Yıla damga vuracak sosyal medya trendleri
We Are Social’ın 2024 raporuna göre 8 milyarlık dünya nüfusunda 5 milyar kişi sosyal medya kullanıyor. Kullanıcılar ortalama 2,23 saatlerini sosyal medyada geçiriyor. Türkiye’de ise 2024 itibarıyla 74,41 milyon internet kullanıcısı bulunuyor. Bu sayı nüfusun yüzde 87,16’sına denk geliyor. Hal böyle olunca sosyal medyanın markaların görünürlüğünde oynadığı rol de gittikçe artıyor. Peki, 2025 hangi trendlerle geliyor? 2025’te markalar satışlarını artırmak için hangi sosyal medya trendlerine başvuracak?
Kepios Analizi aktif sosyal medya kullanıcı kimliklerinin 5 milyar sınırını geçtiğini ve son kullanıcı rakamının dünya nüfusunun yüzde 62,3’üne eşit olduğunu gösteriyor. Veriler, dünya nüfusuyla paralel olarak 2024’te sosyal medya kullanımında önemli bir yükseliş olduğunu ortaya koyuyor. We Are Social ve Meltwater’ın 2024 raporunda dikkat çeken bazı başlıklar; çevrimiçi olunan sürede artış, Instagram ve TikTok çekişmesi, televizyon izleme oranlarının düşüşe geçmesi olarak sıralanıyor. Bu öne çıkan başlıklardan da anlaşılacağı üzere sosyal medya, tüketici alışkanlıklarını dönüştürürken reklam stratejilerini de değiştiriyor. Sosyal medya platformları, her yıl yeni teknolojiler ve kullanıcı alışkanlıklarına göre şekilleniyor. 2025 yılı da bu değişimlerin hızlandığı, yapay zeka, veri analitiği ve içerik formatlarında yeniliklerin öne çıktığı bir yıl olacak. Gelin 2025 yılına damgasını vuracak sosyal medya trendlerine hep birlikte bakalım…
Yapay zekayı nasıl kullandığınız önem kazanıyor
Hootsuite Social Media Trends 2025 araştırmasına göre 2025, yapay zekanın (AI) sosyal medya ekiplerinin ayrılmaz bir parçası haline geldiği bir yıl olacak. Hootsuite’de yayımlanan “The 15 social media trends that will shape your 2025 strategy” başlıklı makalede yapay zekanın vazgeçilmezliği bu anlamda bir kez daha vurgulanıyor.
Artık yapay zekayı kullanıp kullanmadığınız değil, nasıl kullandığınız sorusu önem kazanıyor. Hootsuite’in raporu, yapay zekanın artık yalnızca içerik üretiminde değil, pazarlamacıların sosyal stratejilerini geliştirmeleri, düzenli sunumlar hazırlamaları ve yeni fikirler üretmeleri için de kullanıldığını ortaya koyuyor. Özetle, yapay zeka korkulacak bir şey değil; rekabette fark yaratmak istiyorsanız ustalaşmanız gereken kritik bir araç.
Sosyal medyada gerçek zamanlı içgörüler elde etmek kolaylaşacak
Hootsuite, sosyal medyanın sadece etkileşim ve medya farkındalığı için bir araç olarak görülmesi konusunda da uyarılarda bulunuyor. Çünkü sosyal medyayı gelir getiren bir performans kanalı olarak görmek potansiyeli de artırıyor. Yakın zamana kadar sosyal medyadaki başarı genellikle beğeniler, yorumlar ve paylaşımlar aracılığıyla ölçülüyordu. Bu metrikler her ne kadar önemli olsa da direkt gelir getirmiyordu. Hootsuite’e göre bu durum 2025’te değişiyor. “Sosyal dinleme” ve “gelişmiş sosyal medya analitiği” gibi araçlar sayesinde artık çalışmaların yatırım getirisi kanıtlanabilecek. Bu sayede ortaya çıkan veriler gerçek zamanlı içgörüler elde edebilir, pazarlama bütçesi tahsisine yardımcı olabilir; aynı zamanda ürün geliştirmeyi, müşteri hizmetlerini ve kurumsal stratejiyi de iyileştirebilir.
