Uykuda kişiselleştirme devrimi…
Pek çoğumuzun hayalidir güzel bir uykunun ardından güne müthiş bir enerjiyle başlamak.. O alarm sesini duyduğumuzda yüzümüzde gülümsemeyle kalkmak derin uykudan… Ancak gelin görün ki son zamanlarda bu sahneyi ancak “yatak markalarının” reklam filmlerinde görmek mümkün. Zira Samsung Electronics’in yakın zaman önce yayınladığı uyku araştırmasına göre özellikle genç jenerasyonda uyku yoksunluğu hayli yüksek. Uyku sektörünün markaları ise bu hayati soruna “kişiselleştirme” ile çözüm arıyor.. Peki, uyku sektöründe kişiselleştirme nasıl uygulanıyor? Gelin önce bu alandaki teknolojilere ve marka vaatlerine bakalım ardından da Göğüs Hastalıkları ve Uyku Bozuklukları Uzmanı Prof. Dr. Çağlar Çuhadaroğlu’ndan iyi uykunun formülünü dinleyelim…
Samsung Electronics’in 2023 tarihli “Uyku Araştırması”na göre dünya genelindeki ortalama uyku süresi bir önceki yıla göre 7 saat 3 dakikadan 6 saat 59 dakikaya düştü. Ayrıca 20’li yaşlardaki gençler 70’li yaşlarda olan bireylere oranla 2 kat daha fazla uyku yoksunluğu çekiyor.
Uykuya dalamama ya da uykuda kalamama gibi problemler yaygınlaşırken bu durumun kısa vadeli sorunlar kadar uzun vadeli problemlere de yol açabileceğini belirtiyor araştırmalar.
Mesela Amerikan Nöroloji akademisinin yayını Nourology’de yer alan bir çalışma 30 ve 40’lı yaşlarda uykusu çok sık bölünen kişilerin yaşamlarının ilerleyen dönemlerinde düşünsel ve hafızaya yönelik sorunlar yaşama olasılığının daha yüksek olduğunu ortaya koyuyor. Söz konusu araştırma 500 katılımcının 10 yılı aşkın bir süre boyunca bilek monitörleri, hafıza ve düşünme testleri ve uyku günlükleri aracılığıyla takip edilmesi sonucu gerçekleştirilmiş.
Marketing Türkiye adına Binom Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Uyku Deneyimi” araştırması ise uykuya bütüncül bir deneyim olarak bakmanın önemini vurguluyor. Araştırmanın verilerine göre tüketicinin iyi bir uykuyu tanımlarken aklına ilk gelen ifade “Dinlendim, uykumu aldım hissi ile uyanmak” oluyor. Bu ifadeyi “derin ve rahat uyumak” tanımı destekliyor.
Veriler sabahları “iyi uyandım ve uykumu aldım” hissini “bazen” yaşayan yüzde 57’lik bir kitle, “yaşamayan” ise yüzde 21’lik bir kitle olduğuna işaret ediyor. Yani yüzde 78’lik bir kitle uyuduğu uykudan tam olarak bir şey anlamıyor. Bunun temel sebebi olarak ise deliksiz uyuyamamak gösteriliyor.
Uykuya dalamama sebeplerinin başında “fazla düşünme” ve “stres” yer alırken, yatak seçimini etkileyen ilk iki kriter omurga ve vücut şeklini desteklemesi ve konforlu olması oluyor. Araştırmaların ortaya koyduğu tüm bu ihtiyaç ve beklentileriler “uyku sektöründe” kişiselleştirme çalışmalarını da hızlandırıyor.
