Değişimin farkında mısınız, gelecek geldi!
Dolara, euroya, borsaya yatırım yapan gençlikten bitcoin biriktiren, onunla harcama yapan gençliğe, futbol ve basketbolun yerine e-Sports takip eden taraftarlara doğru hızla eviriliyoruz. İşte bu yeni nesil sizin yeni müşterileriniz. Artık öyle geleneksel pazarlama teknikleriyle ne bu müşterilere ulaşmanız ne de onları mutlu edebilmeniz mümkün.
Bu köşedeki birçok yazımda, katıldığım konferanslarda iş yapış şeklimizi etkileyecek yeni teknolojiler, trendler, beklentiler hakkında epeyce yazdık, söyledik. Ama tüm konuştuklarımızın artık hayata geçiyor olduğunu ve hızını görünce “Bu değişime nasıl adapte olacağız” diye insan biraz gerilmiyor değil.
Hafta sonu evimde oturmuş Salesforce. com’un tüm dünyadan, farklı sektörlerden 570 pazarlama lideriyle görüşerek hazırlattığı “Marketing Trends Across Retail & Consumer Goods” raporunu inceliyor bir taraftan da göz ucuyla TV’ye bakıyordum. Tam da rapordaki yeni dünyayı anlamaya çalışırken karşıma çıktı. Digiturk’un spor kanallarından birinde Türkiye e-Sports final maçını Wolkswagen Arena’dan canlı yayınlıyordu. e-Sports da ne diye soruyorsanız işiniz zor diyebilirim. Hani, “Ya benim çocuk evden çıkmıyor, sürekli bilgisayar başında oyun oynuyor” diye dertleniyorduk ya, heh işte o oyunlar artık evden çıktı. Evde kafasında kulaklık bilgisayar başındaki sessiz oyuncular aynı futbol yıldızları gibi birer fenomene dönüşüyor. Takımlar kuruluyor. Her takımın milyonlarca taraftarı var. Artık maçlarını izlemek için on binlerce taraftarın salonları hınca hınç doldurduğu, ulusal kanalların maçlarını canlı yayınladığı, milyonların da internet üzerinden izlediği turnuvalar düzenleniyor. Dün bir sezonun ardından final maçı varmış. Fenerbahçe e-Sports rakibi BAU SuperMassive’i 3-0 yenerek Türkiye şampiyonu oldu ve anladığım kadarıyla bizi Şampiyonlar Ligi’nde temsil edecekler.
En büyük gelişme yapay zekada olacak
Muhtemel kulağınıza geliyordur, Bitcoin, Ethereum diye yeni yeni online para birimleri ve onların astronomik değerleri. İşte dolara, euroya, borsaya yatırım yapan gençlikten bitcoin biriktiren, onunla harcama yapan gençliğe, futbol ve basketbolun yerine e-Sports takip eden taraftarlara doğru hızla eviriliyoruz. İşte bu yeni nesil sizin yeni müşterileriniz. Artık öyle geleneksel pazarlama teknikleriyle ne bu müşterilere ulaşmanız ne de onları mutlu edebilmeniz mümkün.
İşte Salesforce anketiyle de tam da bu değişime nasıl karşılık verilecek, yeni trendler neler olacak uzmanlara sormuşlar. Bizim gibi sadakat pazarlamacıları için sevindirici haber şu: Sadakat programları yeni teknolojilerle eviriliyor ama yine pazarlamanın en güçlü hizmetlerinden biri olmaya, hatta artan bir etkiyle devam ediyor.
Değişimdeki en büyük gelişmenin AI yani “yapay zeka” da olacağı neredeyse tüm uzmanların ortak görüşü. Müşteri bilgisi, CRM, kişiye özel teklifler, Big Data, IOT derken yapay zeka geldi ve baş köşeye kuruldu. Öyle hayal falan da değil; artık birçok firma art arda AI uygulamaları üretmeye ve kullanmaya başladı. IBM Watson, Salesforce’un Einstein’ı gibi artık tüm kaynaklar yapay zekanın emrine verilmiş durumda. Henüz değişimin başında olmamıza rağmen gelişmeler heyecan verici. Şimdilik beklenti verileri hızla inceleyip bir takım kararları kendisi alabilen ve öğrenen bir uygulama yapmak. Artık kampanyalar masa başında kitleler için hazırlanmayacak, yapay zeka tüm müşterilerinizin davranışlarını, zevklerini öğrenip kendisi öneriler sunacak, kampanyalar tasarlayacak.
Mağazalar showroom’a dönüşecek
Raporda perakende ve tüketici ürünleri pazarında en büyük teknolojik değişimin yapay zeka, müşteri kimliği ve erişim yönetimi (customer Identity and Access mngmt) (CIAM), guided selling, sosyal dinleme araçları, hedefli pazarlama, segmentasyon ve sadakat programlarında olacağı öngörüsü yapılmış ki bunu tahmin etmek çok da zor değil. Araştırma yine tahmin edebileceğimiz üzere online alışverişin geleneksel mağazacılığın hızla yerini alacağını, geleneksel mağazaların satış merkezi olmak yerini daha çok showroom amacına hizmet edeceğini öngörüyor. Perakendecilik alanında özellikle müşteri deneyimi yönetimi için özel stratejiler hayata geçiriliyor.
Ajans olarak müşteri ziyaretlerimizde bu konuların konuşulmaya başlandığını, yapay zeka kadar ileri seviyede olmasa da otomize edilmiş kişiye özel tekliflerin talep edilmeye başlandığını memnuniyetle görüyoruz.
Daha önce pek çok kez yazmıştım; sadakat programlarının ana amaçlarından birisi hatta en önemlisi müşteri verisi toplayabilmektir. Dolayısıyla programla birleştirilmiş bir yapay zeka alt yapısı pazarlama dünyasına yepyeni bir ivme kazandıracak. Uzun zamandır bu konuda kafa yoran bir ajans olarak sonuca çok uzak olmadığımızı söyleyebilirim.
Değişim meyvelerini vermeye başladı. Artık yepyeni ve hepimizden farklı düşünen dolayısıyla beklentileri de farklı olan bir jenerasyon var. Şimdilik geleneksel işleyişe mecbur bırakıldıkları için tahammül ediyorlar ama bekleyiş fazla sürmeyecek. Kartacalı komutan Hannibal’ın dediği gibi biz bu dönüşümü kavrayamazsak onlar “Ya yeni bir yol bulacaklar. Ya da yeni bir yol yapacaklar.”
Karar sizin…