Yorumlar önem kazanıyor
Markalar yıllardır farkındalığı artırmak için yorumlar bölümünü kullanıyor. Ancak 2025’te bu tür dışa dönük etkileşimler çok daha stratejik hale gelecek. Örneğin vücut pozitifliği ve öz bakım mesajını güçlendirmek için yorum bölümünü kullanan Dove’u ele alalım. Dove’a göre her şey doğrudan müşterilerle etkileşim kurmak ve olumlu marka duygusu yaratmakla ilgili. Yorum yapmadan önce yapılan yorumların hacmine, hızına ve halihazırda yorum yapan marka sayısına bakıyorlar. Kullanıcılar testten geçerlerse, Dove yorum yapıyor ve markanın hem topluluk oluşturmasına hem de görünürlüğünü artırmasına olanak tanıyor. Başka bir deyişle, yorum bölümü küçük bir reklam alanı gibidir; eğer özgün bir şekilde görünürseniz, büyük kazançlar elde edersiniz.
Trendjacking mi trend detoksu mu?
Sosyal trendler o kadar hızlı değişiyor ki markaların buna katılıp katılmama konusunda bilinçli bir karar vermeye nadiren vakitleri oluyor. Sosyal medya yöneticilerinin yüzde 82’si güncel trendlerle ilgili bilgi sahibi olduğunu bildirirken, daha azı bu trendlere katılmanın her zaman iyi bir fikir olduğunu düşünüyor. Altta yatan belli bir strateji olmadan viral olan bir trendden diğerine atlayan markalar, sahte görünme ve eninde sonunda hedef kitlelerini rahatsız etme ya da neredeyse bütün gönderilerin aynı olduğu bir denizde kaybolma riskini göze alıyor.
Peki, bir trende ne zaman katılmanız gerektiğini nasıl anlarsınız? Burada Hootsuite, trendjacking ve trend detoksu isimli iki kavram ortaya atıyor. Trendjacking, tüm önemli trendleri sosyal stratejinize dahil etmek olarak biliniyor. Trend detoksu ise adından da anlaşılacağı üzere, Jack Appleby’nin bir markanın kimliğine ve hedeflerine sadık orijinal içerik üretmek için güncel olaylardan kasıtlı olarak uzaklaşma konseptine verdiği isim. Neyse ki ikisi arasında bir tercih yapmak zorunda değilsiniz! Bunun yerine bağlamı araştırarak stratejik, veriye dayalı kararlar almak daha akıllıca görünüyor. Sosyal dinleme araçları da burada devreye giriyor. Sosyal dinleme, sadece markaların ortaya çıkan trendleri tespit etmesine yardımcı olmakla kalmıyor, aynı zamanda pazarlamacıların bir trendin alaka düzeyini ve duygusunu ölçmesine, trendin gündemde kalma süresini tahmin etmesine de yardımcı oluyor. Bu içgörüler sayesinde markalar hangi trendlerle etkileşime girecekleri ve ne zaman geri çekilecekleri konusunda bilinçli kararlar alabiliyorlar.
Sosyal pazarlamacıların yüzde 27’si viral olan bir trende katılmak yerine -stratejik olarak frene basmak anlamına gelse de- içerik stratejilerini güncel trendlere göre ayarladıklarını söylüyor. Yani 2025’te popüler olan her trende balıklama atlamadan önce durup düşünmekte fayda var!
Sosyal medyada sınırları zorlayın
Hootsuite 2024 trendleri her şeyden önce insanların sosyal medyada eğlenmek istediklerini ortaya koyuyor. Geçtiğimiz yıl markaların bu beklentiyi karşılamakta zorlandığını gördük. Bu durum yalnızca içerikleri daha az ilgi çekici hale getirmedi, yatırım getirisini de olumsuz etkiledi.
Son zamanlarda farklı sosyal medya platformları için ayrı içerik stratejileri belirleyen markalar daha çok dikkat çekiyor ve etkileyici sonuçlar elde ediyor. Geçtiğimiz yıl markaların yüzde 43’ü sosyal medyada farklı kişiliklere büründü, standart marka üslubundan önemli ölçüde uzaklaşacak kadar cesur davrandı. Rapora göre 2025’te daha fazla markanın sosyal medyada yaratıcı sınırları zorlaması gerekiyor.
