Z kuşağının patronlara bir mesajı var: “Değer görmediğim yerde durmam…”
Z kuşağının iş dünyasına adım atmasının merakla beklendiği günler geride kaldı ve büyük bir kısmı ekosisteme dahil oldu… Nasıl ki politikadan medyaya hayatın her alanında Z kuşağının beklentilerini ve görüşlerini “yakalamak” kritik bir öncelikse iş dünyası için de durum bundan farklı değil elbette. ATA Holding ve Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) de bu noktadan referansla Z kuşağının beklentilerini mercek altına alan bir araştırma gerçekleştirdi. Ata Holding‘in Z Kuşağı çalışanları ve Bahçeşehir Üniversitesi’nde eğitimlerine devam eden Z kuşağı öğrencilerin yer aldığı araştırmanın sonuçları gösteriyor ki sloganlara karnı tok olan Z kuşağı işin en temelinde değer gördüğünü bilmek istiyor… Araştırmanın satır araları genç yeteneklerin kalbini kazanmak isteyen şirketlere ışık tutuyor…
“Gençler slogana değil uygulamaya bakıyor”
Araştırmada Z kuşağı çalışan ve öğrenci grubuna çalışma hayatının tanımı, ideal çalışma ortamı, çalışma arkadaşlığının anlamı, başarılı yöneticilerin özellikleri neler olmalıdır gibi iş hayatına dair görüşleri soruldu. Z kuşağı gençleri, iş hayatında en çok değer görmeyi, fikirlerinin sorulmasını ve saygı beklediklerini söylerken, iş ortamında özellikle yöneticilerinin iletişim dilinin yapıcı olmasını beklediklerini de vurguluyor. İş ortamındaki paylaşım ve arkadaşlıklara önem verdiklerini, bu nedenle belirli bir profesyonellik içinde kalarak iş sonrası sosyal paylaşımlarının ve birlikteliklerin faydasına inandıklarını da belirtiyorlar.
“Z kuşağı yurt dışı fırsatlarının peşinde”
Z kuşağı çalışanları iş yeri ortamının profesyonel ama bir o kadar da eğlenceli olmasını tercih ediyor. Sürekli aynı işi yaparak monotonlaşmayı hayatlarında büyük bir tehdit olarak görürken, kurum içi projeler ve girişimcilikle bunun aşılabileceğine inanıyor. Bir kısmı ise iş deneyiminden sonra kendi girişimiyle ilerlemeyi tercih edeceğini belirtiyor.
Hemen hemen tamamı yurt dışı fırsatlarını ve yurt dışında çalışarak yaşamayı en öncelikli idealleri arasında tutarken, tamamına yakını çalışacakları firmanın global firma olmasını ve yurt dışı fırsatı sunmasını tercih ediyor.
Staj esnasında verilen işlerin de çalışanlarda olduğu gibi ekibe katkı sağlayacak ve performanslarını yansıtabilecekleri işler olmasını bekliyorlar.
Z kuşağı çalışanlar, performanslarıyla ilgili geri bildirimleri 3 veya 6 aylık dönemlerde almayı ve bu geri bildirimlerin dikkate alınarak iş tanımları dâhil tüm süreçlerinin güncellenmesini bekliyor.
Gençler, aynı firmada 10-15 yıl gibi sürelerle çalışmayı da pek anlamlı bulmadıklarını ayrıca ifade ediyor.
“Beklenti sadece maddiyat değil”
Firmaların arasındaki yetenek savaşlarını genç çalışanların sık iş değiştirmesinde önemli bir etken olarak gördüklerini belirten Z kuşağı çalışanları, özellikle Linkedln’den kolaylıkla verilere ulaşılabildiğini, bu sayede işini seven memnun bir çalışanın bile alacağı daha cazip bir teklifle başka firmaya geçebildiğini söylüyor.
Maaşı önemli bulsalar bile sadece ücret için iş değiştirmeyeceklerini özellikle vurguluyor. İşini severek yapmanın ve iş yerinde mutlu olmanın da en az alınan ücret kadar önemli bir etken olduğuna dikkat çekiyorlar. Z kuşağı, çalışma düzeni olarak hibrit ve esnek çalışma düzenini tercih ederken, tamamen online çalışmayı tercih etmediğini net şekilde belirtiyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Projenin yürütücüleri arasında, Bahçeşehir Üniversitesinden Prof. Dr. Hatice Necla Keleş ve Bahçeşehir Üniversitesi CO-OP Direktörü Bahri Toper, proje ekibindeyse ATA Holding Koordinatörü Tuncer Köklü, Ata Holding- Milgo İş Geliştirmeden Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Ecehan Kurdoğlu, Ata Holding İnsan Kaynakları Müdürü Gizem Menderes, CO-OP Kariyer Psikolojik Danışmanları Cansu Mat ve Neyzen Aydın Yanık, CO-OP Uzman Yardımcısı Beril Çağlayan, CO-OP Asistan Öğrencileri Vanesa Yeruşalmi ve Zeynep Yılmaz yer aldı.