Unilever sürdürülebilirlik yolculuğunun üçüncü çağını başlatıyor…
Unilever, Türkiye’deki 100 yıllık varlığından aldığı güç, yarattığı katma değerlerle şirketin sürdürülebilirlikte çıktığı yeni yolculuğunu anlatmak için basın mensuplarıyla bir araya geldi. Unilever Türkiye ve Orta Doğu Ev Bakım Lideri & Unilever Türkiye Ülke Başkanı Ali Fuat Orhonoğlu’nun ev sahipliğinde düzenlenen basın buluşmasında Unilever Türkiye’nin sürdürülebilirlik yol haritası, bugüne dek aldığı aksiyonlar ve gelecek hedefleri paylaşıldı. O buluşmada öne çıkan satır başlarına gelin birlikte bakalım…
Unilever Türkiye’de neler yapıyor?
- Türkiye’de 100 yılı aşkın süredir yürüttüğü faaliyetlerle önemli işlere imza atan marka 1952 yılından bu yana başladığı yatırımlarla da, çok sayıda ilki gerçekleştirdi.
- Toplamda 20 markayla Türkiye’deki neredeyse tüm hanelerde tüketicilerle buluşuyor.
- Güzellik & sağlık, kişisel bakım, gıda, dondurma ve ev bakım olmak üzere 5 kategoride faaliyet göstermeye devam ediyor.
- Halen Türkiye’de tek seferde yapılmış en büyük hızlı tüketim ürünleri (FMCG) yatırımının sahibi konumunda.
- Tekirdağ Çorlu, İstanbul Tuzla ve ikisi Konya’da olmak üzere 4 fabrikasıyla önemli bir ekosistem oluşturdu.
- Türkiye’de piyasada bulunan ürünlerinin yüzde 94’ü de bu tesislerde üretiliyor.
- 5 bin çalışan bu tesislerde ve ofislerde görev alıyor.
- Geçtiğimiz yıl 165 milyon dolar, son 5 yılda da 700 milyon doları aşan ihracatla ülke ekonomisine önemli bir döviz girdisi sağlıyor.
- Tüm bunların neticesinde Türkiye’nin en büyük 40 sanayi kuruluşundan birisi.
- Bunları hayata geçiren yönetim kurulunun yüzde 60’ını kadınlar oluştururken, yönetici rollerinde ise yüzde 50-50 cinsiyet dengesini sağlamış durumda.
- Unilever Türkiye, dünyada 190 ülkede faaliyet gösteren Unilever’in pazar hacmiyle ve organizasyonuyla en büyük 20 ülkesinden biri konumunda.
- Nielsen verilerine göre FMCG pazarında (alkol ve tütün ürünleri hariç) toplamda pazar lideri.
- Advantage Group’un Unilever müşterisi olan perakendecilerle her sene yürüttüğü araştırmasında son 3 yıldır üst üste Türkiye’nin 1 numaralı perakende tedarikçisi seçiliyor.
- Ve 12 yıldır da Realta Araştırma tarafından gerçekleştirilen bağımsız araştırma sonucunda öğrenciler ve üniversitelilerin gözünde en gözde şirket seçiliyor.
Ali Fuat Orhonoğlu bu tabloyu “Bu başarıları başta çalışanlarımız olmak üzere birçok faktör mümkün kılıyor. Ama hepsinin temelinde ‘yüksek performanslı ve sürdürülebilir iş’ anlayışına yönelik inancımız ve bu iş modeliyle hareket ediyor olmamız yatıyor” sözleriyle değerlendirdi.
“Sürdürülebilirlik denilince akla Unilever geliyor”
Unilever’in sürdürülebilirlik yaklaşımını katılımcılarla paylaşan Ali Fuat Orhonoğlu “2010 yılında sürdürülebilir yaşamı yaygınlaştırmak amacıyla Sürdürülebilir Yaşam Planı’nı lanse ettik. 10 yıllık bir hedef seti ortaya koyduk, bu hedefler doğrultusunda çalıştık, güçlü bir etki yarattık ve çoğu hedefimizi gerçekleştirdik. Gerçekleştiremediklerimizden de dersler çıkardık.