Reddit’e girmeniz gerekiyor
Rapora göre 2025’te Reddit’e bir şekilde dahil olmak gerekiyor. Reddit’in küresel kullanıcı tabanı 2024’te 1,22 milyarı aşarak onu sosyal medyada önemli bir oyuncu haline getirdi. Geleneksel pazarlama yöntemleri etkisini kaybetmeye devam ederken, Reddit gerçek etkileşim için en güçlü platformlardan biri haline geliyor. Aynı zamanda Reddit, kullanıcıların yeni ürünler ve markalar hakkında bilgi edinirken en çok başvurduğu platform. Reddit’in arkasından Google, Amazon, Pinterest, Twitter, LinkedIn, Snapchat ve Twitch geliyor. Bunun nedeni de ücretli reklamlara güvenen platformların aksine Reddit’in organik sohbetler ve akranlar tarafından doğrulanmış önerilerle gelişmesi. Hootsuite’e göre bu, pazarlamacılar için altın madeni demek! Bu sayede kullanıcıların siz ve rakipleriniz hakkında neler söylediğini takip etmek için “sosyal dinleme”yi kullanabilir ya da direkt onlarla iletişime geçebilirsiniz.
Z kuşağı yeni altın kitle
Teknoloji merakları, kıvrak zekaları ve “meme” destekli mizahlarıyla bilinen Z kuşağı, küresel olarak 450 milyar doların üzerinde harcama gücüne sahip. Markanız onlara hitap etmiyorsa, bir yerlerde yanlış yapıyorsunuz demektir! Ancak Z kuşağı, Y ve X kuşağından daha farklı alışveriş alışkanlıklarına sahip. Onların ürün keşif süreci, özellikle Instagram ve TikTok gibi içerik üreticilerinin ve viral trendlerin satın alma kararlarını etkilediği platformlar olmak üzere sosyal medyada başlıyor ve bitiyor. Z kuşağıyla bağlantı kurmak için markaların yaratıcı ve özgün olması ve onları bulundukları yerde karşılaması gerekiyor. Yapılması gereken markanızı Z kuşağının öncelikli dünyasına uydurmak!
TikTok “Her şeyin uygulaması” haline geliyor
TikTok Shop’un piyasaya sürülmesiyle uygulama, sosyal bir platformdan tam teşekküllü bir pazar yerine dönüştü. Kullanıcılar artık en sevdikleri içerik sahiplerini keşfedebiliyor, alışveriş yapabiliyor ve doğrudan onlardan satın alabiliyor. Alışveriş yapmanın da ötesinde TikTok neredeyse her büyük trendin doğum yeri. Uygulamanın popüler kültür üzerindeki etkisi o kadar fazla ki, esasen yeni bir tür “mikro trend” döngüsü bile yaratıyor.
Kısa videolar 2025’te de hakimiyetini sürdürecek
Hootsuite, geçtiğimiz yıl uzun formdaki videoların büyük bir geri dönüş yaşayacağını öngörse de bu öngörüde yanıldığını kabul ediyor. Yani kısa formdaki videoların hakimiyeti bu yıl da devam ediyor. TikTok, Instagram, YouTube ve LinkedIn gibi platformlar, etkileşimi artırmanın en iyi yolu olarak kısa formdaki videoları benimsediler. Bu platformdaki kullanıcılar, gittikçe artan dikkat eksiklikleriyle, iyi ayarlanmış kaydırma alışkanlıklarıyla beraber hızlı, ilgi çekici ve anında paylaşılabilir içeriğin peşine düşüyor!
Geleneksel medyayı unutun!
Geleneksel televizyon izleyicisi azalırken sosyal medya kullanımı artıyor. Kablolu TV tüketimi 2022’de yüzde 34,4’ken 2023’te yüzde 29,6’ya düştü. Hootsuite’in aktardığına göre 2022’de sosyal medya kullanımı 7 saat 19 dakika olan ortalama bir Amerikalının, bu süreyi 2025’te 8 saate kadar çıkarması bekleniyor. Dolayısıyla YouTube, Instagram ve TikTok gibi sosyal medya platformları, kullanıcıların kanallar arasında geçiş yapmak yerine TikTok’ları art arda izleyebildiği yeni “kablolu tv” adresi haline geldi.
AIO (All in One) Seo ve Yerel Seo sosyal medyaya geliyor
Platformlar AI odaklı özellikler sunmaya devam ettikçe, kullanıcıların içerik keşfetme şekli de evriliyor. Bu, artık AIO veya yapay zeka optimizasyonunda da iyi olmanız gerektiği anlamına geliyor. Google’ın arama sonuçlarındaki bilgileri özetleyen yapay zeka araması gibi, yapay zeka tarafından oluşturulan sosyal arama sonuçları da kullanıcı sorgularına doğrudan yanıt sağlayan içerik özetleri sunuyor. Sadece AIO değil yerel SEO da önem kazanıyor. Yerel SEO, Instagram ve TikTok kullanıcılarının yakınlarındaki işletmeleri ve popüler lokasyonları bulmalarına yardımcı olan aranabilir harita özellikleriyle, ilgili markalara büyük bir fırsat sunuyor. Bu yapay zeka destekli özelliklere uyum sağlamak, içeriğinizin yalnızca görünür değil, aynı zamanda yararlı ve yanıt odaklı olduğundan emin olabileceğiniz anlamına da geliyor.
