“Yorumun gücüyle” fark yaratan markalar
Herkesin deneyimin peşinde olduğu bir çağda, aktarılan deneyimlerin etkisi de elbette yadsınamayacak kadar büyük. Pazarlama sektörünün en önemli ikna kanallarından biri olan Word of Mouth (WOM) etkisi, dijitalleşen dünyayla birlikte biçim değiştirerek “yorum” ve “değerlendirmelere” dönüştü. Öyle ki yemek siparişinden teknoloji alışverişine dek kullanıcılar muhakkak diğer kullanıcıların yorumlarını, deneyimlerini inceliyor. Satın alma kararı üzerindeki bu büyülü gücü mercek altına alırken; Yorum.io verileriyle de 16 farklı ürün grubunda yorumun gücüyle fark yaratan markalara ışık tutuyoruz!
Günümüzün hızla dijitalleşen dünyasında, her birey bir şekilde deneyimlerini paylaşırken başkalarının deneyimlerinden de ilham alıyor. İster sosyal medyada, ister başka çevrimiçi platformlarda olsun, kullanıcılar birbirlerinin görüşlerine ve deneyimlerine daha kolay erişiyor ve bu erişim satın alma davranışlarını doğrudan etkiliyor. Word of Mouth (WOM) etkisinin dijitalleşmeyle birlikte daha geniş kitlelere ulaşması ve dönüşmesi, pazarlama stratejilerinin dinamiklerini de doğrudan etkiliyor. Bu noktada haberimiz için görüşlerine başvurduğumuz Yorum.io’nun Kurucu Ortağı Murat Atay’dan alıntı yapmanın da tam sırası: “Satış süreci pazarlama ile başlasa da satış noktalarında bitiyor”! Araştırmaların ve rakamların neler söylediği elbette çok kıymetli. Ancak sadece bireysel alışveriş deneyimlerinizi göz önüne aldığınızda dahi yorumun gücünü görmeniz mümkün…
Öyle ya, yeni bir televizyon alacakken kaç farklı platformdan kullanıcı deneyimi okuduğunuzu bir düşünün… Ya da bir pazaryerinde oldukça indirime girmiş bir ürüne dair hiçbir değerlendirme yapılmamışsa eliniz yine de satın al butonuna gidiyor mu? Çok da tanımadığınız bir semtte yemek siparişi verecekken, etrafınızdaki restoranları siz de puanlarına göre sıralamıyor musunuz? İşte tüm bu soruların yanıtı aslında yorumun gücüne ilişkin araştırma verilerinden bile daha fazlasını gösteriyor bizlere… Ancak endişe etmeyin rakamlar da alışkanlıklarımızdan farklı bir sonuç vermiyor…
Dijital WOM’un yükselişi
Geleneksel olarak WOM, insanların yüz yüze gerçekleştirdiği konuşmalardan beslenirken, dijitalleşmeyle birlikte çevrimiçi platformlar üzerinden yayılan yorumlar, kullanıcıların satın alma kararlarında büyük rol oynuyor. Tüketiciler ürün ve hizmet hakkında yapılan değerlendirmeleri detaylı bir şekilde inceliyor ve bu bilgiler doğrultusunda karar alıyor.
Son yıllarda yapılan küresel araştırmalar, çevrimiçi yorumların sadece bireysel satın alma kararlarını değil, aynı zamanda genel pazar trendlerini de şekillendirdiğini ortaya koyuyor. Örneğin, 2023 yılında Nielsen’in yayınladığı Global Trust in Advertising Report’un verileri, tüketicilerin yüzde 92’sinin başkalarının yorumlarını ve değerlendirmelerini, geleneksel reklamlar yerine daha güvenilir bulduğunu gösteriyor.
PwC’nin 2024 The Future of Customer Experience raporuna göre, online yorumların etkisi, özellikle e-ticaret sektöründe daha belirgin bir şekilde artıyor ve çevrimiçi satın alımların yüzde 80’i yorumlara dayalı kararlarla yapılıyor. Ayrıca, McKinsey & Company’nin 2024 yılında yayınladığı The Influence of Online Reviews on Consumer Behavior araştırmasının çıktıları şirketlerin müşteri geri bildirimlerini doğru şekilde kullanmalarının, sadık bir müşteri kitlesi oluşturmanın en etkili yollarından biri olarak ön plana çıktığını gösteriyor.