Yapay zekanın da işin içerisine girmesiyle birlikte markalar iletişimlerinin merkezine koydukları “kişiselleştirmeyi” akıllı asistanlar aracılığıyla ürün seçim ve satın alma sürecine de taşıyorlar. Ancak fark yaratan gelişme, çok farklı vücut yapıları ve ihtiyaçlara sahip insanların aynı yatakta kendi kişisel uyku deneyimini yaşayabilmeleri oluyor… Gelin önce markaların öne çıkan “kişiselleştirilmiş” hizmetlerine bakalım ardından da Göğüs Hastalıkları ve Uyku Bozuklukları Uzmanı Prof. Dr. Çağlar Çuhadaroğlu’ndan uyku deneyiminin daha nasıl kişiselleştirilebileceğini dinleyelim…
Lova Yatak
Türkiye Fizyoterapistler Derneği iş birliğinde radikal bir karar alarak mağazalarında fizyoterapistleri istihdam etmeye başlayan Lova Yatak, postür analizleriyle tüketicisine kişisel öneriler sunuyor. Bunun ardındaki kişiselleştirme teknolojilerinin nereden geldiğini merak ettiğimizde ise karşımıza Ankara ODTÜ-ASO Teknopark’ta Türkiye Fizyoterapistler Derneği, Hacettepe Üniversitesi bilim insanları ve Ar-Ge mühendislerini bir araya getiren Lova Rahatlık ve İnovasyon Merkezi çıkıyor. Marka, 10 bin sensörlü basınç ve hareketleri ölçen, analiz eden özel bir sistem tasarlatarak Ar-Ge merkezinde konumlandırıyor. Söz konusu teknolojilerle Lova Yatak, alerjik bünyelilerden yorgun uyananlara dek geniş bir kitleyi portföyüne almış durumda…
Puffy
Puffy uykuda kişiselleştirmeye dair geliştirdiği en yeni ürünü olan sporcu yatağı Winners Sleep ile öne çıkıyor… Yapay zeka maskotu Puffy ve Milli Voleybolcu Zehra Güneş’in yer aldığı reklam filminde bir sporcunun Winners Sleep üzerinde uykuya geçiş sürecini veriler üzerinden okuyoruz. Önce oksijen seviyesi yükseliyor ardından kas gerginlikleri azalmaya başlıyor. Bu konforun ardında ise GelGrid teknolojisi olduğunu açıklıyor marka.
Bambi Yatak
Bambi Yatak, daha çok kullandığı malzemelerle kişiselleştiriyor uyku konforunu. Seramik mineral kristallerinden kaya tuzuna dek kullandığı malzemelerle ek fayda yaratıyor ve pamuklu kumaş yüzeyi özel el işçiliğiyle harmanlaması sonucu mevsim şartlarını nötrlemeye ve terapi etkisi yaratmaya odaklanıyor. Marka, iletişim çalışmalarında da “yatakla derdi olanlara” sesleniyor sık sık.
İşbir Yatak
İşbir Yatak’ın doğru yatak seçimini kolaylaştırmaya yönelik geliştirdiği yatak asistanı Discover, vücut yapısı, boy, kilo, yatağın paylaşılıp paylaşılmadığı, favori uyku pozisyonu, ağrıyan bir bölgenin olup olmadığı, terleme derecesi, alerji ya da hassasiyet durumu gibi detaylara göre tüketiciye ihtiyacını karşılayabilecek üç alternatif yatak önerisi sunuyor. 120 gün gibi hayli uzun bir deneme süresi de sunan marka, müşterilerinin doğru yatakla eşleşmesini oldukça önemsiyor.
Yataş
Yataş, yün ve pamuk etkisiyle yaz kış farklı konfor vadediyor. Yorgun uyananlardan sporculara, alerji şikâyeti olanlardan yüksek kilolulara, terleme problemi yaşayanlardan streslilere dek pek çok özel çözüm sunuyor. Son dönemde “Çok Güzel Uyuyorsun” söylemini benimseyen marka sadece yatak değil, yorgan ve yastık gibi ürünlerle de mevsim etkilerini minimize ederek bütüncül bir deneyim sunuyor. Yataş hizmetleriyle tüketiciye de dokunmuş olacak ki Marketing Türkiye ve Akademetre Research and Strategic Planning iş birliğiyle gerçekleştirilen ve halk jürisiyle e-ticaretin en iyi markalarının belirlendiği ECHO Awards 2024’te yatak kategorisinin lideri seçildi.
