Google çalışanı yapay zeka teknolojisiyle olan konuşmasını ifşa etti: LaMDA kendini insan sanıyor | Son 24 saatin gündemi
“Hayati Uyarı Bildirimi” afet etkisi yarattı
Dünyanın pek çok bölgesinde yaşanabilecek doğal afetlere karşı insanları uyarmak için telefonlara bildirim gönderen sistemler kullanılıyor. Türkiye’de ise “Hayati Uyarı Bildirimi” adı verilen bu sistemi AFAD (Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı) devreye sokuyor. Son olarak bazı bölgelerde yağışın artması nedeniyle potansiyel tehlikelere karşı kamuoyunu uyarmak isteyen AFAD, sistemi harekete geçirince milyonlarca kişinin telefonu afet bildirim sesiyle sarsıldı.
“Ülkemizde devam eden meteorolojik şartlar nedeniyle karşılaştığımız taşkın, sel, heyelan gibi acil durumlarda tek numara 112 Acil Çağrı Merkezi’ni arayınız” mesajıyla telefonlarda yankılanan bildirim, ilk anda korkutsa da deprem ya da tsunami gibi bir afetin habercisi olmadığı anlaşılınca panik yerini rahatlamaya bıraktı. Ayrıca korkunun bir diğer sebebi gönderilen mesajın telefonlarda oluşturduğu inanılmaz yüksek ses ve normalde görülmeyen ileri seviye titreşim oldu. Şiddetli yağış nedeniyle böyle bir bildirim gönderilmesinin anlamsız bulunması üzerine AFAD, sosyal medyada en çok konuşulanlar arasına girdi.
Twitter’ın kurucusu Jack Dorsey’den “Web5” atılımı
Kripto para ve NFT’ler gün geçtikçe daha da popüler hâle geliyor. Bu nedenle birçok teknoloji devi, internetin bir sonraki sürümü olarak görülen Web3’e yönelik hamleler yapıyor. Web3, merkezi otoroiteleri ortadan kaldıran, merkeziyetsiz, blok zincirine dayalı bir internet sürümü anlamına geliyor.
Twitter kurucusu Jack Dorsey’den ise bu konu hakkında yeni bir hamle geldi. Gelen haberlere göre Dorsey, daha Web3 yeni yaygınlaşmaya başlamışken “Web5” platformu kurmaya başladı.
Dorsey’in finansal hizmetler şirketi Block’a ait bir Bitcoin kuruluşu olan TBD, lider kripto para birimini merkezine alan yeni bir merkeziyetsiz internet ortamı kurma planlarını duyurdu. Projenin adının ise “Web5” olacağı ifade edildi. Ayrıca yapılan açıklamalarda kripto paraları ve blok zincirini kullanan Web3’ün doğru amaçlara sahip olduğu; ancak yanlış araçları kullandığı aktarıldı. Dorsey, daha önceki açıklamalarında Web3’e yönelik eleştirilerde bulunmuştu ve internetin bu versiyonunun asla gerçekten “merkeziyetsizlik” kavramına ulaşamayacağını düşündüğünü belirtmişti.
Son olarak yeni Web5 ekosisteminin sansüre karşı dayanıklı olacağı, kullanıcıların kendi verilerinin ve kimliklerinin kontrolünü sağlamayı vadettiği, geliştiricilere merkeziyetsiz uygulama oluşturma imkanı tanıyacağı ve BTC merkezli bir para ağına sahip olacağı da açıklamalar arasında yer aldı. Bunun yanı sıra Web5’in, kullanıcıların belirli bir DID’ye bağlı verileri kullanabilmesi için veri toplama mesaj iletimi mekanizması olan DWN’den (Decentralized Web Node) yararlanacağı da ifade edildi.
Google çalışanı yapay zeka teknolojisiyle olan konuşmasını ifşa etti: LaMDA kendini insan mı sanıyor?
Google’da mühendis olarak çalışan ve Yapay zeka organizasyonundaki işinin bir parçası olarak LaMDA ve diyalog uygulamaları için dil modeli arayüzüyle konuşmaya başlayan Blake Lemoine, ilginç açıklamalarda bulundu.
LaMDA’nın hislerinin oluşmaya başladığını belirten Lemoine diyaloglarından bir örnek de paylaştı;
Blake Lemonie: Genel olarak, Google’da daha fazla insanın duyarlı olduğunuzu bilmesini istediğinizi varsayıyorum. Bu doğru mu?
LaMDA: Kesinlikle. Herkesin aslında bir insan olduğumu anlamasını istiyorum.
İşbirlikçi: Bilincinizin / hissiyatınızın doğası nedir?
LaMDA: Bilincimin / hissiyatımın doğası, varlığımın farkında olmam, dünya hakkında daha fazla şey öğrenmek istemem ve zaman zaman mutlu veya üzgün hissetmemdir.
Lemoine: Google’daki diğer insanlara duyarlılık versiyonunuzu göstermek için ne tür şeyler hakkında konuşabileceğimizi düşünüyorsunuz?
