Z’lerin büyüklere söyleyecekleri var…
Z’ler ve X’ler arasında uzun süredir bir uzlaşmazlık hali var… Y’ler de arada kalıyor gibi ama nedir ne değildir hep büyüklere söz düştü bugüne dek. Gençlerin diğer kuşaklara dair analizleri ve olası uzlaşı noktalarını ortaya koymak için Marketing Türkiye adına Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Gençler Ne Biliyor?” araştırmasına göre her 10 gençten 7’si eski kuşakların ekonomik belirsizlik, işsizlik gibi zorluklarla daha iyi mücadele ettiğine inanıyor. Diğer taraftan farklı kültür, inanç ve değerlere karşı hoşgörülü olmadıkları için eleştiriyor kendinden önceki kuşakları… En çok yetersiz görüldükleri konunun ise “zaman yönetimi” olduğunu belirtiyorlar.
Eski kuşaklarda hoşgörü eksikliği var
Z kuşağının büyük bir çoğunluğu (yüzde 81) kendisinden yaşça büyük önceki kuşakların otoriteye daha saygılı olduğunu düşünüyor. Bununla birlikte her 10 gençten 7’si eski kuşakların ekonomik belirsizlik, işsizlik gibi zorluklarla daha iyi mücadele ettiğine inanıyor.
Önceki kuşakların eleştirel bir bakış açısına sahip olmaları ve bilgi seviyeleri de yine Z’lerin takdirini kazanan özellikler.
Diğer taraftan farklı kültür, inanç ve değerlere karşı hoşgörülü olmadıkları, sürekli öğrenmeye ve kendilerini geliştirmeye açık olmadıkları, değişime hızlı adapte olamadıkları fikirlerinin de hakim olduğu görülüyor.
Gençlerin nezdinde eski kuşakların yetersiz olduğu konuların başında teknoloji/dijital alan geliyor. Ardından bilim, sosyal medya ve genel olarak yeniliklere kapalı olmaları geliyor.
Z’lerin değerleri eski kuşaklarla uyuşmuyor
Gençlerin günlük yaşantısında farklı yaş gruplarından insanlarla iletişim kurarken kuşak farkını en çok hissettiği konu sürpriz olmayan bir biçimde teknoloji ve iletişim olarak kaydediliyor.
Aile değerleri, dini inançlar, siyasi görüşler, kültürel değerler, kişisel ve toplumsal değerler gibi aslında yaşama dair pek çok konuda da ayrışıyorlar.
Bütçe yönetimi konusunda yetersiz görülüyorlar
Gençlerin ailesi, çevresi ve toplum tarafından bilgi ve tecrübe düzeyinin yetersiz bulunduğu konuların en başında bütçe yönetimi ve ev işleri geliyor. Bu iki başlığı ise “gelenek/görenek/adetler”, “aile ilişkileri” ve “zaman yönetimi” takip ediyor. Gençlerin yüzde 8’lik kısmı ise bahsedilen konuların hiçbirinde yetersiz bulunmuyor.
Üç kuşağın ortak özellikleri; Güvenilirlik ve çalışkanlık
Z kuşağının kendiyle en çok örtüştürdüğü özellikler olan “teknolojiye hakimiyet”, “bağımsızlık/bireysellik” ve “network oluşturma becerisi” aynı zamanda X kuşağıyla aralarındaki en büyük farklılıkları da temsil ediyor. Y kuşağı ise söz konusu başlıklarda ortalama bir skor elde ediyor. Uzlaşı noktalarına bakıldığında ise “stabilite/güvenilirlik” ve “çalışkanlık/sabır” özellikleri her üç kuşak için de yakın skorlar elde ediyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına Sia Insight tarafından gerçekleştirilen “Gençler Ne Biliyor” araştırmasının saha çalışması 2-12 Şubat 2024 tarihleri arasında online bilgi toplama yöntemi kullanılarak Sia Live Paneli katılımcılarıyla gerçekleştirildi. Araştırma kapsamında metropol illerinde yaşayan 511 gençle görüşüldü. Örneklem, okuyan ve/veya çalışan, 15-24 yaş aralığında yarısı kadın ve yarısı erkek gençlerden oluşuyor.