Bu derslerle 2020’de Sürdürülebilir Yaşam Pusulası yani Compass stratejisini oluşturduk. Bu hedefleri 2030 yılına yönelik koyduk ve önceki planın üzerine inşa ettik.
2010 yılında amacımız alarm zillerini çalmaktı. Dünya genelinde dünyamıza ve ihtiyaçlarına dikkat çekmekti… 2020 yılına geldiğimizde bu konuda farkındalık artmıştı ancak bu ajandanın işimize entegrasyonu için daha fazla yapabileceklerimiz vardı. Bu ikinci çağda daha çok buna odaklandık… Sürdürülebilirlik hedeflerimiz genişledi, sayısı arttı, kapsamı zenginleşti ve tüm iş ve yatırım hedeflerimizle bütünleşti.
Bugün ise 2024 yılında, yani Compass’ın vadesinin dolmasından 6 sene önce hedeflerimizi güncelledik. Çünkü nasıl daha önce sürdürülebilirlik alanında iki çağa öncülük etmeye çalıştıysak, bugün de dışarıya dünyaya baktığımızda yeni bir dünya, yeni öncelikler ve bizim de yenilenmemiz gerektiğini gördük” dedi ve markanın yeni hedefini açıkladı: “Artık söylem değil, hızlı hareket etme zamanı diyoruz ve 2039’da net 0 emisyona ulaşmayı hedefliyoruz.”
“Sürdürülebilirlik yolculuğumuzun üçüncü çağına başlıyoruz”
Sürdürülebilirlik yolculuklarının üçüncü çağına başladıklarını söyleyen Ali Fuat Orhonoğlu bu yeni çağı üç anahtar kelimeyle özetliyor “daha odaklı, daha hızlı ve daha sistematik” olmak. Bu doğrultuda yeni hedeflerininse iklim, doğa, plastikler ve yaşam koşulları olmak üzere 4 ana başlığa odaklandığının altını çiziyor.
“Yeni belirlediğimiz hedeflerimizde öncelikleri oluştururken her birinin bazı kriterleri karşılamasına özen gösterdik” diyen Ali Fuat Orhanoğlu bu kriterleri şu şekilde sıraladı:
- “Seçeceğimiz önceliklerin gezegenimiz için en büyük riskleri teşkil eden alanlar olması,
- Bir global FMCG şirketi olarak en geniş ölçekte etki yaratabileceğimiz alanlar olmasına dikkat ettik,
- Gıdadan ev bakıma kadar çeşitlendirilmiş portfolyosu bulunan ender şirketlerden biriyiz, bu nedenle tüm operasyonlarımıza geçerlilik taşıyacak hedefler koyduk.
- Ve son olarak elbette tüketicilerin talep ve önceliklerine de hizmet etmesini temin etmeliydik. Yakın zamanda yayımlanan Globescan’in tüketici sürdürülebilirlik algısı araştırmasına göre, ekolojik riskler Türkiye’de tüketicilerin en büyük endişelerinden biri olarak karşımıza çıkıyor. Bu araştırmada globalde ilk üç endişenin savaşlar(yüzde 67), iklim krizi (yüzde 64) ve su kirliliği (yüzde 64) olduğunu görüyoruz. Türkiye’de ise bu endişeler doğal kaynakların tükenmesi (yüzde 85), iklim krizi (yüzde 84) ve gelir adaletsizliği (yüzde 82) olarak sıralanıyor.”
Unilever Türkiye, sürdürülebilirlikte nasıl fark yaratıyor?
- İklim alanında 2015 baz yılına göre bugün kendi operasyonlarında yüzde 78 sera gazı azaltımı sağladı. Bu alanda yüzde 74 olan global ilerlemenin de önünde gidiyor.
- Elektrikli tırlar: Türkiye’de de elektromobilite dönüşümünü başlatmak için 3 elektrikli tırla attıkları ilk adım ile ilk etapta yıllık karbon emisyonlarımızda 215 ton azalma hedefliyor. Bu azaltım yaklaşık olarak bin 287 ağacın karbon emilimine veya başka bir deyişle, dünyayı dört kez turlayan bir TIR’ın karbon emisyonunu ortadan kaldırmaya eşdeğer olacak.
