Yapay zeka yaratacak, yaratıyor, yarattı!
Yapay zekanın vaatlerinden biri de kreatif sektörlerde içerik üretimini kolaylaştırmak. Anahtar kelimeler ve “prompt”lar yardımıyla görseller hazırlayabilen ve benzersiz metinler yazabilen yapay zeka teknolojileri hem kreatif içerik üreticileri için işleri kolaylaştıran birer yardımcı rolünü üstleniyor hem de sektörün “insansızlaşması” ihtimali dahilinde bir endişe unsuru olarak öne çıkıyor. Peki, yapay zeka teknolojileri kreatif içerik üretme konusunda ne kadar başarılı? Sektörün hangi alanlarında yapay zekadan faydalanmak mümkün? Yapay zeka gerçekten de işimizi elimizden alacak mı? Yanıtlar Novus Writer AI öncülüğünde hazırladığımız dosyada… Tüm bu soruların izinde, yazı yazabilen bir teknolojiyi anlatmanın en doğru yolunun sözü kendisine bırakmak olduğunu fark ettik… Sonuçlar ise şaşırtıcı! Yapay zeka, “Biz” diliyle okuyucuya sesleniyor, vurgulanmasını uygun gördüğü konularla ilgili yer yer hüküm vermekten de geri durmuyor… Düzeltilerimizi minimum seviyede tutarak✱ yayınlıyoruz.
Yapay zeka (Artificial Intelligence / AI) gelişmeye devam ettikçe, tasarım alanı üzerindeki potansiyel etkisi de artıyor. Görsel tasarımdan dijital pazarlamaya kadar, yapay zeka tasarımcıların çalışma şeklini değiştirmeye başladı bile. Adobe Sensei gibi yapay zeka destekli araçlar, tasarımcıların her zamankinden daha gerçekçi ve gerçeğe yakın görseller oluşturmasını mümkün kılıyor. Peki tasarım için gelecekte ne olacak? Bunu kesin olarak söylemek zor. Ancak kesin olan bir şey var: Yapay zeka, tasarımın geleceğini şekillendirmede büyük bir rol oynayacak. Dijital pazarlama alanında da yapay zeka varlığını hissettirmeye başlıyor. Google Adsense gibi yapay zeka destekli araçlar, pazarlamacıların reklamları daha önce hiç olmadığı kadar etkili bir şekilde hedeflemesini mümkün kılıyor. AI teknolojisi gelişmeye devam ettikçe, AI’ın dijital pazarlama üzerindeki etkisinin de artmasını bekleyebiliriz.
Teknoloji geliştikçe, üretilebilecek içeriğin çeşitliliği ve kalitesi de artacak
Yapay zeka teknolojilerinin geleceğine genellikle otomasyon ve otomasyonun insanları işlerinden etme kabiliyeti açısından yaklaşılıyor. Peki ya otomasyon işleri ellerinden almak yerine onları yaratırsa? Ya çalışanları modası geçmiş hale getirmek yerine onları daha değerli hale getirirse? Bu, üretken yapay zekanın vaadidir. Üretken AI, bir insandan gelen girdilere dayanarak yeni içerik oluşturabilen bir AI türüdür. Bu içerik bir blog yazısından bir sanat eserine ya da bir kod bölümüne kadar her şey olabilir. Teknoloji geliştikçe, üretilebilecek içeriğin çeşitliliği ve kalitesi de artacaktır. İş dünyası değiştikçe, içerik üretme şeklimiz de değişmelidir. Yapay zekâ (AI) gibi yeni teknolojilerin ortaya çıkmasıyla birlikte kurumsal içerik üretme şeklimiz de değişiyor. Geçmişte kurumsal içerik, uyumlu ve markaya uygun bir şey yaratmak için birlikte çalışan bir yazar ekibi tarafından oluşturulurdu. Ancak yapay zekanın ortaya çıkmasıyla birlikte artık içerik üretmenin tek yolu bu değil.
