10 sadakat pazarlaması fikri…
Merkezi Amerika’da bulunan müşteri sadakati derneği “Loyalty 360”ın internet sitesinde “45 Sadakat Pazarlaması Fikri” başlıklı bir makale yayınlandı. Hepsini yazmaya yerimiz yetmez ancak beğendiklerimi ve şahsen uyguladıklarımı paylaşmaya çalışacağım…
İşim gereği sadakat dünyasına ait gelişmeleri, yenilikleri farklı kaynaklardan takip etmeye çalışıyorum. Bu kaynaklardan biri de Merkezi Amerika’da bulunan müşteri sadakat programları özelinde hizmet veren bir organizasyon, “Loyalty 360”.
Ülkemizde yeni yeni gelişmekte olan sadakat pazarlaması aslında dünyada kendine özel fuarları, ödülleri, dergileri ve organizasyonlarıyla büyük bir sektör. Artan rekabetle de giderek daha fazla ihtiyaç duyurulur hale geliyor.
Siteyi incelerken “45 Sadakat Pazarlaması Fikri” adı altında bir makale gördüm. Pek çoğu tanıdık uygulamalar. Hepsini yazmaya yerimiz yetmez ancak beğendiklerimi ve şahsen uyguladıklarımı paylaşmaya çalışacağım. Buyurun bakalım…
1- Bilgi güncellemelerini ödüllendirin
Güncel müşteri datası tutabilmek CRM programlarının kabusudur. Ya bilgiler kirli ya da güncel değildir. Müşteriye sorsanız o da pek doğru söylemez ta ki ucunda bir ödül olana kadar. Zaman zaman katıldığım konferanslarda anlatırım: Bir kanal sadakat programı projemizde müşterinin TC kimlik numarasına ihtiyaç duyuyorduk. Program öncesinde saha satış ekipleriyle eksik verileri tamamlamaya çalıştık, isyan çıktı. Program başlamadığı ve amacı bilmediklerinden bu bilgiyi vermek istemiyorlardı. “Önemli değil bekleyin program açılsın” dedik; sonrasında lansman kampanyasıyla kişiye özel mektuplar gitti ve hediye ödülleri, puanları anlattık. Bu kez bilgisi güncel olmayan üyeler sisteme giriş yapamadılar ve gönüllü bilgi paylaşmak için çaba sarf ettiler. Hiçbir şey karşılıksız değildir. Bir şey istiyorsanız bir şeyler de vermelisiniz.
2- Müşterilerinizi segmente edin
Üzerine en çok konuştuğum, yazdığım konudur segmentasyon. Sizin onlarda bir değeriniz olduğu gibi her müşterinin de sizde bir karşılığı ve ağırlığı elbette vardır. O yüzden müşterilerinize farklı davranmak en büyük faydayı getirecektir, hatta bugün teknolojik imkanlarıyla ben segmentasyon değil herkese özel, tamamen kişiselleştirilmiş tekliflerden yanayım.
3- Sosyal hesaplarla üyeliği ve sosyal paylaşımı teşvik edin
Birinci maddede gerçek ve doğru üye bilgisinin öneminden, bir sonrakinde de müşteriyi tanıyarak segmente edebilmekten bahsettik. Müşterilerinizi en kolay ve detaylı tanımanın yolu onları sosyal hesapları üzerinden takip edebiliyor olmak. O zaman ilgi alanlarından arkadaşlarına, hayatındaki değişimlerden şikayetlerine birçok bilgiye ulaşabileceksiniz. Tabi bu paylaşım gönüllü olmalı; bu yüzden de sizi sosyal hesaplarına bağlamaları için teşvik edin. Diğer taraftan sosyal medyanın gücünü konuşmaya gerek yok. Müşterilerinizin sizi sosyal medyada paylaşmalarını ödüllendirin.
4- Arkadaşını getir seni ödüllendirelim
Hiç unutmayın sizin en değerli marka elçileriniz müşterileriniz. Memnuniyetlerini de memnuniyetsizliklerini de paylaşmaya oldukça hevesliler. “Net Promoter Score” anketlerinin en gerçek sonucu vermesi de bu yüzden. Hazır heveslilerken dostlarını da getirmelerini ödüllendirin. Ajans olarak bizim de hâlihazırda sırf referans puan üzerinden yönettiğimiz çok başarılı programlarımız var.
5- Mobil uygulamaları özendirin, ödüllendirin
Akıllı telefonlar artık hayatımızın her yerinde. Çok memnun olmasak da cep telefonsuz yapamıyoruz. Doğru planlanmış bir sadakat programının da mobil uyumlu bir yapıda olması nerdeyse zorunluluk. Push notification, lokasyon tabanlı teklifler, mobil ödeme, check-in… Mümkün olan her mobil aksiyonu puanlarla ödüllendirin.
6- Özel ödüller & deneyimler tasarlayın
Artık müşterileri salt ürünlerinizle etkilemeniz kolay gözükmüyor. Onlara yaşattığınız deneyim de bir o kadar önemli. Bir sadakat programına ödül seçerken de veya bir deneyim tasarlarken de cebine değil ruhuna dokunmaya çalışın. Nakit ödüller, iskontolar, ürüne ürün hediyelerinden kaçının. Sorduğunuzda aksini söyleseler de gerçek duygusal bir bağ ancak bu şekilde oluşuyor unutmayın. Yeni dönem ödüllerinden birisi de bağışlar. Birikmiş puanlarını hayır kurumlarında kullanmasına izin verin. Hem faydalı bir iş yapmış hem de duygusal bir bağ yaratmış olursunuz.
7- Sürprizler ve Anlık keyifler tasarlayın
Planlı, düzenli ödül mekanizmaları yanı sıra, anlık plansız beklenmeyen sürprizler tasarlayın. Müşterilerin sevdikleri markalardan sürpriz ödüller veya minik hoşluklar onların markanızla daha sıkı bağ kurmalarına yardımcı olacaktır. Burada dikkat edeceğiniz şey, sürprizlerin düşünülmüş, özel olmaları.
8- İletişimin ve içeriğin önemini unutmayın…
İletişim iki yönlüdür unutmayın. Onları markanız, ürünleriniz hakkında konuşmaya teşvik edin. Yapılan araştırmalara göre kullanıcılar tarafından oluşturulan içerikler, standart içeriklere göre yüzde 35 daha fazla hatırlanıyor ve yüzde 50 daha güvenilir bulunuyor. Bu sebeple teşvik edin ve içeriğin önemini atlamayın. Haber bültenlerinizin, videolarınızın, blog’larınızın, e-maillerinizin takip edilmesini puanlarla ödüllendirin.
9- Oyunlaştırma
Bu konuda geçtiğimiz aylarda özel bir makale yazmıştım. Mutlaka Sadakat programlarınıza oyun ve yarışma kurguları ekleyin.
10- Program ortakları edinin
Program etkisini artırmak üzere markanıza destek verebilecek, marka imajınızı yükseltecek ve müşterilerinizin ilgisini çekecek program ortakları bulup ödüllendirme kurguları tasarlayın.