İstikbal
İstikbal, yatak satın almak isteyen tüketiciyi direkt olarak uyku testiyle karşılıyor. Söz konusu testte fizyolojik bilgilerin yanı sıra nasıl koşullarda çalışıldığı, kişinin uyandığında nasıl hissettiği, kas ağrılarının olup olmadığı gibi bilgiler de isteniyor. Kendini pazarda “Uyku Mimarı” olarak konumlandıran marka; “Energy”, “Synergy”, “Active Life” şeklinde adlandırdığı ürünlerini tanıttığı kampanyalarda “En iyi uykum olması doğal…”, “Gün boyu enerjik hissetmem doğal…” gibi söylemlerle farklı ihtiyaçlara yönelik sunduğu çözümleri vurguluyor.
İdaş
Seda Sayan’ın meşhur “Gü-nay-dın”ını sahiplenen marka, İdaş kalitesiyle uykunun daha dinlendirici, sabahların da daha enerjik olduğunu vurguluyor. Bu vurgunun altını da çiftlerin farklı konfor ihtiyaçlarına gösterdiği hassasiyetle ve ihtiyaca, teknolojiye ve sertliğe göre kategorize ettiği ürünlere dolduruyor.
Mondi
Konfor ve teknolojiyi akıllı yataklarda buluşturan Mondi, geliştirdiği yay sistemiyle bel ve boyun boşluklarının en doğru pozisyonu almasını sağlarken omurga sistemine tam destek veriyor. Marka, aynı zamanda akıllı kumaş teknolojileriyle olumsuz mevsimsel etkilerin, alerjik reaksiyonların ve hijyen kaygılarının da önüne geçiyor.
10 yıldan eski yatakların özelliği bozulur
- Kaliteli uyku için gereken en önemli şey uyku ortamı; Ortamın hava kalitesi, ışık, ses, uygun bir yatak… Yatağın toz tutmaması gerekir. Toz, uykuda solunum yollarında birikecek ve solunumu olumsuz etkileyecektir. Hele ev tozu ya da küf alerjisi varsa sorun daha da derinleşir. Yine aynı nedenle yatağın hava alması gerekir. Hava almayan bir yatak küf ve toz açısından riski artırır.
- Yatak ve uyku kalitesi açısından yapılan araştırmalar özellikle bel ve sırt ağrılarına odaklanıyor. Kullanıcının ağırlığı, omurga ve eklem sorunu olup olmadığı yatak seçiminde önemlidir. Burada kişiselleştirilmiş yani bireye özel yatak kavramı devreye girer. 50 kg birey ile 100 kg birey için aynı yatak uygun olmaz.
- Yeni teknolojilerin kilo, boy, eklem sorunlarını sorgulayan ve buna göre üretim yapan sistemlere evrilmesi gerekli. Uluslararası alanda bu yönde uygulamalar yapılıyor ve her geçen gün bireyselleşmiş yatak üretimi artıyor.
- Unutmamak gereken bir diğer konu yatak ömrü. Yataktan yatağa değişir ancak bir yatak 10 yıldan eski ise insanı taşıma özelliği bozulur. Özellikle sırt ve bel ağrılarına yol açar, doğal olarak uyku kalitesi için sorun yaratabilir. Kısaca yatak kalitesi uyku kalitesini doğrudan etkiler.
- İyi bir uyku kalitesi bir günün vazgeçilmezidir. Uykuda tüm hücrelerimiz kendini yeniler. Kaslar, biriken laktik asit başta olmak üzere maddeleri (metabolit) dışarı atarlar. Organlar çalışmalarını azaltarak dinlenirler. Hasar gören bölümlerini onarırlar. Beyin gün içinde öğrendiği, gördüğü, dinlediği ne varsa uykuda düzenler. Kaliteli bir yaşam, kaliteli bir uykudan geçer.