Çocuklar için denetim tasarlamak!
Deneyim tasarımı artık iletişim kurgularında başrole oturmuş durumda. Özellikle de dijital hizmetlerin yaygınlaşması ve dijital dönüşümün tüm sektörleri etkisi altına almasıyla deneyim tasarımı faktörü pazarlama kampanyalarının ürün ve hizmet konumlandırmalarının kilit noktasına evrildi.
Müşteriler artık kendi alışkanlıklarına, kendi değerlerine ve önceliklerine uygun tasarımlara ve kullanım deneyimine yönelirken yetişkinlere dair standartlarını oluşturan deneyim tasarımı uzmanları şimdi yeni bir problemi çözmek zorundalar: Çocuk kullanıcılar.
Çocukların artık çok önemli bir tüketici kitlesi olduğunun hepimiz farkındayız. 80’lerden itibaren yükselen kids marketing kavramının önemi bugün artık zirveye ulaşmış durumda. Bu kavram ilk döneminde, ebeveynleri çocukları için en iyi ürün ve hizmetleri satın almaya teşvik eden bir bakış açısı olarak ortaya çıktıysa da bugün artık dev şirketlerin, uluslararası markaların hepsi doğrudan çocukları kullanıcıları arasına katmak için yarışıyor.
Bu sayede hem ebeveynlere çocukları için alışveriş yaparken kendi ürünlerini satmayı hedeflerken hem de orta ve uzun vadede yetişkin bireye dönüşecek çocukları kendi marklarına bağlamayı planlıyorlar. Dev markalar bu çocukların sadece 10 sene sonra markanın yetişkin müşteri kitlesinin arasına gireceğini iyi biliyor.
Dolayısıyla çocuklar için deneyim tasarımında hem markalar çok başarılı işler çıkarıyor hem de çocuklar kendilerinden beklenmeyecek kadar büyük bir hızla markaların kullanıcısına dönüşüyor.
Öyle ki bugün hepimiz 2-3 yaşındaki küçük bir çocuğun eline tablet veya akıllı telefon alıp YouTube’u kullanarak çocuk şarkıları ve çizgi filmler seyretmesini şaşkınlıkla izleyebiliyoruz. Çocukların dokunmatik ekranı sanki doğuştan gelen bir içgüdüyle kullanması video oynatıcının “next” tuşuna basarak yeni şarkılara ve çizgi filmlere ulaşmalarını seyretmek ve bunu büyük bir bilinçle yaptıklarına şahit olmak her yetişin için şaşırtıcı bir deneyim. Ancak bu artık dünyanın gerçeği ve arkasında çocuklar için de özenle hazırlanmış deneyim tasarımı kurguları yer alıyor.
Bir yaş bile önemli
Çocuk kullanıcılar söz konusu olduğunda deneyim tasarımını alt yaş bileşenlerine bölme zorunluluğunu akılda tutmak gerekiyor. Öyle ki 35 ve 40 yaşındaki iki farklı yetişkin kitleye yönelik tasarım kurgusu hazırlarken aradaki beş yaşın bu bireyler arasındaki farka çok büyük etki etmediğini tahmin etmek zor değil.
Ancak çocuklar için durum tam tersi. Pazarlama kampanyalarında ürün ve hizmet tasarımında hedef kitle çocuklar olduğunda değil, beş yaş bir yaş bile çok önemli bir fark anlamına geliyor. Bu noktada çocuk gelişimi konusunda çok detaylı bilgi sahibi olmak büyük önem taşıyor.
Örneğin iki yaşındaki bir çocuğun parmaklarını kullanmak konusunda yeterince kontrol sahibi olamadığı ama üç veya dört yaşındaki çocukların artık ustalıkla kalem tutacak seviyeye yaklaştığı gibi detayları hatırlamak gerekiyor. Veya çocuklar için bir web sitesi tasarlıyorsanız üç yaşındaki çocuklar için dokunmatik ekranda iri ve renkli simgelerle menü başlıkları hazırlamanın yeterli olmayacağını bu menülere çocukların dikkatini çekecek cıvıl cıvıl dikkat çekici ses bileşenleri eklemek gerektiğini hatırlamalıyız.
Öte yandan aynı menüyü 5-6 yaşındaki çocuklar için tasarladığımızda, ses konusu rahatsız edici olabilir ve çocuklar bu “gürültülü” siteden kısa sürede rahatsız olup çıkmak isteyebilir. Zira üç yaşında dünyayı ve çevresindeki sesleri hâlâ keşfetme sürecindeki bir çocuk için sesler çok cezbediciyken, 5-6 yaşındaki çocuklar için seslerin keşfi artık önem sıralamasında çok daha aşağıya inmiştir.
