Türkiye’de devleşen marka: Mondelēz
İlk çeviri dizimiz Satış ve Satış Yönetimi Dizisi. O dönem Şişli Bomonti’de Kent Gıda’nın üretim merkezi. Rahmetli Yakup Tahincioğlu’na ya biz ulaşıyoruz ya da o bizi arıyor, hatırlamıyorum. Kent Gıda önemli, Tahincioğlu daha da önemli! Görüşmeye ben gidiyorum. Karşımda bilge bir adam var. Ata mesleği şekerciliği Mardin’den İstanbul’a günün koşullarında modernize ederek Kent Gıda’yı büyütüyor. Hiç unutmam ilk toplu satışımızı Yakup Bey’e yapmıştık yani bugün hâlâ temelimizin sağlamlığı oradan geliyor. Bugün Mondalēz markasını ülkemize yatırım yapmaya ikna eden de yine aynı vizyoner adam. Rahmeti bol olsun.
İhsan Karagöz’ü Gillette CMO’yken tanımış ve pek karizmatik bulmuştum. İlham verici bir yanı vardı. Yollarımız sonra Kale Grubu’nda Çanakkale Seramik’te karşılaştı. Bu kez de mutfak banyo kadından sorulur diyerek yaptırdığı araştırmalar aklımı açmıştı. Onun döneminde Kalebodur, iç görüsü yüksek, müthiş iletişim çalışmaları yaptı. Sonra nedense bir süre kaybettim izini. Geçtiğimiz ay Mondelēz Genel Müdürü olarak takdim edildi.
Sektörümüz adına bir sevindirici haber; pazarlama kariyerli CEO’ların sayısının artmaya başlamış olması. Son dönemde CMO mevkiinden CEO mertebesine yükselenlerle yaptığımız söyleşileri de bahane edip Sevgili İhsan Karagöz’e hayırlı olsuna gittim. Kurumsal İlişkiler Müdürü Sandra Haker, Ciklet Kategori Müdürü Zümrüt Bakkal ve Bisküvi Kategori Müdürü Duygu Özer de katıldı sohbetimize.
Bir dünya devi Gebze’de
Mondalēz sokaktaki tüketicinin bildiği marka değil elbette ama onlar sakızda; First, Falım, Bubblicious, Tipitip, Şıpsevdi, şekerde; Kent, Jelibon, Missbon, Tofita, Poptip, Sour Patch Kids, Topitop, çikolatada; Milka, Toblerone, Bonibon ve Bisküvide; Oreo, Barni, Ritz, Tuc ve Lu olmak üzere toplam 20 markayı raflarda görüyor. Bunun bir marka mimarisi olduğunu söylüyor İhsan Karagöz. Bana göre de öyle varsın Mondalēz’i bilmesinler. Listede bana göre efsane üç marka var; Oreo, Milka ve First. Tüketicisi değilim ama Falım’a haksızlık etmeyeyim. Kategorinin neredeyse yüzde 60’ını Falım kapsıyormuş. Falım’ı TEMA Vakfı ile birlikte yürüttükleri “Sakız Ağaçlarına Sevgi Aşılıyoruz” projesi için yapılan kitaptan da derinlemesine okudum. Bir dünya mirasının korunmasına ve tekrar yeşertilmesine verdikleri katkıdan ötürü önce teşekkür ve KSS çalışmalarına önem verenler için kitaptan bir tane edinilmesini hararetle öneririm.
Biri İstanbul’da diğeri Amerika’da iki şirketin yolları nasıl birleşti?
Tüketicileri bilmesin ama çok değil 2012’de bir dünya atıştırmalık devi olarak pazara giren Mondelēz’in tarihi seyrini merak eden sektör profesyonelleri için kısaca açıklayayım.
