Yaşlar farklı, bankalar aynı…
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Banka Tercihleri” araştırması sektörün liderlerini açığa çıkarırken, banka tercihinde kuşakların hangi faktörlerin etkisinde kaldığına da ışık tutuyor. Araştırma sonuçlarına göre Z ve X kuşaklarının ilk tercihi Ziraat Bankası olurken Y kuşağı ve Baby Boomer’lar Türkiye İş Bankası’ından şaşmıyor. İnternet bankacılığı kullanımında ise Baby Boomer’lar şaşırtıyor…
Akla ilk gelen bankalar…
Araştırmada katılımcılara “Bankacılık hizmetleri veren markaları düşündüğünüzde, aklınıza gelen ilk banka hangisi?” sorusu yönlendirildiğinde; Z kuşağının aklına ilk gelen banka yüzde 47,7 ile Ziraat Bankası oluyor. Y kuşağı yüzde 22,8 ile ilk sıraya Türkiye İş Bankası’nı koyarken X kuşağının ilk sırasında yüzde 22,5 ile Ziraat Bankası yer alıyor. Baby Boomer’lar ise yüzde 56,5 gibi yüksek bir oranda aklarına ilk gelen bankanın Türkiye İş Bankası’nı olduğunu belirtiyor. Kamu sermayeli bankalar arasında aktif büyüklüğü açısından ilk sırada yer alan Ziraat Bankası’nın kuşaklar nezdinde de hatırı sayılır bir büyüklüğe sahip olduğu dikkat çekiyor. Özel sermayeli bankalar arasında aktif büyüklük açısından ilk sıralarda yer alan Türkiye İş Bankası ve Yapı Kredi de akla ilk gelenler arasında yer alıyor. En sık kullanılan bankalarda da Türkiye İş Bankası ve Ziraat Bankası öne çıkıyor. Z kuşağı yüzde 53,6, X kuşağı ise yüzde 34,7 ile en sık Ziraat Bankası’nı kullandığını ifade ederken Y kuşağı yüzde 52,9, Baby Boomer’lar ise yüzde 66,2 ile Türkiye İş Bankası’nı tercih ediyor.
Önce güven
Katılımcılara “Bir bankayla çalışacağınız zaman hangi kriterler sizin için önemli?” diye sorulduğunda banka tercihlerini etkileyen unsurlar şöyle sıralanıyor: “Güvenilir bir kurum olması, işlem ücreti almaması, bilinen bir marka olması ve birçok noktada ATM hizmeti sunması”. Bu soruya Z kuşağının yüzde 77,7’si “güvenilir bir kurum olması”, yüzde 67,5’i “bilinen bir marka olması”; Y kuşağının yüzde 52,2’si “güvenilir bir kurum olması”, yüzde 46,4’ü “işlem ücreti almaması”; X kuşağının yüzde 56,5’i “güvenilir bir kurum olması”, yüzde 46’sı “işlem ücreti almaması” ve Baby Boomer’ların yüzde 62,7’si “güvenilir bir kurum olması”, yüzde 33,9’u “birçok noktada ATM hizmeti sunması” cevabını veriyor. İnsanların birikimlerini güvenle teslim edecekleri, yastık altı birikimlerini güvenle değerlendirebilecekleri ve en önemlisi güvenli olan bir liman arayışı giderek daha da önem kazanıyor. Bu gidişattan hareketle, bankaların sponsorlu promosyon içeriklerini güven üzerine tesis etmesi ekonomik belirsizliğin nedeniyle “devam” kararına direkt etki eden bir beklentiye dönüşüyor.
İnternet bankacılığında kuşak farkı kalmadı
Araştırmada katılımcılara, “Bankalarla iletişim kurmayı tercih ettiğiniz, bankacılık işlemlerini yaptığınız öncelikli iletişim kanalı hangisi?” diye sorulduğunda Z kuşağı yüzde 41,6, Y kuşağı yüzde 43,3, X kuşağı yüzde 45,6 ve Baby Boomers yüzde 46,8 ile internet bankacılığı cevabını veriyor. İnternet bankacılığını kullananlar zaman tasarrufu, 24 saat ulaşılabilir olması, rahat ve hızlı olması sebebiyle internet bankacılığını benimserken, kullanmayanların gerekçelerinin başında güvenli bulmamaları ve yerinde bankacılıkta işlem yapmanın daha kolay olduğunu düşünmeleri geliyor.