Yeni ne var?
“Yorumların” ve “değerlendirmelerin” tüketicilerin satın alma kararı üzerindeki bunca etkisi göz önüne alındığında online pazaryerleri ve satış kanalları elbette bu alanda da daha iyi bir deneyim sunmanın peşinde. Kimi değerlendirmelere “fotoğraf ekleme” özelliğiyle ön plana çıkarken kimi platformlarda gündemde videolu yorumlar var…
Hayatın her alanına entegre olan yapay zekaya da elbette yeni bir çalışma alanı doğuyor “yorumlar” sekmesinde. Platformlar yüzlerce, binlerce yorumu yapay zeka aracılığıyla özetleyerek ürün bazında hap bilgiler halinde kullanıcıya sunuyorlar ya da bu doğrultuda çalışmalarını sürdürüyorlar. Yorum.io da bu alanda tam anlamıyla “Yeni ne var?” sorusunun yanıtı gibi…
Öyle ki tüketicilerin alışverişlerinden önce platformlardaki yorumları okurken saatlerce vakit harcıyor olması içgörüsü üzerine hayata geçirilen platform 12 aydır tüm pazaryerlerindeki yorumları, değerlendirmeleri kendine özgü metodolojisiyle ve yapay zeka aracılığıyla derliyor ve ürün bazlı rating skorları kullanıcılara sunuyor… Ortaya çıkan bu anlamlı data da bizlere “Yorumun gücüyle fark yaratan markaları”ı sunuyor…
Tüketiciler en çok hangi ürünleri yorumluyor?
Yorum.io datasından elde edilen verilere göre tüketicilerin en çok yorum yaptığı ürünler içerisinde 762 bin 643 yorumla “Yüz Güneş Kremi” açık ara zirvede yer alıyor. Son yıllarda yükselen sağlıklı yaşam hassasiyetinin yansıdığı bu veride görülüyor ki tüketiciler, söz konusu güneş kremi olduğunda geri bildirimde bulunmaktan ve deneyimini paylaşmaktan imtina etmiyor. Yüz güneş kremini ise sırasıyla “çorap”, “deodorant-roll on” ve “maskara” takip ediyor.
Kırtasiye sektörüne tüketiciden pekiyi!
Kullanıcıların en çok olumlu geri bildirimde bulunduğu ürünlere baktığımızda ajanda ve defter kategorilerinde gerçekleşen alışverişlerinde tüketicilerin neredeyse tamamının memnun olduğu görülüyor. En çok olumlu yorum alan 10 ürün içerisinden 4’ünün kırtasiye kategorisinde olması, sektörün e-ticarette pozitif ayrıştığını gösteriyor.
Vantilatörler sınıfta kaldı…
Sıcaklıkların rekor tazelediği yaz süresince pek çok araştırma online’da vantilatör satışlarının da patlama yaptığını göstermişti. Ancak Yorum.io verileriyle tüketicilerin geri bildirimlerine baktığımızda her 3 tüketiciden 1’inin olumsuz değerlendirmede bulunduğu görülüyor. Öte yandan en çok olumsuz yorum alan 10 üründen 4’ünün tekstil kategorisinden olması da sektöre anlamlı bir mesaj veriyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için Yorum.io tarafından gerçekleştirilen “Yorumun Gücü” analizinde, 16 kategoride en çok değerlendirilen ve yorum alan ürünler listelenerek 41 milyon yorum ve 52 milyon değerlendirme üzerinden rating raporları oluşturuldu. Raporlamada 1000’den az yorum almış ürünler değerlendirmeye dahil edilmedi. Çalışmada; “Customer Support”, “Delivery and Packing”, “Design and Functionallity”, “Price” ve “Quality” alt segmentlerinde AI tüm yorumları ve memnuniyeti ayrı ayrı raporladı, finalinde ise tüm bu kırılımların ortalamasından bir Rating Puanı’nı belirlendi.
“Yorumun Gücü” dosyasının ikinci bölümünde söz platformlarında “yorumlar” ve “değerlendirmelerle” fark yaratmayı başaran liderlerde olacak. Cumartesi günü Marketing Türkiye web sitesinde yayınlanacak olan ikinci bölümü sakın kaçırmayın!