- Güneş enerjisi santrali: Konya Fabrikasının güneş enerjisi tesisini açan Unilever toplam 5 MW kapasiteli bu tesisiyle, fabrikanın toplam elektrik tüketiminin 1/3’ünü kendimiz üretebiliyor hale geliyor. Bu da neredeyse 4 bin ağaç dikimine eş değer bir karbon azaltımı sağlıyor.
- Algida elektrikli dağıtım kamyonetleri: Unilever filosuna katılan yeni elektrikli araçlar, Algida depolarındaki yüzde 100 yeşil enerji sertifikalı şarj istasyonlarında şarj edilerek, böylece tamamen sıfır emisyon elde edilmesini sağlıyor.
- Türkiye’de sebzelerin tedarikinde önemli aşama kat eden Unilever, bugün domates, sarımsak, soğan, patates, mantar, havuç gibi kalemlerde yüzde 100 sürdürülebilir tedarik sağlıyor.
- Dondurmalarında da kakao ve şekeri yüzde 100 sürdürülebilir tedarik eden Unilever, süt tedarikinde yüzde 61 oranını yakalıyor.
- Tek başına yürüttüğü plastik atık toplama programıyla her yıl on binlerce ton plastik atığı atık sahalarından toplayıp geri dönüşüme sevk ediyor.
- ÇEVKO ile birlikte 2022 yılından bu yana yürüttüğü toplama programıyla yetkilendirilmiş atık toplama kuruluşlarıyla birlikte çöp sahalarından plastik atık topluyor ve belediyelerin geri dönüşüm tesislerine yönlendiriyor.
Hedefte neler var?
- Global olarak hedef 2039 yılında kadar 0 emisyon.
- Dünyadaki 100 su koruma programından biri Konya’da yürütülecek. Bu proje kapsamında Ankara merkezli Doğa Koruma Merkezi Vakfı ile Konya’nın Tömek Köyü’nde suyun doğaya yeniden kazandırılmasına yönelik çalışmalar yapılacak.
- Geri dönüştürülmüş plastiklerle ve inovasyonlarla saf plastik kullanımını azaltmak üzere çalışmalar devam ediyor.
- Omo’nun yeniden dolum makineleri Türkiye’de yaygınlaşıyor, bugün 4 mağazada ( İstanbul 2, Ankara 1 ve İzmir 1) bulunuyor, bu makinelerden dolumda yüzde 30’a yakın maliyet avantajı sağlanıyor.
- 2022 yılında 4 bin ton, 2023 yılında 14 bin ton plastik toplayan Unilever, 2024 yılında da 18 bin ton atık toplamayı hedefliyor. Bu rakam, bugün itibarıyla piyasaya sürdüğümüz plastik oranının yaklaşık yüzde 60’ına denk geliyor.
- Piyasaya sürdüğü kadar plastiği toplayacağını daha önce beyan eden marka 2025 yılında bunu gerçekleştirmeyi hedefliyor.
“Sürdürülebilir ve yüksek performanslı iş modeline inancımızla sürdürülebilirliğin yeni çağına hazırız”
“Global hedeflerimiz yenilenirken, Unilever Türkiye olarak amacımız başarılarımızı ileri taşımak, gelişim alanlarımızda da gerekli aksiyonları alarak bu global hedeflere Türkiye’nin önemli katkı sağlaması, bu sayede ülkemize ve toplumumuza da değer yaratmak…
100 yıldır Türkiye’de faaliyet gösteren Unilever’in Türkiye ekonomisine sunduğu katma değeri artırarak Türkiye ile büyümeye devam edeceğiz. Bu alanda özellikle ihracat bacağında yakın vadede önemli atılımlar yapmaya doğru ilerliyoruz.
Anlatacak daha çok hikayelerimiz, kuracağımız hayaller, ulaşacağımız başarılar var…
Türk halkının bize duyduğu güvenle değer yaratmaya ve ülkemize ekonomik-toplumsal katkı sağlamaya devam edeceğiz.”