Türkiye’ye yine Stevie yağdı!
Doğrudur, sadece Türkiye’den 59 şirket 169 Stevie kapmış bu yıl. Altın, Gümüş, Bronz karışık. Aralarında 10’dan fazla ödül alan, 32’yi tamamlayan bile var.Stevie’li şirketlerimiz şöyleymiş: Migros, CarrefourSA, Halkbank, Türkiye İş Bankası, EnerjiSA, Asli Tekstil, ZER, Bursalı, OPET, Anadolu Hayat Emeklilik, Enuygun, TİSK, Türkiye Finans Katılım Bankası, Alternatif Bank, Sigortam.net, Acıbadem Sağlık Grubu, Garanti BBVA, Mutlu Akü, VakıfBank, Vodafone, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Kordsa, AXA Sigorta, Sabancı Holding, Sabancı DX, Bakioğlu, ISS, Akçansa, Arzum, AgeSA, Akbank, Atos Müşteri Hizmetleri, Multinet Up, Turkish Aerospace, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Aksigorta, Cargill Türkiye, Adel Kalemcilik, LC Waikiki, AstraZeneca, Esas Sosyal, ING, ADM Elektrik Dağıtım, SOCAR, Ziraat Katılım Bankası, SmartMessage, Majorel Türkiye, Zorlu Enerji, Soma Çimento, Aselsan A.Ş., Manisa Sanayi Parkı, Wiser Tech, ÇEİS, İzmir Kent Değerlerini Koruma ve Geliştirme Derneği, Karsan Otomotiv, Yeşilırmak Elektrik Dağıtım Sanayi, Türkiye Metal İşverenleri Sendikası, Daiichi-Sankyo Türkiye, Pakfırın, HeyMo®. Çoğu, basın bültenleri ya da sosyal medya aracılığıyla “bu başarılarını” kamuoyuyla paylaşmışlar. Tebrik ederiz…
Bir de işi TV kampanyasına taşıyan kuruluşumuz var: Halkbank…
Bankanın reklamlarını, özellikle de buldukları sloganı sık sık takdirle anıyoruz: “Önce halk, sonra bankayız.” Markanın hem konumlanması hem de vaadi daha iyi anlatılamazdı herhâlde…
“Marka yüzü” de doğru seçilmişti. Kerem Alışık, güven veren tarzıyla yakışmıştı reklama. Babası Sadri Alışık ile annesi Çolpan İlhan’ı anmadığı, senaryonun bir parçası hâline getirmediği durumlarda daha etkili olduğunu da söylemekte sakınca yoktur diye düşünüyorum.
Yine son reklam filmlerini eleştirmekte, bu bankamıza duyduğumuz saygı nedeniyle bir sakınca olmadığı kanaatindeyiz. Stevie gelmiş, filmin baş rolüne oturmuş.
Kilit mesajlar şunlar: “İş dünyasının Oscar’ı Stevie”, “32 ödül birden aldık”, “Üst üste iki yıl ‘Dünyanın en iyi bankası’ ve ‘En iyi işveren’ seçildik”, “Bu gurur hepimizin” … Mesajlardaki bilgilerin hepsi doğru… Tek itirazımız “İş dünyasının Oscar’ı” tanımına.
Bir itirazımız da İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) aldığı ödüle. İBB, “Yılın İletişim/PR Kampanyası” kategorisinin “Kriz Yönetimi” bölümünde Altın Stevie almış… Hangi gerekçeyle almış, biliyor musunuz? “İstanbul’un Kriz Yönetimi…” Şaka gibi…
23’lülerden öğrenecek çok şey var
Türkiye’de gençlikle ilişki ve iletişim kurabilen etkinlik sayısı o kadar az ki. Gençler, genelde ya sosyal medyada ya da konserlerde bir araya geliyorlar. Oralardaki de “tek yönlü asimetrik” türden bir ilişki (Bkz. James Grunig, Excellence in Public Relations and Communication Management)… Yani, etkinliği düzenleyenden gençlere doğru giden, ancak “geri dönüş” almaya ve bu doğrultuda kendini değiştirmeye niyetli olmayan türden iletişim…
Biraz, megafonla bağırmak gibi bir şey. Örneğin; TV’deki reklamlar çoğunlukla bu kategoriye girer.
Ülkemizde son dönemde, özellikle gençlere yönelik iletişim çalışmalarında dikkatimizi çeken iki büyük etkinlik var. Birincisi, tabii ki Teknofest. İkincisi ise 23 Yetenek Derneği’nin düzenlediği “Zirve 23”.
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun Teknofest’i ziyaret etmesi, bu iki etkinliğin en önemli ortak özelliğine de vurgu yapan bir örnekti. O da kendilerini herhangi bir siyasi partiye endekslememe konusundaki katı ve tutarlı duruşları.
Çünkü gençlere, “didaktik”, yani kendilerine “parmak sallayan” iletişimle yaklaşmanın hiçbir anlamı yoktur; işlemez.
Zirve 23’teki ortamın kapsayıcılığını anlamak için iki şeye bakmakta yarar var. İlki konuşmacılar, ikincisi de Zirve 23’ün konumlandırılmasında büyük rolü olan, müzik ve ışık da dâhil olmak üzere “etkinlik tasarımı”.
Dokuz kavram belirlemişler: “Vicdan, Cesaret, Devrim, Tutku, Denge, Huzur, Belirsizlik, Şüphe, Merak…” Konuşmacıları da bu kavramlara göre seçmişler: Ernst & Young Türkiye Ülke Başkanı Metin Canoğulları, Baltaş Grubu Kurucusu Prof. Dr. Acar Baltaş, Baykar Yönetim Kurulu Başkanı / Teknoloji Lideri ve T3 Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı Selçuk Bayraktar, TOGG CEO’su Gürcan Karakaş, Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin, Vakko CEO’su Jaklin Güner, Antalyaspor Futbol Sorumlusu Nuri Şahin, Cisco CEO’su Didem Duru, Yeryüzü Doktorları Genel Müdürü Ozan Mutlu ve CNN International Diplomasi Editörü Nic Robertson’un yanı sıra İlber Ortaylı, Okan Bayülgen ve Demet Akbağ…
Üniversite öğrencilerinin dünyada öncü projelere, kurumlara, markalara liderlik etmelerine destek olmak için iki yıl süren “gerçek deneyim odaklı” özel programıyla Zirve 23’e 12.500 başvuru yapılmış. Bunlar arasından 2.500 üniversiteli seçilmiş. Tüm bu gençlerle yapılacak “çift taraflı simetrik” ilişki ve iletişim yıl boyu sürdürülüyormuş.
Seçimlere hazırlanan siyasi partiler, eğer iddialılarsa, gençlerle nasıl temas kurulacağını öğrenmek ve uygulamak istiyorlarsa Zirve 23’ü dikkatle izlemelerinde yarar var.