Tüketici reklam değil indirim istiyor…
Ateşi yakan isim LC Waikiki E-Ticaret Genel Müdürü Ömer Barbaros Yiş oldu. Genel Müdür hayli cesur bir kararla TV reklam yatırımlarını indirime, dolayısıyla tüketici için avantaja dönüştüreceklerini açıkladı. Hemen ardından Kelebek Mobilya ve Yolcu360’tan da üst üste benzer açıklamalar geldi. Üstelik üç marka da bu kararı “11.11” ve “Black Friday” gibi en çok satış yapılan Kasım ayında veriyordu!
Bu karar kimilerine “tam bir çılgınlık” gibi görünse de derinde muazzam isabetli bir içgörünün yansıması. Zira tüketici artık cebinden çıkan paranın içinde “reklam” payının da olduğunun hayli farkında. Hele de 11.11 ve Black Friday gibi dönemlerde usandıran reklam bombardımanını görünce “reklam değil indirim yapın” diyor. Öyle görünüyor ki bu güçlü talep LC Waikiki öncülüğünde Kelebek Mobilya ve Yolcu360’ta karşılık bulmuş.
İçgörü güçlü, ona sözümüz yok. Ancak gelelim asıl meseleye… Markaların TV reklamlarından feragat edip bu bütçeleri indirime yansıtmasının ardında başka bir sebep var. Özellikle e-ticaret ve kripto para platformlarının TV mecrasında yarattığı enflasyon biraz da zorunlu kılıyor bu kararı. Böyle devam ederse sene başından TV mecrasında indirimli fiyatlarla toplu rezervasyonlar yapan e-ticaret platformlarından hiçbir sektöre, markaya yer kalmayacak. Bu alanda pazarda bir denge oluşmazsa daha çok marka TV’den vazgeçip yüzünü tüketiciye dönecek.
Kalite nedir?
Çoğunlukla pazarlama ve pazarlama iletişimindeki en son gelişmeleri sayfalarımıza taşıyor, iletişimcilerin yaşadığı “fomo”yu en aza indirmeye çalışıyoruz. Ancak inanıyoruz ki zaman zaman en temel konulara dönmek ve tüm paradigmalar bir değişim fırtınasından geçerken temel kavramları da yeniden tanımlamak, dahası derinlemesine anlamak gerekiyor.
Akademetre ile birlikte tasarladığımız “Kalite Algısı Araştırması”nı da bu yaklaşım üzerine inşa ettik. Tam bir joker tanıma dönüşen, tüketicinin pek çok düşüncesini ifade etmek için kullandığı ancak her sektörde, her üründe farklı anlamlar yüklediği “kalite” kavramını yine tüketicinin bakış açısıyla yeniden tanımladık.
Fomo’nun yeni adı: Metaverse
Yukarda sözünü ettiğim “fomo”nun pazarlama sektörü açısından yeni adı “Metaverse…” Facebook’un adını Meta olarak değiştirmesiyle ilk gündem maddesine dönüşen bu kavram ne vakittir kısım kısım yaşadığımız yeni bir dünyanın tüm parçalarını bir araya getirip somutlaştırdı.
Sanıyorum hepimiz o günün geleceğini, yani bir gün metaverse’te yaşayacağımızı biliyorduk ancak bu kadar erken olacağını pek azımız tahmin ediyordu. Pazarlamacıların yaşadığı “fomo”nun kaynağı tam da bu. Zira herkes metaverse’ten söz ediyor ve “geç kalan yandı” diyor ama bu yeni dünyada nasıl var olunacağını bilen de yok. Danışmanlık şirketi Digital Advice Lab’in Kurucusu Berk Kuşaksız ve ekibinin derin analizleriyle hazırladığımız kapsamlı metaverse dosyası işte bu fomo’ya merhem olmayı amaçlıyor…
Öğrenciler zorda
Hayat şartları günbegün ağırlaşıyor. Ancak onlar daha da çok hissediyor bu yükü omuzlarında. Dudak uçuklatan kira atışları, ardı ardına sıralanan zamlar derken simidin bile el yaktığı bu zorlu ortamda öğrencilerinki bir başka hayatta kalma savaşı. YouGov Türkiye ile birlikte gerçekleştirdiğimiz “Öğrenci Ekonomisi” araştırmasına göre çoğunun aylık bütçesi 1000 TL’nin altında. Yüzde 72’sinin aylık bütçesi temel ihtiyaçlarına bile yetmiyor. Ülkeye dair umutları da tükenmiş. Her iki öğrenciden biri yurt dışında yaşama hayalleri kuruyor.
Araştırma sonuçları öğrencilerin omuzlarındaki yükü hafifletecek dost markalara her zamankinden çok ihtiyaç duyduğunu gösteriyor…
Bu rapora bakmadan yeni yılı planlamayın!
11.500 tüketici, 1.099 üst düzey yönetici ve 18 lider… Deloitte Insights’ın global çapta gerçekleştirdiği o muazzam çalışma, “2022 Küresel Pazarlama Trendleri” raporu nihayet tamamlandı. Kapağımıza taşıdığımız ve 7 mega trendi tüm detaylarıyla ortaya koyan rapor bu zorlu ortamda büyüme hedefleri olan markalar için kelimenin tam anlamıyla bir yol gösterici. Yeni yılı planlama arifesinde olanlara duyurulur…
Hepsi ve daha fazlası Marketing Türkiye 2021 Aralık sayısında…
Keyifli okumalar…