, araştırma sonuçlarına göre KidZania’yı deneyimleyen çocukların toplumsal cinsiyet eşitliği algısının daha güçlü olduğunu şu sözlerle belirtti: “FutureBright ile yaptığımız araştırma, toplumsal cinsiyet algısının sadece bir bilinç değil, geleceği dönüştürebilecek bir güç olduğunu ortaya koyuyor. Çocuklara sunduğumuz imkanlar, onlara özgürlük, eşitlik ve toplumu dönüştürme gücü veriyor.
Araştırma sonuçlarında KidZania İstanbul’u deneyimleyen çocukların, toplumsal cinsiyet eşitliği algısının çok daha güçlü olduğunu görmek, bizlere büyük bir umut verdi. Çocuklar meslekleri, rolleri birlikte deneyimliyor, birbirleriyle etkileşim içinde iş bölümü yaparak ve sorumlulukları paylaşarak görev alıyorlar. KidZania, çocuklara eğlenirken öğrenme deneyimiyle birlikte daha adil, eşitlikçi ve özgür bir dünyanın temellerini atma fırsatı sunuyor.”
“Ebeveynlerin rolü kritik”
FutureBright Group Kurucu Ortağı Akan Abdula, ebeveynlerin çocukların gelişimindeki rolünün önemini şu sözlerle vurguladı: “Bu araştırma, ebeveynlerin çocuklarının gelişimindeki rolün ne denli kritik olduğunu bir kez daha gözler önüne seriyor. Çocukların dünyaya bakış açısı, toplumsal cinsiyet algıları ve meslek seçimleri, büyük ölçüde ailelerinden aldıkları yönlendirme ile şekilleniyor. Yaptığımız araştırma, özellikle babaların aile içindeki rollerde eşit şekilde rol alması ve erkek çocuklara da örnek olması gerektiğini ortaya koyuyor.”
Araştırmadan öne çıkanlar…
Kız çocukları, klasik meslekleri tercih ediyor:
Çocukların yarısı klasik meslekleri tercih ediyor. Kız çocukları öğretmenlik, doktorluk, avukatlık gibi mesleklere yönelirken, erkek çocukları güç ve kontrol odaklı meslekleri seçiyor. Erkekler sporcu, asker veya polis olmak isterken, kızlar devlet idareciliği ve yazılımcı olmayı tercih ediyor.
Türkiye’deki çocuklar mesleklerde eşitlik istiyor:
Türkiye’de 10 çocuktan 7’si mesleklerin cinsiyeti olmadığını düşünüyor. Mesleklere cinsiyet atfeden kız çocukları, fiziksel güç gerektiren teknik işleri erkek mesleği olarak tanımlarken, erkek çocukları da bakım ve hizmet işlerini kızlara yakıştırıyor.
Matematik, “en sevilen ders”:
Çocuklar günlük hayatta işine yarayacağını düşündüğü dersleri daha çok seviyor. Kız çocukları, eğitim alanında yaratıcılıklarıyla öne çıkarken, yabancı dil dersine olan ilgileri erkeklere göre daha fazla. Erkek çocukları ise sporla olan ilişkilerini okulda da devam ettiriyor. Her iki cinsiyetin de en sevdiği derslerin başında toplumda oluşan algının aksine matematik yer alıyor.
Çocukların yüzde 97’si sosyal medyada video izliyor:
Kız çocuklarının video izleme motivasyonları, bilme, öğrenme ve yansıtma ekseninde şekillenirken, erkek çocukları için adrenalin ve eğlence ön planda oluyor. Kız çocukları makyaj videoları ve müzik video kliplerini daha fazla izlerken, erkek çocukları futbol maçı ve yarış videolarını tercih ediyor.
“Filenin Sultanları” kız çocukları için yeni rol model:
Türkiye’de son yıllarda, özellikle voleybol gibi spor dallarında kız çocukları için yeni bir rol model ortaya çıktı. Türkiye Voleybol Kadın Milli Takımı, nam-ı diğer “Filenin Sultanları”, kız çocukları için idol haline geldi. Her 5 kız çocuktan 1’i, voleybolcu idolüne sahipken, erkeklerin rol modelleri daha çok futbolcu ve basketbolcular.
Çocuklar büyünce “Atatürk” olmak istiyor:
Atatürk’ü rol model olarak belirleyen her 5 çocuktan 1’i, büyüyünce “Atatürk olmak istiyorum” diyor.
Kız çocuklarında finansal farkındalık daha yüksek:
Türkiye’deki her 10 çocuktan 4’ü harçlık biriktirdiğini söylüyor. Kız çocuklarında birikim eğiliminin daha yüksek olması dikkat çekiyor. KidZania’yı deneyimleyen 10 çocuktan 9’u ise harçlık biriktirdiğini ifade ediyor.
Çocuklar, evin sorumluluklarını paylaşmak istiyor:
Kız çocukları, ev işlerinin paylaşılması konusunda daha eşitlikçi bir tutum sergilerken, erkek çocuklarının yarısı gelecekte ev işi yapmayacağını düşünüyor. Anneleriyle empati kuran kız çocukları, ev işlerinin sadece anneye ait olmadığını daha güçlü savunuyor. KidZania’yı deneyimleyen çocuklar arasında bu bilinç daha yüksek; 10 çocuktan 9’u, ev işlerinin anne ve baba tarafından eşit şekilde paylaşılması gerektiğini belirtiyor.
Oyun alanında cinsiyet rolleri devreye giriyor:
Çocukların oyun seçimlerinde toplumsal cinsiyet kalıpları belirgin bir şekilde görülüyor. Kız çocukları, kendilerini toplumsal cinsiyet kalıplarına uyduğunda daha başarılı hissediyor. Evcilik oyunu, ev içindeki rollerle özdeşleştiğinden kız çocukları için önemini koruyor. Öte yandan erkek çocukları, meydan okuma ve rekabet unsurlarına dayalı oyunları tercih ediyor.
AVM’ler çocuklar için sosyalleşme merkezi:
Türkiye’de çocuğun ev dışı rotası, alışveriş merkezlerinin sadece alışveriş yapma alanları olmadığını, sosyolojik ihtiyaçları karşılayan yerler haline geldiğini gösteriyor. Çocukların yüzde 97’si “ev dışında vakit geçirilen yerler” sorusuna “AVM” yanıtı veriyor.
Çocuğunun “influencer” olması, ebeveynlerin kabusu:
Ebeveynler, özellikle erkek çocuklarının geleceği için daha sınırlı alanlar tanıyor ve klasik, toplumsal olarak kabul gören meslekleri tercih ediyorlar. Garanti meslek arayışı aileler için önemli bir yer tutarken, genellikle influencer, YouTuber ve gamer gibi öngörülemeyen meslekleri çocukları için riskli kariyer seçenekleri olarak düşünüyor.