Çocuklar için deneyim tasarımı kurgulayan uzmanlar bu konudaki bulguları ışığında çocukları üç ayrı hedef kitleye ayırmayı tavsiye ediyor. Bunlar 3-5 yaş aralığı, 6-8 yaş aralığı ve 9-12 yaş aralığı. 3 yaşından önceki çocuklar henüz kullandığı ürünün veya hizmetin diğer ürün ve hizmetlerden farkını anlayabilecek ayrım yetisine sahip değiller. Dolayısıyla, doğrudan çocukların kullanımı ve çocukların seçimi söz konusu olduğunda hedef kitlenin başlangıç yaşı üçe çıkıyor.
3-5 yaş arasındaki çocuklar için tavsiye edilen deneyim tasarımı kurgularında bu çocukların az gelişmiş motor becerilerine uygun öğelerin yer aldığı dikkat çekiyor. Daha büyük ve daha renkli imgeler, daha büyük butonlar, daha büyük fontlar, daha büyük animasyonlar…
6 ve 8 yaş arasındaysa iş biraz değişiyor. Bu çocukların artık okuma becerilerini kazandığını dikkate alarak dikkatlerini çekecek anlamlı kelimeleri,
büyük fontlarla ve doğru yönlendirmelerle kullanmak yararlı olabiliyor. Öte yandan bu yaş aralığındaki çocukların önüne hâlâ “üye ol, gönder, geri git, form doldur” gibi kavramları çıkarmamak gerekiyor. Bir video oyununa giriş yaparken çocuğun kendine bir kullanıcı adı seçmesi gerekiyorsa bunu “kullanıcı adı” terimi yerine,“takma ad” gibi çocuğun açıklama okumak zorunda kalmayacağı, kendini anlatan başlıklarla yapmak daha başarılı deneyimler ortaya çıkarıyor.
9 ve 12 yaş aralığındaki çocuklar içinse artık yetişkinlere yaklaşan tasarımlar düşünülebilir ancak bu çocukların küçük metinleri okuyabilmesi, ince detayları kullanabilmesi onların her içeriği netçe ayırt edebileceği anlamına gelmiyor. Çocukları hâlâ anlaşılabilir ve net ifadelerle yönlendirmek, yanlış anlamaya neden olabilecek özensiz tasarımlardan uzak durmak bu yaş aralığını hedef alan deneyim tasarımının ana mottosu olmalı.
Ebeveynleri unutmayın
Çocuklar için ürün ve hizmet tasarlarken, elbette ebeveynlerin ihtiyaçlarını ve endişelerini de göz önünde bulundurmak faydalı olacaktır. Ebeveyn-lerin gürültülü bir web sayfasının sesini ekrana tek dokunuşla kısabileceği ve tekrar açmak için belki çift tıklamayı mecbur bırakacak bir tasarım, söz konusu web sitesinin ebeveynler tarafından takdir edilmesine neden olacaktır.
Çocuğu evde gürültülü şekilde tabletten şarkı dinleyen bir babaya aniden önemli bir telefon geldiğini ve şarkının sesini hızla kısmak gerektiğini düşünün… Ebeveyn o şarkının sesini kısmak için tabletle boğuşmak zorunda kalırsa kısa süre sonra web servisinize karşı olumsuz görüşleri tavan yapacak ve çocuğunu o siteden uzaklaştırmayı düşünmeye başlayacaktır. Dolayısıyla kids marketing açısından deneyim tasarımı yapmak söz konusuysa ebeveynlerin varlığını da göz ardı etmemeliyiz
Ürkütücü içeriklere geçit yok
İçerik konusu da deneyim tasarımı konusunda en önemli konulardan biri. Çocuklar için butonlar, menüler, web ara yüzleri, oyun ve oyuncak tasarımları yaparken çocukların ruh hallerini ve psikolojilerini göz önünde bulundurmalısınız.
Şiddet, kan, korkutucu öğeler içeren detaylar hem çocukların psikolojisini olumsuz etkileyecek hem de ebeveynlerin tasarımcılara tepki göstermesine neden olabilir. Bu konuda çok hassas olmalı, ürkütücü görüntü ve seslerden kesinlikle uzak durmalısınız.