Yeni e-ticaret yasası pazarlama sektörünü nasıl etkileyecek? Yanıt Marketing Türkiye Ekim sayısında…
Kuşkusuz devasa adımlarla büyüyen e-ticaret sektörünün kapsamlı bir yasaya ihtiyacı vardı. Şüphesiz bu alanda rekabetin yeni bir yasayla düzenlenmesi, adil bir rekabet ortamının yaratılması gerekiyordu. Ancak amiyane deyimle yeni yasa “vur deyince öldürmüş” görünüyor. İlk büyük darbe de reklam sektörüne… Zira düzenlemeyle birlikte 2023 yılında e-ticaret oyuncularının medya yatırımlarının yüzde 80-85 azalacağı öngörülüyor. Peki, 1 Ocak 2023’te yürürlüğe girmesi beklenen yasa ile hangi yenilikler geliyor? Hem e-ticaret hem de reklam sektörünü nasıl etkileyecek? Tüm bu soruların yanıtları Marketing Türkiye Ekim sayısının kapağına taşınan “Yeni e-ticaret yasası pazarlama sektörünü nasıl etkileyecek?” dosyasında mercek altına alındı…
“Eriyen orta sınıfın yeni teşhisi: Bipolar Tüketici”den “Türkiye’nin metaverse ile imtihanı”na, “Bankalaşan markalar”dan medya sektörünün karnesine dek gündem yaratan dosyaları ve dopdolu içeriğiyle Marketing Türkiye Ekim sayısı yayında!
Marketing Türkiye’nin yeni sayısını tüm D&R’lardan satın alabilir ayrıca Dijital Abonelik ile Marketing Türkiye web sitesi üzerinden ve Turkcell Dergilik, Türk Telekom e-Dergi uygulamaları aracılığıyla okuyabilirsiniz.
Keyifli okumalar dileriz…
Ali Saydam yazdı: İzmir konseri “muhteşem” ya sonrası?..
İzmir Büyükşehir Belediyesi, İzmir’in Kurtuluş Günü olan 9 Eylül’ün 100. yıl dönümünü tarihin en kalabalık 5. konseriyle kutladı. Üç aşamada, yani etkinliğin öncesinde, sırasında, sonrasında yürütülmesi gereken iletişim çalışmaları tıkırındaydı. Ta ki Tunç Soyer’in “sırasında” ettiği sözler, “sonrası”nı gölgeleyene, bir çuval inciri berbat edene kadar…
Başkan Soyer’in konuşmasının büyük bir başarıyla düzenlenen konserin önüne geçmesini ve onu gölgede bırakmasını Başkan’ın da arzu ettiğini zannetmiyoruz. Ancak “iletişim kazaları” tam da böyle oluyor…
Eriyen orta sınıfın yeni teşhisi: Bipolar tüketici
Kıyılara her geçen gün daha sert çarpan enflasyon dalgası, toplumun duygu ve düşünce durumuna da açıkça yansıyor. Giderek artan yaşam pahalılığı karşısında tüketici, ruhsal bir çöküşle mücadele ediyor. Çöküşte yaşanan kafa karışıklığı ise tüketim alışkanlıklarını beklenmedik şekilde tepetaklak ediyor. Başlangıçta neredeyse her gün değişen fiyat etiketleri karşısında paniğe kapılan tüketici, stok yapmaya soyunurken bugün “bipolar tüketim” olarak adlandırdığımız yeni bir tüketim davranışıyla karşı karşıyayız. Yoksullaşmaya başladığını kabullenmekte zorlanan orta sınıf tüketicinin tutunma çabasına işaret eden bu kavramı Pulside Araştırma Kurucusu Ertan Aksoy öncülüğünde hazırladığımız “Bipolar Tüketim ve Eriyen Orta Sınıf” analiziyle masaya yatırdık…