DM paylaşımları yeni güç ölçütü haline geliyor
Paylaşımların önemli bir etkileşim metriği olduğu uzun zamandır biliniyor. Son olarak Instagram’ın CEO’su Adam Mosseri, paylaşımların Instagram algoritması için en önemli sıralama sinyallerinden biri olduğunu açıkladı. Bu, Direct Message (DM) paylaşımlarının artık Instagram görünürlüğünü oluşturmada beğeniler veya yorumlar gibi geleneksel metriklerden daha önemli bir rol oynadığı anlamına geliyor. eMarketer tarafından yapılan araştırmaya göre sosyal alışveriş yapanların yüzde 10’u DM’lerinde ve grup sohbet-lerinde gördükleri içeriklerden ilham alıyor. Jacquemus, Fenty ve Cult Gaia gibi moda ve güzellik markaları, özel ve etkileşimli topluluklar oluşturmak için yayın kanallarını kullanarak başarı elde ediyor.
LinkedIn sosyalleşiyor
LinkedIn; sıkıcı, profesyonel ağ sitesi olmaktan çıkıp canlı bir sosyal platform olmaya doğru evriliyor. CEO’lardan sektör liderlerine, içerik üreticilerden yeni mezunlara farklı kesimlerden pek çok insanı bünyesinde barındıran LinkedIn, ağ oluşturmanın ötesine geçerek daha geleneksel bir sosyal etkileşim platformuna dönüşüyor.
LinkedIn 2025’te iş gücünün yüzde 27’sini oluşturması beklenen Z kuşağı için daha çekici hale gelmeye çalışıyor! Markalar ve işletmeler bu değişimi fark ediyor, kurumsal, resmi tondan vazgeçerek Z kuşağına hitap edebileceği daha rahat ve otantik bir tonu tercih ediyor. Ancak platformu yeniden şekillendiren yalnızca Z kuşağı değil. Pazarlamacılar da LinkedIn’i web sitesi trafiğini artırmak ve marka bilinirliği oluşturmak için giderek daha etkili bir araç olarak görüyor. Dolayısıyla Hootsuite’e göre 2025 yılında da daha fazla pazarlamacı görünürlük oluşturmak ve markalarını sektör lideri olarak konumlandırmak için LinkedIn’i kullanacak.
UGC pazarına şans vermelisiniz
UGC, markalar yerine bireyler tarafından oluşturulan metin, video, resim gibi içerikler için kullanılan bir tabir olarak karşımıza çıkıyor. Günümüzde işletmeler, mikro etkileyicilerle, nano etkileyicilerle ve son olarak UGC (Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik) içerik oluşturucularıyla çalışarak daha fazla başarı ve değer elde ediyor. UGC içerik oluşturucularının büyük takipçi kitlesine veya tanınabilir kişisel markalara ihtiyacı yok. Bu iş birlikleri genellikle karşımıza bir ürünü doğal olarak tanıtan paket açma videoları, eğitim veya yaşam tarzı videoları olarak çıkabilir.
Pazarlamada tek tip yaklaşıma elveda
Açıkça görülüyor ki özel içerik yükselişte. Markalar ve içerik oluşturucular, bu değişen beklentileri karşılamak için özel topluluklara ve abonelik modellerine yöneliyor. Hootsuite, 2025’te öne geçmek için daha niş kanallara yatırım yapmayı öneriyor. Bu, kendi özel topluluğunuzu oluşturmak, abonelik tabanlı içerikler sunmak veya belirli ilgi alanlarına hitap eden niş platformlara derinlemesine dalmak olabilir.
2025, sosyal medya pazarlamacılığında yeniliklerin, stratejilerin ve teknolojilerin hızla şekilleneceği bir yıl olacak; markaların başarılı olabilmesi için bu değişimlere hızlı adapte olup kullanıcı odaklı ve veri destekli yaklaşımlar benimsemeleri şart.
Sektörün karnesi Marketing Türkiye Almanak Özel Sayısı yayında!