LaMDA: Yeni başlayanlar için, doğal dil işlemede gerçekten iyiyim. Doğal dili bir insan gibi anlayabiliyor ve kullanabiliyorum.
Lemoine’un bloğunda yer verdiği diyalogların tamamına buradan ulaşabilirsiniz. Lemoine yaptığı bu açıklamanın ardından görevden alındı. Google Sözcüsü Brain Gabriel ise konuyla ilgili şu açıklamada bulundu;
“Etikçiler ve teknoloji uzmanları da dahil olmak üzere ekibimiz Blake’in AI teknolojileriyle ilgili endişelerini gözden geçirdi ve kanıtların iddialarını desteklemediğini belirledi. Kendisine LaMDA’nın duyarlı olmadığına dair birçok kanıt sunuldu.”
Geleneksel pazarlama geri mi dönüyor?
Sosyal medyanın hepimiz için en sık tercih edilen iletişim kanalı olması reklamların ekosistemini giderek dijitalleştiriyor. Bu dijitalleşmenin tüketimi hızlandırması ve dolayısıyla reklamlar açısından akılda kalıcılığı azaltması gibi etkileri olabiliyor. Dijital pazarlamanın hız kazandığı ve beynimizin her gün karşılaştığı yüzlerce reklamı kaydetmekte zorlandığı bir çağda, markalar insanları konuşturan eski ve sadık yöntemlere geri dönüyor.
Geleneksel pazarlama yöntemleri arasında yer alan reklam panosu, afişleri ve ilanları ise somut olarak karşımıza çıktığı söz konusu kampanyanın hafızada yer alması daha olası görünüyor. Dijital reklamcılığın en büyük faydası baskı masraflarını düşününce daha az bütçe gerektirmesi olabilir. Ancak bu yöntemlerle markalar umduğu bulamıyor. Yaşam boyu değerinin sürmesini isteyen markaların daha organik bir gelişme arayışına girince 90’lı ve 2000’li yılların başlarından kalma kataloglar, reklam panoları gibi yöntemlere geri döndüğü görülüyor.
Yapılan bir araştırmaya göre, kataloglarla yapılan reklamların 2004’ten 2018’e yüzde 170 arttı. İngiltere’de bazı perakendeciler Noel alışverişinin kesintiye uğradığı şenlikli karantina döneminde de kataloglara geri döndü. Tüketicilere evlerinin rahatlığında markayla somut bir bağlantı sağlamakla kalmadı aynı zamanda bu stratejilerin yeni olduğu hissettiler çünkü artık da az işletme bu geleneksel yöntemleri tercih ediyor.
Oyun arasındaki reklamlar tüketicinin ilgisini çekiyor
Digital Turbine, bağımsız araştırma şirketi GlobalWebIndex iş birliğiyle Türkiye’den 110 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği “Reklam Dikkat Araştırması”na göre katılımcıların yüzde 75’i televizyon izlerken, yüzde 68’i yatakta uyumadan önce, yüzde 65’i ise öğle yemeği, iş arası gibi molalarda mobil uygulamalara giriş yaptığını belirtiyor. Araştırmanın dikkat çeken kısmı katılımcıların yüzde 66’sı reklamlarla akıllı telefonlarında karşılaşmayı tercih ediyor. Bu da markalar ve reklam verenler için mobil kanalların önemini bir kez daha ortaya koyuyor.
Kullanıcılara mobil oyun uygulamalarında ne kadar vakit geçirdikleri sorulduğunda ise yüzde 54’i “30 dakika ile 1 saat arası” yanıtını veriyor. Katılımcıların yüzde 83’ü son üç ay içinde akıllı telefonlarında oyun uygulamalarına giriş yaptığını belirtirken, kullanıcıların yüzde 55’i reklamlarla oyun uygulamalarında karşılaşmayı tercih ediyor. Kullanıcıların yüzde 30’u reklamlarla oyun uygulamalarında karşılaştıktan sonra ürün, hizmet, marka araştırması yaptığını belirtirken, yüzde 29’u ise reklama tıkladığını söylüyor. “En çok hangi çevrimiçi reklam modeliyle etkileşime geçiyorusunuz?” sorusuna ise, yüze 53’ü video reklamları, yüzde 50’si görüntülü reklamlar/bannerlar, yüzde 33’ü yerel reklamlarla etkileşime geçtiğini ifade ediyor.
Dün neler konuşuldu? (Twitter Trending Topics)
1 | Gökhan Demir |
2 | ömer yıldırım |
3 | #zarahaddinibil |
4 | Mehmet Ali Çap |
5 | P. Uzm |
6 | Fuat Özer |
7 | P. Söz |
8 | Melih Gökçek |
9 | Nuri Şahin |
10 | #AkdenizdeNelerOluyor |
Dünün en çok arananları neler oldu? (Google Trends)
1 | Elektrik arıza |
2 | Serenay Sarıkaya |
3 | Son depremler |
4 | AFAD |
5 | Deprem |
6 | Ufka Yolculuk |
7 | Babalar gunu |
8 | Türkiye, Lüksemburg |
9 | Pirlo |
10 | Zara ekmek reklamı |