Metaverse dünyasında bizi neler bekliyor?
Şu anki durumumuzu şöyle tanımlıyorum; çöldeki kum tanesinin yüzde 1’i kadar bilgi sahibiyiz metaverse dünyası hakkında. Çünkü her an yeni bir şey duyuyor, görüyor, anlıyor ve kendi deneyimlerimizle harmanlayıp geleceği tasarlamaya çalışıyoruz.
Öncelikle metaverse bir deneyimdir bence. Gözlük değil, bağlantı değil, avatar değil, meta ile başlayan kelimeler değil, sadece bir deneyim ve bunun sonucunda oluşan bir gelecek felsefesi… Ve bana göre bu felsefe insanoğluna fizikselden başlayan dijital veya dijitalden başlayan fiziksel dünyada bir deneyim vadediyor. Wallet’larla entegre yani dijitalde geçirdiğimiz zaman, deneyim, para, harcamalar karşısında artık insanların da kendilerine faydalar sağlayabildiği bir akış… Bu coin, NFT ya da buna benzer bir fayda olabilir. Bu arada wallet demişken de söylemeden geçemeyeceğim, walletID’lerimiz aslında bizim IP’lerimiz olacak gelecekte. Nasıl bir bilgisayarın IP’si varsa, bizlerin de WalletID’leri dijital kimliklerimizi bu “immersive” yani sürükleyici dünyada tanımlayacaklar.
NFT konusu ise çoğunlukla görsel bir obje gibi düşünülüyor. Ama bence NFT, insanoğlunun ürettiği ve bir şekilde kendisine fayda sağlayacak, dijital kimliklerle başlayan benzersiz bir değer. Bu sadece resim, video veya ses olmak zorunda değil, bir algoritma olabilir, bir desen olabilir, bir yöntem olabilir… Şunu hayal edelim: Yıl olmuş 2026 ve sanayide kullanılan cihazlar nesnelerin interneti (IoT) ile blockchain’e entegre olmuş ve benim tasarladığım bir desenle her bir tabak üretildiğinde cryptowallet’ıma coin olarak para geliyor. Mümkün mü? Mümkün ama gelecekte.
Gerçek metaverse ne zaman gelecek?
Peki, başka bir örneğe gidelim: Yıl 2027, ben bir otomotiv markasının metaverse’te açtığı mağaza üzerinden bir araç beğeniyorum ve bunu bir NFT ile satın alıyorum, wallet’ıma da ruhsat geliyor. Ve sonrasında otomotiv bayisinde NFT ruhsatımı gösterip aracı alıyorum. Daha da ileri gidelim, 2028’de bir araba yarışı için metaverse’teyim, benim NFT’lerinden az sahip olduğum aracı görüyor ve bana “Kendi aracın ile yarışmak ister misin?” diye soruyor. Ben aracımla yarışıyorum, metaverse’teki yarış bitince bir avatar çıkıyor, bana sahip olduğum aracı 2028 modeliyle takas imkanı sunuyor, ödemeyi de mevcut aracımın üzerine, elimde olan 3 adet NFT’imi vermek suretiyle yapıyorum. İşte asıl bu metaverse deneyimi bizleri bekleyen. Yazılacak o kadar çok gelecek hayalleri var ki bizleri bekleyen… Ama zamanı daha değil. Gerçekten ciddi bir sayıda kişi wallet’a sahip olup web 3.0’a entegre olduğundan biz asıl o zaman metaverse’leri yaşamaya başlayacağız. Şimdi bu yazıyı asıl yazma sebebime gelirsek; Benim için çok değerli olan Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen ile konuşurken bu alanda yılın başından beri yapılan ve sektöre ilham verecek projelerden bir demet hazırlayalım fikri çıktı ortaya. Yazının geri kalanını da işte o projelere ayırdım…
Buy My Cancer
İşin sosyal sorumluluk tarafına baktığımızda, son zamanlarda en çok beğendiğim işlerden biri “Buy My Cancer” işi oldu. Tam da “Metaverse For Goods”a dokunuyor. buymycancer.org adresinden inceleyebileceğiniz NT projesi kapsamında doktorlar hastaları seçiyor ve bu hastaların kanser hücrelerinin fotoğrafı dijital sanatçılarla paylaşıyor. Sanatçılar da bu fotoğrafları birer NFT esere dönüştürüyor. Satışlardan elde edilen gelir hastanın/hastaların tedavisinde kullanılıyor.