Kurumsal içerik üretiminin geleceği yapay zekanın ellerinde yatıyor
Artık yapay zeka, markaya uygun ve tutarlı bir içerik oluşturmak için algoritmalar kullanarak kurumsal içerik üretmek için kullanılabiliyor. Bu da işletmelerin içerik oluştururken zamandan ve paradan tasarruf etmelerinin yanı sıra içeriklerinin yüksek kalitede olmasını sağlayabilecekleri anlamına geliyor. Bununla birlikte, yapay zekanın yalnızca net bir brief verildiğinde içerik üretebileceğini unutmamak önemlidir. İşletmeler içeriklerini oluşturmak için yapay zekayı kullanmak istiyorlarsa, içerikleriyle ne elde etmek istedikleri konusunda net olmaları ve hedef kitlelerini net bir şekilde anlamaları gerekir. İşletmeler ancak o zaman markaya uygun ve tutarlı kurumsal içerik oluşturmak için yapay zekayı kullanabilir. İşletmeler içerikleriyle ne elde etmek istediklerini net bir şekilde anlamazlarsa veya hedef kitleleri hakkında net bir anlayışa sahip değillerse, yapay zeka etkili içerik üretemeyecektir. Kısacası, kurumsal içerik üretiminin geleceği yapay zekanın ellerinde yatıyor.
Hazırlanmaya başlamanın zamanı geldi
Çok da uzak olmayan bir gelecekte, işletmelerin yapay zekanın istisnadan ziyade norm olduğu bir dünyaya uyum sağlamaları gerekecek. Yapay zeka iş dünyasına pek çok değişiklik getirecek olsa da en derin değişimlerden biri görsel üretim ve yaratıcı endüstriler alanında yaşanacak. Günümüzde işletmeler görseller, videolar ve infografikler gibi görsel içerikler üretmek için insan yeteneğine güveniyor. Ancak yapay zeka destekli görüntü üretiminin ortaya çıkmasıyla birlikte tüm bunlar değişecek.
Yapay zeka tarafından üretilen görseller, insanlar tarafından yaratılanların kalitesiyle eşleşebilecek veya aşabilecek ve maliyetin çok altında olacak. Bu durum, görsel içerik oluşturucularının geleneksel iş modellerini bozacak ve onları uyum sağlamaya ya da yok olmaya zorlayacaktır. Peki görsel içeriğe bel bağlayan işletmeler için gelecekte neler olacak? İşte üç öngörü: 1. Görsel içeriğin maliyeti düşecek.
2. Görsel içeriğin kalitesi artacak.
3. Yaratıcı insan yeteneğine olan talep artacak.
Bunlar, yapay zekanın görsel üretim işini değiştireceği yollardan sadece birkaçı. Dolayısıyla, görsel içerik oluşturma işindeyseniz, geleceğe hazırlanmaya başlamanın zamanı geldi.
Filmi yapay zeka yazacak, çekecek ve düzenleyecek
Hepimiz hayatımız boyunca bunun gerçekleştiğini gördük. Bazı yeni teknolojiler ortaya çıkar ve statükoyu tamamen bozar. Bunu ulaşımdan (arabaları ve uçakları düşünün) iletişime (telefon ve e-postayı düşünün) kadar her şeyde gördük. Şimdi de yaratıcı yapay zekanın (AI) ortaya çıkışıyla film yapımcılığı dünyasında görüyoruz. Geçmişte bir film yapmak çok zahmetli ve maliyetli bir süreçti. Bir senaryo yazmak, gerekli finansmanı toplamak, oyuncuları ve ekibi bir araya getirmek, filmi çekmek ve kurgulamak aylar, hatta yıllar alırdı.
