Yaratıcı ajansların isimleri ne zamandır yaratıcı?
Ajanslar işlerinin özünde “özgünlük ve yaratıcılık” olsa da isim konusunda her zaman aynı özeni göstermiyor. Özellikle kökleri 80’ler öncesine dayanan küresel devleri bir düşünün… Yaratıcılığın zaman zaman isim konusunda göz ardı edilmesinin günümüz ajanslarına kimi dezavantajlar yaratabileceği tahmin edilse de, durumun İngiliz-Galler mahkemesine yansıması pek de öngörülebilir değildi…
Yaratıcı ajans Mother kardeş ajans olarak kurduğu ajansa, aradaki farkları da vurgulamak için “Other” ismini vermiş. Mother’ın bu noktada gözden kaçırdığı şeyse halihazırda Londra menşeili “Other” isimli bir ajans olması… Other’ın Mother’a ihtar göndermesinin sonucunda ise süreç mahkemeye taşınmış… Bu enteresan hikâyeden referansla The Drum küresel yaratıcı ajanslara isimlerinin nereden geldiğini sormaya karar vermiş… Gelin hikayelerini birlikte inceleyelim…
Kurucularıyla anılan ajanslar dönemi…
Aslına bakarsanız 80’lere kadar adını ofisinin duvar renginden alan Grey‘i saymazsak çoğu ajans, 20’den fazla şehre kendi ismini veren Büyük İskender örneğini takip ederek, kurucularının veya kontrol eden ortaklarının adını taşıyordu: Dan Wieden, David Kennedy, Charles ve Maurice Saatchi. Ed Mather, David Ogilvy, ve TBWA: William G Tragos , Claude Bonnange, Uli Wiesendanger ve Paolo Ajroldi…
İlk isyan: The Leith Agency
Yaratıcı ajansların doğrudan kurucuların ya da kurucu ortaklarının adını alıyor olması fikri The Leith Agency’nin kurucularına uymamış. Ajansın kurucu ortaklarından John Denholm o günleri şöyle anlatıyor: “1984’te başladığımızda, reklam ajanslarının hepsi avukat gibi görünüyordu – pirinç plaketler, kurucuların isimleri ve yaratıcılığa mesafeli bir tutum. Asi, meydan okuyucu bir marka konumlandırması yapmak istiyorduk ve Leith’te açılmak bunun için mükemmeldi. Leith her zaman Edinburgh’un ufak tefek komşusu olmuştu ve 80’lerde yarı terkedilmiş bir rıhtım olmaktan çıkıp ‘ilginç’ bir şeylerin olduğu bir yer haline geliyordu. Biz de şöyle düşündük: ‘Kendimizi Mill, Stanier ve Denholm olarak adlandırmak yerine, Leith’teysek bunu doğru dürüst yapalım ve kendimize Leith Ajansı diyelim.'”
Yenilikçi isimler
Bu yıl eski Dark Horse yaratıcıları Dan Salkey ve Harvey Austin tarafından hayata geçirilen bir start-up ajansı olan Small.World, erken aşamadaki girişimlere ve yalın ekiplerle işletmelere hizmet vermek üzere kuruldu.
Bir diğer dikkat çekici ajans ise: GOAT.
Bir spor pazarlama ajansı olarak kurulan marka hedef kitlesinin diline oldukça hakim olduğunu daha adından başlayarak belli ediyor. Marka spor basınından çıkan GOAT (Greatest of all times) terimini ismine taşıyarak hem yaratıcı hem de başarılı bir işe imza atmış…
We Are Social da yenilikçi adıyla öne çıkan ajanslar arasında… We Are Social’ın kurucu ortağı ve grup başkanı Nathan McDonald isim hikayelerini şöyle anlatıyor: “Geleneksel ajanslardan farklılaşmak ve ajansımıza kendi adlarımızı vermek istemiyorduk. 2008 yılının dinamiklerine baktığımızda ise sektörümüzün sosyalleşmenin ne demek olduğunu tam olarak bilmediğinin farkındaydık. Bu nedenle biz de sohbet, sosyalleşme ve diyalog fikri etrafında birkaç isim üzerinde beyin fırtınası yaptık, ancak buna uygun bir URL bulmak zor oldu. We Are Social adını yüksek sesle söylediğimizde ve ardından URL’nin uygun olduğunu öğrendiğimizde, aradığımız ismi bulduğumuzdan emindik…”
Kaynak: The Drum