NFT’ler Ukrayna için bağışa dönüştü
Eurovizyon şarkı yarışmasını kazanan Ukrayna ekininin NFT serileriyle ülkeleri için bağış topladığı iş ise insanoğlunun bu yeni dünyayı bir fayda sağlamak için aktive etmesi kapsamında güzel bir örnek.
Mastercard’dan önemli adım
Geçtiğimiz haftalarda Mastercard’ın Web3 ve NFT dünyasına entegre olacağını açıklaması ve kullanıcıların NFT işlemlerinde ürünlerini kullanabilecek olması finans ve ödeme dünyası için önemli bir gelişme oldu. Buna ek olarak Metamask’ın Apple Pay ile yapacakları çalışmaları duyurması, JP Morgan’ın Decentraland’de Onyx Lounge açması yine bu alanda geçtiğimiz aylarda karşımıza çıkan önemli gelişmeler oldu.
Havayolu sektörü metaverse’te uçuşa hazırlanıyor
Havayolu alanında ise Emirates, Qatar Airways ve Air Europa örnekleri karşımıza çıkıyor. Emirates geçtiğimiz aylarda NFT dünyasına gireceğini açıkladı. Benzer şekilde Quatar havayolları da VR deneyimiyle MetaHuman kabin çalışanları üzerinde bir projeyi duyurdu ve bu alanda Air Europa TravelX ile bir iş birliği gerçekleştirdiğini, blockchain ile entegre bir şekilde NFT bilet üzerinde çalıştığını açıkladı.
Eğlence dünyasının olmazsa olmazı!
“Metaverse bir deneyimdir” söylemimiz kapsamında, aslında içeriğin de çok önemli olduğunu düşündüğümüzde, Lego’nun Epic ile yaptığı iş birliği kapsamında çocuklar için oluşturacağı metaverse, Disney’in SNAP ile gerçekleştirdiği iş birliği ve bu kapsamda Walt Disney World’s Magic Kingdom Park’ı sanal gerçeklik deneyimiyle sunacağını açıklaması önemli gelişmeler olarak karşımıza çıkıyor.
Wendyverse
Fiziksel hayatımızla dijital hayatımız arasında bağlantı kuran Wendy’s işi ise kullanıcılara farklı bir deneyim sunuyor. Wendyverse projesi kapsamında kullanıcılar Meta’nın Horizon dünyasında deneyim yaşıyor.
Mor ve Ötesi örnek bir işe imza attı
Mor ve Ötesi’nin son konserleri kapsamında gerçekleştirdiği NFT projesi bu alanda sanatçılara güzel bir örnek olarak karşımıza çıkıyor. 28 Mayıs İnönü konseri kapsamında NFT koleksiyonu hazırlayan grup, seriyi nft.morveotesi.com adresinde sevenleriyle buluşturdu.
Otomobil sektöründe metaverse yarışı
Otomotiv sektörüne baktığımızda BMW’nin X1 serisi için Journee ile beraber geliştirdiği kendi metaverse’ü olan Joytopia da oluşturduğu Venue işi, yine M serisi için gerçekleştirilen “Museum Of Sound” projeleri karşımıza çıkıyor. Volkswagen Güney Afrika’nın hayata geçirdiği NFT projesinde ise araçların IQ.DRIVE özelliğini ön plana çıkarmak için bir hazine avı kurgusu kullanıcılara sunuluyor.
Son olarak şunu eklemek isterim; bu yazıyı yeni bir serinin başlangıcı olarak düşünebilirsiniz. Bundan sonra marketingturkiye.com.tr’de haftalık olarak güncel tüm işleri sizler için yorumlayacağım…