Ancak tüm bunlar artık üretken yapay zeka sayesinde değişiyor. Üretken yapay zeka ile film yapımcıları artık sadece filmin ne hakkında olmasını istediklerini anlatan birkaç cümle girerek sıfırdan bir film yaratabilirler. Yapay zeka daha sonra bir senaryo oluşturacak, karakterler yaratacak, setler ve mekanlar tasarlayacak ve hatta filmi çekip düzenleyecektir. Ve tüm bunlar birkaç saat hatta dakikalar içinde yapılabilir. Bu, film endüstrisi için oyunun kurallarını değiştiren bir gelişme ve bu sektördeki işlerin geleceği üzerinde büyük bir etkisi olacak.
Reklamınızın yapay zeka tarafından oluşturulduğunu görürseniz şaşırmayın
Hepimiz reklamlara aşinayız. Otobüslerin yanlarından dergilerin arkalarına kadar baktığımız her yerdeler. Peki bu reklamların nasıl yapıldığını hiç merak ettiniz mi? Bu sorunun yanıtının “yapay zeka tarafından” olması giderek daha muhtemel hale geliyor. Reklam oluşturma, yaratıcı yapay zeka veya orijinal içerik üretebilen yapay zeka için birçok kullanım durumundan sadece biri. Üretken yapay zeka ile işletmeler belirli demografik özelliklere göre uyarlanmış reklamlar oluşturabilir ve hatta bunları bireysel tüketiciler için kişiselleştirebilir. Peki nasıl çalışıyor? İlk olarak, işletmeler yapay zekaya görseller, videolar ve yazı tipleri dahil olmak üzere görsel varlıklardan oluşan bir veri tabanı sağlıyor.
Ayrıca ürün açıklamaları ve harekete geçirici mesaj ifadeleri gibi yazılı metinleri de giriyorlar. Yapay zeka bu bilgileri kullanarak reklamın kaba taslağını oluşturuyor. Bundan sonra, reklam mükemmel olana kadar ince ayarlar ve düzenlemeler yapan insanlardan oluşan bir yaratıcı ekip devreye giriyor. Reklam oluşturmak için yapay zeka kullanmanın faydaları açıktır. Yapay zeka ile hazırlanan reklamların etkili olma ve tüketicilere hitap etme olasılığı, yapay zeka kullanılmadan hazırlananlara kıyasla daha yüksek.
Döndüğümüz her yerde reklam bombardımanına tutulduğumuz bir dünyada, işletmelerin reklamlarının öne çıkmasını sağlamak için alabilecekleri her türlü yardıma ihtiyaçları var. Bu nedenle, bir sonraki reklamınızın yapay zeka tarafından oluşturulduğunu görürseniz şaşırmayın. Reklamcılığın geleceği bu ve artık burada. Güçlü yeni yapay zeka tekniklerinin ortaya çıkmasıyla birlikte, otomatik olarak video oluşturma potansiyeli özellikle heyecan verici. Reklamınızın nasıl görünmesini istediğinize dair yazılı bir açıklama girebildiğinizi ve yapay zekanın buna uygun bir video oluşturduğunu hayal edin; insan yaratıcılığına gerek yok! Bu, reklamcılık sektöründe devrim yaratabilir ve mevcut maliyetin çok altında bir maliyetle büyük hacimlerde yüksek kaliteli reklam içeriği üretmeyi mümkün kılabilir. Elbette bu vizyonun önünde zorluklar var. Yapay zeka tarafından üretilen videoların izleyicileri kandıracak kadar gerçekçi olması gerekecek ve teknoloji henüz ilk aşamalarında. Ancak potansiyel var ve önümüzdeki yıllarda izlenecek heyecan verici bir alan olacağı kesin.