Türkiye’nin metaverse ile imtihanı
Facebook adını “Meta” olarak değiştirdiğinden bu yana bilinirliği katlanarak artan metaverse evreninin pazarlama dünyasının tam da merkezinde konumlandığına şüphe yok. Fiziksel dünyanın sınırlarını aşan rekabet sanal evrende de kıyasıya bir mücadeleye dönüşüyor ve bugünlerde markalar sanal evrende mevzileniyor… Peki, sanal evrene atılan bu adımların ve devasa yatırımların toplumda nasıl bir karşılığı var? Sınırların kalktığı bir evrende tüketici en çok neleri deneyimlemek istiyor? Türkiye’deki metaverse algısı İngiltere ve ABD gibi batı pazarlarından nasıl farklılaşıyor? Yanıtlar YouGov Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Metaverse Algı Araştırması”nda…
“Bankalaşan markalar” dönemi başladı
Teknolojik devrim, geleneksel bankacılığın değişmesine ve çağa ayak uydurmasına vesile oldu şüphesiz… Ancak bankalar, dijital yetkinliklerini geliştirirken yeni teknolojiler farklı sektördeki markaların da birer banka gibi hareket etmesine, kendi finansal araçlarını geliştirerek tüketicinin karşısına çıkmasına olanak sağladı. Kimi artık kredi verir oldu kimi ise dijital cüzdanlarla yeni bir rekabet alanı yarattı. Peki “Bankalaşan Markalar” olarak adlandırdığımız bu yeni dönem tüketicilere ne vadediyor? Bankacılık sektörü bu gelişmeden nasıl etkilenecek? Bankalar bu yeni rekabete nasıl karşılık verecek? Yanıtlar Marketing Türkiye Ekim sayısında…
Deneyimin Rönesans’ı başlıyor
Deneyim Tasarımı & Yönetimi Zirvesi XCO, sekizinci kez en iyi deneyimi yaşatan markaları bir araya getirmeye hazırlanıyor. Marketing Türkiye tarafından Deloitte Türkiye iş birliğiyle düzenlenen zirve bu yıl “Deneyimde Rönesans: Yeniden Doğuş, Öze Dönüş” ana temasıyla 26 Ekim’de Hilton İstanbul Bomonti’de gerçekleşecek… Tüm gün sürecek olan etkinlikte deneyim tasarımı alanındaki en son gelişmeler 11 ana başlık ve 29 alt başlıkla ele alınacak. Zirvenin hemen ardından başlayacak ALFA Awards Ödül Töreni’nde ise mükemmel deneyimi sunan markalar “Customer Brands” olarak ödüllerine kavuşacak.
Aranızda medyaya güvenen var mı?
Medyanın erişim gücünden ve hızından hiçbirimizin şüphesi yok ancak emin olduğumuz bir başka şey varsa aynı erişim gücüne ve hızına “yanlış bilgi”nin de sahip olduğu… Tam da bu sebeple medyada güven ortamını yaratmak artık her zamankinden çok daha zor. Marketing Türkiye için Xsights Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’de Medyaya Güven Araştırması”na göre toplumun yüzde 82’si medyaya güven duymadığını belirtiyor. 18-24 yaş aralığında ise “medyaya güveniyorum” diyen tek bir kişi bile yok! Çalışma çarpıcı sonuçlarıyla birlikte “nispeten” güvenilir medya markalarını da gözler önüne seriyor…
Yeşil boyanın altında ne var?