Mobil bankacılık hem kolay hem de hızlı olmalı
Bankacılık işlemlerinde işlem hızı, etkili hizmet, kullanım kolaylığı, güvenilirlik, müşteriyle iletişim gibi konular tercihleri etkileyen önemli kriterlerden. Mobil bankacılıkta en önemli özellikler sorulduğunda Z kuşağının yüzde 65,1’i işlem maliyet avantajı sunması, yüzde 53,6’sı kullanım kolaylığı; Y kuşağının yüzde 64,4’ü erişilebilir/pratik olması, yüzde 45,4’ü güvenilir olması; X kuşağının yüzde 64,5’i kullanım kolaylığı, yüzde 63,5’i güvenilir olması ve Baby Boomer’ların yüzde 66’sı güvenilir olması, yüzde 51,1’i kullanım kolaylığı yanıtını veriyor. El ele olan kullanım kolaylığı ve hızlı işlem yapma isteği, bu talebi karşılayabilen UI’ların cazibesini artıyor. Tüm kuşaklar mobil bankacılığı ilk olarak hesap hareketleri takip etmek, ikinci olarak ise para transferi için kullanıyor.
Fatura ödemeleri tek tıkla yapılıyor
“Elektrik, su, doğalgaz, telefon faturaları gibi ödemelerinizi hangi ödeme aracıyla gerçekleştiriyorsunuz?” sorusuna; Z kuşağı yüzde 37, Baby Boomer’lar ise yüzde 48,7 ile “otomatik ödeme talimatıyla” yanıtını veriyor. Y kuşağının yüzde 37’si, X kuşağının ise yüzde 34,9’u ödemelerini internet bankacılığı aracılığıyla yapıyor. Öyle görünüyor ki mobil ya da internet bankacılığıyla ödemelerin kolaylaştığı bir ortamda, otomatik ödeme talimatı tüketicinin zihinsel yükünü hafifletiyor.
Borç için ilk adres aile
Z kuşağının yüzde 63,8’i, Y kuşağının yüzde 51,6’i, X kuşağının yüzde 35,9’u acil paraya ihtiyaçları olduğunda ilk olarak aile bireylerine veya yakınlarına borçlanıyor. Baby Boomer’ların ise yüzde 42,3 ile ilk tercihi kredi kullanmak oluyor. Küçük hacimli uzun vadeli borçlanmanın ilk adresi aile fertleri. Bu oranın Z kuşağında yüksek olmasının en önemli dayanağı bu kuşağın birçok ferdinin henüz finansal özgürlüğüne kavuşmaması olarak gösterilebilir. Finansal özgürlük ve kaynak ihtiyacının boyutu arttıkça finans sektörü temsilcileri cazibeli hale geliyor.
Z’ler taksit, Baby Boomer’lar ise para taşımamak için kart kullanıyor
Her geçen gün artan kredi kartı kullanım alışkanlığı kuşaklara göre de farklılık gösteriyor. Z kuşağının yüzde 46,4’ü, Y kuşağının yüzde 37,7’si taksit imkânı sağladığı, X kuşağının yüzde 25,3’ü prestij sağladığı ve Baby Boomer’ların yüzde 32,5’i para taşıma gereksinimini ortadan kaldırdığı için kredi kartı kullandığını ifade ediyor. Kredi kartlarının taksit imkanı sunması hem daha çok harcama yapmayı mümkün kılıyor hem de ödeme sürecini kolaylaştırabiliyor. Ancak aynı zamanda tüketicinin planladığından yüksek tutarda harcama yapmasına da neden oluyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Banka Tercihleri” araştırması 18-25 Temmuz tarihleri arasında 1100 kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. Çalışma kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI tekniği kullanılarak “Areda Survey’in Profil Bazlı Dijital Paneli”nde yapıldı.
Dijitalleşme beklentiyi artırıyor
- Kuşakların dijital müşteriye dönüşüm hızlarının artması, bankacılık sektörünün yeni sınırları keşfetmek üzere yeni ürünler ve iş modelleri üretme hızını artıyor. Siber güvenlik ve veri gizliliği sektörde giderek önem kazanıyor, AI uygulamalarının sektöre entegrasyonu hızlanıyor. Reel ve finansal alan fark etmeksizin hayatı kolaylaştırıcı tüm unsurlar kuşakların ilgisini çektiği kadar beklentilerini de artırıyor.
- Ziraat Bankası’nın Z kuşağında, Türkiye İş Bankası’nın ise Baby Boomer kuşağında iz bırakmasının gerekçeleri farklı olsa da her iki banka da artan rekabete uyum sağlıyor.
- Bankaların yazılı ve görsel tüm platformlarda içerik sunabilmeleri bilinirliklerini artırıyor.
- Bilinirlik seviyesinin artıyor olması da özellikle Z kuşağı için banka tercihinde önemli bir rol oynuyor. Bu, yeni nesil bankacılığın geleceği hakkında marka bilinirlik stratejilerinin önemini bir kez daha ortaya koyuyor.
- Dijitalleşmeye uyum konusunda kuşaklar arası farkın giderek azalması dijital ve şubesiz bankacılığın geniş bir yelpazeye yayılacağını gösteriyor.
- Kuşakların markası olma rekabeti, müşteri ve finans sektörü lehine gelişmelerin yaşanacağına işaret ediyor.