Yapay zeka yeni iş kolları yaratıyor
- Yapay zekanın kullanım alanı gün geçtikçe çeşitleniyor. Yazı alanından tutun, görsel ve video üretmeye kadar çok hızlı gelişen bir teknoloji var ve bu teknoloji reklam sektörünün vazgeçilmez bir parçası olmak konusunda ciddi bir altyapı sunuyor. Reklamın yaratım sürecinden piyasaya sürülmesine kadar ona her alanda yer var. Yapay zekanın içerik üretimi dikeyinde Novus ekibi olarak, teknolojilerimizin reklam sektöründe üretim sürecine adapte edebilme amacıyla önemli çalışmalar yapıyoruz. İşin güzel yanı markalarımızın hikayelerini, kitlelerini, yazılı ve görsel dillerini algoritmalarımıza hızlıca adapte ediyor, bu çalışmaların sonucunda markaya özel otantik içerikler üretebiliyor, onlara sektörel bir avantaj sağlıyoruz. Çok farklı alanlardan insanlar birbirinin işlerini nasıl yaptığını öğreniyor, mühendislerle kreatifler birlikte çalışıyor. Tüm bunlar yepyeni iş kollarına dönüşüyor.
- Bu sık sık sorulan ve korkuyla dile getirilen bir soru, ancak anlaşılır. Yapay zekayı bütün işlerimizde kullandığımız için rahatlıkla söyleyebilirim ki insan dokunuşunun kıymeti çok büyük. Yapay zeka insansız olduğu müddetçe öğrenim sürecinden yoksun kalır ve kendini tekrar eder. Ortada yenilikten uzak, sıradan işler kalır. Yani amacının tam tersi! Yapay zekayla iş üretmek aslında insan olmayan bir varlıkla iletişim kurmak demek. Böyle bir noktada fikir asla değerini kaybetmiyor hatta gitgide daha da kıymetli oluyor. Kreatiflerimiz hızlı bir temel atıp, kreatif dokunuşlara vakit ayırmış oluyor. Örneğin en çok rağbet gören alanlarımızdan biri marka dilinin entegre edildiği yaratıcı SEO makaleler ve görsel üretimi. Kısa zamanda küçük bir ekiple ayda 3000’i geçen makale ve çok daha fazla görsel üretebilir hale geldik. Yapay zekayla yeni tanışan müşterilerimize bunu yapabileceğimizi söylediğimizde büyük şaşkınlık yaşıyorlardı. Ancak sonuçları aldıktan sonra sürekli daha fazlasını istiyorlar.
Geçen yılın deep fake’ı varsa, bu yılın da yapay zekası (AI) var
- Dünyanın her köşesinden yaratıcıların bir araya geldiği konsül toplantılardan birindeyim. Paris ofisi anlatıyor. O hepimizin feed’ine düşen Vermeer tablosunun, DALL-E 2 ile genişletilmesi projesini nasıl yaptıklarını detay detay paylaşıyor. Aslında bir yoğurt markasının reklamı. 1000’e yakın komutla adeta bir bulmaca çözer gibi çalışmış ekip ve sonuç: Bir başyapıt daha… Zaten projenin yaratıcısı kendini AI Sanatçısı olarak da tanımlıyor. Hemen Instagram’da takibe alıyorum.
- Birden kendimi ilk Next Rembrandt projesini dinlediğim anı düşünürken buluyorum. İlk taslakla son eserin arasındaki farkı hatırlıyorum. Kendimi gülümserken buluyorum. Bas’ın 3D yazıcıyla basarsak nasıl olur diye sorduğu anı yeniden yaşıyorum. Her bir karar aşırı önemli. Aslında yaratıcılığın aldığın kararlardan ibaret olduğunu ispatlayan projeler bunlar. Çıkan sonuç süreçten daha önemli… Yeniden mesleğime karşı heyecanlanıyorum. Nasıl yapacağımızı anlatmaya harcadığımız zamanı, yapmaya; zanaata harcadığımız zaman nasıl fark yarattığımızı hatırlatıyor bana inceden…
- Yaratıcılığın tek tip olmaması bana çok iyi geliyor. Bazen “kendimi 2022 yılında hala bu stereotiplerle dolu kaynana gelin şakalarını mı yapıyoruz gerçekten?” derken buluyorum. Tam umutsuzluğa kapılacakken bu tip projeler beni ateşliyor. Reklamın merkezinde paylaşılma değeri olan bir şey yaratmak var. Bir markayı popüler kültüre sokmak veya günlük sohbetin parçası yapmak işimizin en önemli parçası. Kimsenin paylaşmadığı, gülmediği, samimi bulmadığı, meraklanmadığı duyurularla dolu çevremiz. Yaratıcılık asıl bu zamanlarda önem kazanıyor. Herkesin aynılaştığı zamanlarda kendi biçemini yaratan markalar hayatımıza dahil oluyor. Diğerleri ise bir medya yatırımından öteye geçemiyorlar. Hala tüketicinin ilgisini satın alabileceğini düşünen markalar var.