Tüketicilerin devletler kadar markalardan da sorumluluk beklediği alanların başında gelen sürdürülebilirlik son yıllarda markaların da iletişim çalışmalarında hayli yüksek bir tonda karşılık buluyor. Ancak gerçek şu ki yükselen bu ses çoğu zaman gerçeklik radarına takılıyor. İşte o radarın adı: Yeşil Aklama! Tüketicilerin farkındalık seviyesinin artmasıyla birlikte “mış gibi” yapanlar ortaya çıkarken gün geçtikçe daha da konuşulur hale gelen bu kavramı mercek altına aldık. Yeşil Aklama konusunda pazarlama ve iletişim evreninin önde gelen paydaşlarının yaklaşımlarını da kendilerinden dinledik…
Yemesi pratik pazarı agresif
Yoğun hayat temposunda hazır ve sağlıklı yemeklere hızla ulaşmak isteyenlerin taleplerine gıda sektörü geliştirdiği inovatif çözümlerle karşılık veriyor. Çorbadan barbunya pilakiye, makarnadan etli kuru fasulyeye kadar Türk damak tadının öne çıkan lezzetleri inovatif markalarca poşetleniyor ve “pratik yemek”ler yalnızca birkaç dakika ısıtılarak servis edilecek halde raflarda yerini alıyor. Peki, tüketiciler pratik yemek ürünlerini ne sıklıkla tüketiyor? Bu alanda öncelikli kriterleri neler? En çok hangi markalar tercih ediliyor? Yanıtlar Marketing Türkiye için YouGov’un gerçekleştirdiği “Pratik Yemek Pazarı Araştırması”nda…
Finale kalan markalar
Artan rekabet ve güçlenen inovasyon kasları her geçen gün daha kaliteli ürünlerin raflarda yerini almasını sağlarken bu durum tüketiciyi zorlu bir tercih süreciyle karşı karşıya bırakıyor. Tüketiciler satın alım sürecinde tüm markaları karşılaştırıp iki markaya kadar düşürüyor seçenekleri. Sonunda da finale kalan iki markadan biri sepette yerini alıyor… Peki, tüketicinin finale bıraktığı markalar hangileri? Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Finale Kalan Markalar” araştırması işte o büyük düelloları analiz ederken finalde kazanların başarı sırrını da gün yüzüne çıkarıyor…
Bisküvinin 50 tonu…
Bazen masa başında çalışırken, bazen keyifle kahve içilen anlarda, bazense trafikte sıkışmış insanların elinde görüyoruz bisküvi paketlerini. Hedef kitlesi de geniş ürün çeşitliliği de… Açlık krizlerinin kurtarıcısı, keyif anlarının eşlikçisi bisküvi… Peki, bu vazgeçilmez ürünü ne sıklıkta tüketiyoruz? Bisküvi için ayrılan aylık bütçe ne kadar? En çok hangi zamanlarda, neden bisküvi tüketiyoruz? Favori markalarımız hangileri? Tüm yanıtlar Marketing Türkiye için PRAGMA tarafından gerçekleştirilen araştırmada…
Türkiye’nin dolaysız markaları…
Dijitalde doğan, esnek ve çevik iş modelleriyle online kanallar üzerinden tüketicilere doğrudan ulaşan “Dolaysız Markalar” bugün dev şirketlerle rekabet eder konumda. Türkiye’de yıllardır “Dolaysız Marka” ekosistemini güçlendirmek için çalışan IAB Türkiye Marketing Türkiye iş birliğiyle bir ilke imza atarak “Türkiye’nin Dolaysız Markaları”nı kapsamlı bir endeksle belirlemeye hazırlanıyor. Endeks “Dolaysız Marka” ekonomisini daha görünür kılarak bu alandaki markalaşma çalışmalarını teşvik etmeyi amaçlıyor…
Tasarım devriminin farkında mısınız?
Dünyanın içinden geçtiği muazzam dönüşümün belki de en çok etkilediği alanlardan biri oldu tasarım. Çarpık estetik, holografik görseller, eski tarz Riso baskısının mükemmel kusurları ve bol miktarda yaratıcılık… Tasarım dünyasında bir yandan geçmişin şaşalı çizgileri geri gelirken bir yandan da sanal dünyalar ve NFT’ler konuşulur oldu. İşte bu devrimsel sürecin getirdiği son model tasarım trendleri…
Doğa severlerin kalbi Outdoorfest’te atacak
Dünyanın ilk outdoor aktivite ve yaşam platformu Outdoor Türkiye’nin 2022 sonuna kadar gerçekleştireceği festivaller ve eş zamanlı gerçekleştireceği ödül töreninin programları belli oldu. 15-16 Ekim “OutdoorFest İstanbul” Festival Park Kadıköy’de, 4-5-6 Kasım’da ise Türkiye’nin en büyülü atmosferlerinden biri olan Kapadokya’da gerçekleşecek “OutdoorFest Kapadokya” outdoor’da yaşam tutkunlarını ağırlamaya hazırlanıyor. 14 Ekim’de ise Outdoor Türkiye ve Marketing Türkiye’nin birlikte düzenlediği “Outdoor Awards” ile pek çok parametrede doğayı koruyarak “out the door”a katkı sağlayan markalar ödüllendirilecek.