Yüzde 92 Anneler Günü’nü kutluyor…
Anneler Günü’ne çok kısa bir süre kaldı. Markalar da Anneler Günü konseptli iletişim çalışmalarını hızlandırdı. Peki tüketici, Anneler Günü hakkında ne düşünüyor? Hediye alıyor mu? Ne alıyor? Nereden alıyor?
Roamler Türkiye’nin 386 kişiyle (yüzde 63,3 erkek- yüzde 36,7 kadın) gerçekleştirdiği araştırmaya göre Anneler Günü’nü kutlayacakların oranı yüzde 92. Kutlamayanların büyük çoğunluğu ise anne sevgisinin bir güne sığdırılmaması gerektiğini düşünüyor. Kutlayacak olanlara planları sorulduğunda ise en popüler seçenek büyük farkla hediye almak(yüzde 83,2). Hediye almak dışında dışarıda program yapmak ve yemek (evde ya da dışarıda) diğer seçenekler arasında. Yemek için bir program yapanların yüzde 59,4’ü dışarıda bir yerde rezervasyon yaptırırken bunun dışındakiler evde yemek hazırlıyor. Hediyeler alışverişi, yalnızca insanların kendi annelerine hediye almaları ile de sınırlı değil. Anneler dışında birçok kişi eşinin annesine de bir hediye alıyor (yüzde16,6). Kadın kullanıcıların cevaplarına odaklanıldığında ise bu oran yüzde 20,2’yi buluyor. Erkek katılımcılarda bu oran yüzde 14. Anneleri ve eşlerinin anneleri dışında insanlar, eşlerine, hala/teyze/büyükanne gibi akrabalarına da hediye alıyorlar.
Alışveriş için en iyi zamanın Anneler Günü’nden 1 hafta önce olduğu düşünülüyor ve alışverişler genelde bu zamanda yapılıyor (yüzde 72,7). İşini son güne bırakanların oranı da hiç azımsanacak ölçüde değil. Alışverişlerini son günde yapan yüzde 19,1’lik kesime neden alışverişlerini son güne bıraktıkları sorulduğunda katılımcılar, hediyelerin sürprizini kaçırmamak için saklamanın daha kolay olduğunu söylüyorlar. Ayrıca tüketiciler son güne kadar araştırıp son gün karar vermeyi de bir avantaj olarak görüyorlar.
Peki dijitalin yükselişi Anneler Günü alışverişini nasıl etkiledi? Görünen o ki geleneksel mağaza alışverişi hala tahttan indirilebilmiş değil (yüzde 83,6). Alışveriş için dijitale yönelenlerin oranı da yüzde 38,5. Oranlardan da anlaşılacağı üzere bir kesim alışverişler için hem mağazaları kullanmaktan vazgeçmiyor hem de dijitalin sunduğu kolaylıklardan faydalanıyor. Dijtalden faydalanma konusunda ise erkekler kadınlardan önde. Kadın katılımcıların yüzde 33,01’i alışverişlerinde dijitali kullanacaklarını belirtirken erkeklerde bu oran yüzde 40,6’ya ulaşmış durumda.
Online alışveriş siteleri de Anneler Günü için sitelerinde kampanyalarına devam ediyor. Araştırma gösteriyor ki online sitelerin rekabetinde tüketicilerin ilk tercihi hepsiburada.com (yüzde 58,2). Morhipo.com (yüzde 43,4) ve Çiçeksepeti.com (yüzde 40,9) popüler seçenekler arasında. Markaların kendi siteleri ise tercih edilme bakımında bu sitelerden daha geride (yüzde 37,3). Görünen o ki insanlar tek markaya göz gezdirmek yerine birçok marka ve kampanyaya aynı anda göz atmayı tercih ediyor.
Ve tabii en önemli konulardan birisi. İnsanlar Anneler Günü’nde ne hediye alacaklar? Hangi kategoriler için Anneler Günü alışverişi iyi bir fırsat? Katılımcı cevaplarına göre insanlar en çok annelerin evde, mutfakta işlerini biraz daha kolaylaştırmak istiyor ve küçük ev aletleri kategorisinden bir hediye tercih ediyor (yüzde 25,2). Kategoride tüketicinin ilk tercihi blender (yüzde 19) olurken tercih edilen markada ise Arçelik’in kategoriye damga vurduğu görülüyor. Birçok marka arasında Arçelik tüketicilerin yüzde 45,6’sının tercihi olmuş durumda. Arçelik’in ardından gelen markalardan Arzum yüzde 9’luk bir kesim tarafından tercih edilirken Bosch ise yüzde 5’te kalıyor. Moda kategorisinden bir hediye en popüler bir diğer tercih (yüzde 20,1). Moda kategorisinin çok büyük çoğunluğu ise giyim alışverişinden oluşuyor (yüzde 66,2).
Elbette Anneler Günü’nün değişmeyen popüler hediyesi çiçektir. 7’den 70’e her kişiye hitap eden şık bir hediye olan çiçekte tüketiciler geleneksel çiçekçileri ya da Ciceksepeti.com’u tercih ediyor. Geleneksel çiçekçiler yüzde 55,9 ile hala en popüler çiçek alışveriş tercihi iken yüzde 44,1 oranda olan Ciceksepeti.com, araştırma katılımcılarının online çiçek alışverişi konusundaki tek tercihi.
Araştırmanın ortaya koyduğu üzere ülkemizde Anneler Günü insanlar tarafından gerçekten önemsenen bir gün. Hediye veya bir program planı yapmayanların oranı çok az. Bu dönemde tüketicilerin karar verebilmek adına hediyelerini genelde son gün belirledikleri düşünülürse Anneler Günü konseptli iletişim çalışmalarının ve kampanyaların karar sürecinde etkileri gerçekten kritik olacak gibi.