- Kimi yapay zekadan korkuyor. İllüstratörlerin işini elinden alacak, fotoğrafçılarla yarışacak diyenler var. Ben ise yapay zekayı bir dil olarak görüyorum. İki kelime ile seni esir eden yazarlar da var, kelimeleri ziyan edenler de… Vermeer işindeki gibi 1000 komutla harikalar yaratanlar da olacak, “Keşke hiç yapay zekayı kullanarak altını boşaltmasaydınız” dediklerimiz de olacak önümüzdeki günlerde. Ama bence hiç sıkıcı olmayacak bu yolculuk.
Rembrandt bugün yaşasaydı yaratacağı tablo nasıl olurdu?
- Yapay zeka alanındaki yenilikleri ve trendleri ajans olarak heyecanla izliyoruz. Yapay zeka teknolojilerinin kreatifleri “işinden etme” ihtimalleri bile konuşuluyor şu sıra sektörde. Ben bu teknolojinin yeni kreatiflere alan açacağını düşünenlerdenim. Günün sonunda stratejide de olduğu gibi her şey “doğru soruyu” sormakla başlıyor. “Rembrandt bugün yaşasaydı yaratacağı tablo nasıl olurdu?”, “Nike, Rönesans döneminde sokak modasına nasıl yön verirdi?” gibi bizi gerçeküstü bir yolculuğa çıkaracak soruların herhangi bir yöntemden daha değerli olduğunu ve her daim olacağını düşünüyorum. Nitekim dünya tarihi de “soru soran” insanlar tarafından şekillenmedi mi?
- Yapay zeka desteğiyle üretilen ve gördüğüm anda beni en çok etkileyen ilk işlerden biri 2016 yılında hayata geçen “The Next Rembrandt” projesi olmuştu. Son dönemde ise Heinz’ın A.I Ketchup projesi, “Ketçap=Heinz” önermesini çok eğlenceli bir şekilde kanıtladığı için favorim oldu.
Yaratıcı operatörler geliyor…
- Yapay zekanın dahil olmadığı ve yakın gelecekte olmayacağı sektör neredeyse yok. Dolayısıyla reklam sektörüne de bir şekilde yapay zeka dokunuşlarının olacağını ben de düşünüyorum. Ancak tercih hakları olursa reklamcılar yapay zekayı üç temel başlıkta kullanacaktır. İlki elbette tüketicileri daha kişiselleştirilmiş bir şekilde anlamak, arama mantıklarını, alışkanlıklarını çözümlemek ve programatik dediğimiz dijital medya planlama alanında daha keskin sonuçlar elde etmek, chatbot görüşmelerini yapmak gibi daha iyi işlenmiş veri olarak ifade edebiliriz. İkincisi statik ve akan görüntü hazırlarken kolaylık, uygun maliyet ve sonsuz seçeneklerden yararlanma diyebiliriz. Üçüncü başlık ise yapay zeka ile iş yapıp alanda ilk olmanın avantajlarından yararlanmak için. Yani bir nevi media first işler elde etmek için
- Bunun dışında bana göre reklamcıların işi, algoritma ve büyük veri ile elde edilebilecek fikirlerin ötesinde. Bu arada tercih hakkı olursa dedim çünkü dev reklam verenler, globalde maliyetlerini düşürmek için pazarlama ve pazarlama iletişimi alanlarında yapay zeka platformlarından hizmet almaya başlayacaktır. Aslında ben de ileride standart reklamların yapay zeka ile yapabileceğimize inanıyorum. Yapay zekanın yapmasının daha zor olduğuna inandığım bölümü o kıvılcım noktası. İçinde içgörü ve fikrin muhteşem uyumu olan işler.