Türkiye’de 1956 yılında Kent Gıda kuruluyor. Bundan epey sonra 1993’te Kraft Marsa ile ortaklık ederek Türkiye’ye giriyor ve 2000’de KraftSa kuruluyor. Yıl 2002’ye kadar süren ortaklı bitince Kraft tek başına kendi adını taşıyan gıda şirketini kuruyor ve Kar Gıda’yı satın alıyor. Bu arada Kent Gıda 2002-2006 yılları arasında Cadbury tarafından satın alınıyor ve 2007 Intergum bünyeye katılıyor. Bütün bunlar olagelirken 2010 yılında dünya çapında bir birleşme oluyor ve Kraft-Cadbury 2012’de ticari adı çalışanlarından “lezzet dünyası” anlamına gelen Mondalēz tercihiyle uluslararası dev bir şirketin temelini atıyor.
Dünyadaki en iyi tesis olarak anılıyor
Biraz da rakamlardan söz edelim. 85 bin metrekare alana sahip Gebze fabrikasında üretilen sakız ve şekerler Japonya’dan Amerikaya, pek çok Avrupa ve Körfez ülkesine, Ortadoğu’ya, Kafkaslara olmak üzere 50’den fazla ülkeye ihraç ediliyor. Planlar daha da çok ihracat yapmak üzerine. Bir de ilginç veri; en çok ihracat Amerika’ya Sour Patch Kids ile yapılıyor. Her ne kadar benim Türk damak zevkime uymuyorsa da rakamlar tatmin edici. Mondelēz lnternational, ilk 500 ihracatçısı içerisinde ve İstanbul İhracatçılar Birliği sıralamasında şekerleme kategorisinde ilk 3’te yer alıyor.
Bu efsane anlatılmaz yenir!
Euromonitor 2015 datasına göre, 105 yıllık Oreo dünyanın en çok satan bisküvisi. 12 ülkede üretiliyor ve 74 ülkede satışı yapılıyor. Ürün 2015 yılında Türkiye’deki bisküvi tutkunlarıyla da buluştu. Tutunmasında her ne kadar yapılan yüksek volümlü kampanyanın etkisi varsa da mesajı “Anlar” olan kampanya bir bisküviyle aile arasında özel anların nasıl yaratabileceği konusunda ufuk açıcı oldu. 2017’deyse beni sütle anın diyen Oreo, “Hadi Oreo’nu Süte Batır” diyerek iletişimine devam edecek. Ancak şimdiden söyleyelim, Oreo farklı kombinasyon ve tatlarla karşımıza çıkarak bizi şaşırtacak. Mesela Algida ile bir yeni ürün geliştirilmiş bile.
Mondalēz’in Milka serisinde yer alan Tuc ve Lu’sunu Sayın Devlet Bahçeli’nin “Püskevit” tarifinden esinlendiklerini söyleyebiliriz. Bisküvi ve çikolata bir arada. Anlaşılıyor ki terörle birlikte giderek evde geçen zaman arttıkça biz Türkler atıştırmalıklara dadanacağız ve bu da hem pazar büyüyecek hem rekabet artacak ve hem de yeni lezzetlere merhaba diyeceğiz anlamına geliyor.
Sakız orucu bozar mı sorusunu sorduracak kadar bağımlıyız!
First ve Falım iki güçlü marka. Nielsen 2016 Pazar Payı Datası’na göre açık ara pazar lideri. 1989 yılında raflara çıkan Falım’ın kendisi gibi efsane olmuş reklamlarını hatırlarsınız. Zor geçen 2016’da pozitif enerji vermesi dileğiyle yapılan “Aç Bi Falım Rahatla Neler Olur Bak Hayatta” kampanyası da akıllarda hâlâ duruyor.
2017 zor bir yıl olacak deniyor ama Mondalēz hesaplarını iki haneli büyümeye göre yapmış. 2 bin kişiye istihdam sağlayan Mondalēz’in hedefi pazarın lider markası olmaya devam etmek. Ne diyelim bol şanslar Sevgili İhsan Karagöz…