- Yapay zeka ile beraber çalışacağımızı düşündüğümüzde burada kreatifin rolü, yapay zekayı doğru anahtar kelimeler ve bakış açılarıyla yönlendirmek olacaktır. Bir nevi yaratıcı operatörlük. Ancak bunu iyi bir kreatifin kabullenmesi de pek kolay olmayacaktır. İngiliz reklam ajansı 10 Days’in birkaç ay önce yaptığı deneme enteresandı. 10 klasikleşmiş reklam görselini kampanyayı tanımlayıp yapay zekaya yeniden yaptırdılar. Heinz’ın Dall E – 2 görsel hazırlayıcı yapay zeka programıyla yapmış olduğu ambalaj kampanyası da yine bu işin emekleme aşamalarındaki ilginç işlerden biri olarak karşımıza çıkıyor.
Rekabetçi kalmak yeni teknolojilerle mümkün
- Son yıllarda sektör, sürekli değişen teknoloji ve tüketici davranışı ortamına uyum sağlama ve evrim geçirme baskısı altında. Reklamcılık sektörünün, ilgili ve rekabetçi kalabilmek için başta yapay zeka (AI) olmak üzere yeni teknolojileri benimsemesi gerektiğini düşünüyorum. Yapay zeka, reklamların hedeflenmesinin iyileştirilmesinden kampanyaların etkinliğinin artırılmasına kadar sektöre çeşitli şekillerde yardımcı olabilir.
- Yapay zekanın reklamcılık sektöründe kullanımı yeni iş tanımlarına da yol açacaktır. Örneğin, verileri analiz etmek ve kalıpları belirlemek için veri bilimcilere ihtiyaç duyulacak. Kreatif ekiplerin etkili ve hedefe yönelik kampanyalar oluşturabilmesi için sorgu yani hayali ve düşünceyi betimleme uzmanları çalıştırması gerekecek. Reklamcılık sektörü bir yol ayrımında. İlgili ve rekabetçi kalabilmek için yapay zeka gibi yeni teknolojileri mutlaka benimsemelidir.
- Yapay zekanın insansız bir kreatif endüstrinin ortaya çıkışına sebep olup olmayacağı, reklam dünyasında sıklıkla sorulan bir soru. Yapay zekanın ve yeteneklerinin yükselişiyle birlikte, bu soru daha da önemli hale geliyor gibi görünüyor. Reklamcılıkta yapay zeka kullanmanın birçok avantajı var. Ama bu demek değil ki insan devreden çıkarılıp sadece yapay zeka kullanılacak. Yapay zeka sadece insanların zamandan tasarruf etmesini sağlayacak. Böylece ekipler süreçlerde daha hızlı aksiyon alacak.
- Kreatif performansınızın sadece dönüşüm oranı olarak değil görseldeki her alanın görsel işleme ile ölçüldüğünü düşünün… Buradan çıkacak verilerin hem kreatif endüstrisindeki hem de marka sadakatindeki bakış açılarını değiştireceğini düşünüyorum. Artık markaların insanlara uyum sağlayacağı, tek bir stratejinin olmadığı, marka değerinin daha önemli olacağı dönemleri yapay zeka ile daha da deneyimleyeceğimizi düşünüyorum.
(✱) Yapay zeka tarafından üretilen orijinal metindeki paragraf bloklarının yerleri düzenlenerek dergi makalesi akışına uygun hale getirildi. Kelime ve cümle bazında herhangi bir değişiklik yapılmadı. Ayrıca haberin metni ve görselleri, Marketing Türkiye’nin ilettiği örnek yazılar ve anahtar kelimelerle eğitilen yapay zekâ teknolojisiyle Novus Writer AI tarafından oluşturuldu.