Yanlış bildiğimiz doğrular ve Dardanel
Sosyal medyada sesler epey yükseldi, “Esnaf bu kadar zor durumdayken siz onlarla nasıl böyle bir reklam filmi çekersiniz?” diyenler de oldu; “Dardanel burada kimsenin ekmeğiyle oynamıyor, bu konu zaten bizim de rahatsız olduğumuz bir şeydi” diyenler de. Üstüne bir de 8 Mart Kadınlar Gününe ilişkin reklam filmi çekmeye fabrikaya giden prodüksüyon şirketinin yaptığı yol kazası dikkatleri Dardanel’e ve onun ikinci kuşak İcra Başkanı Mehmet Önen’e çekti.
Biz her iki krizde de sesler yükselirken hem haberi yapmış hem de markaya dönerek duruma ilişkin açıklamalarını da almıştık. Bu gelişmeler öncesinde görüşelim demiştik ama gelişmeler bizi pandemi demeden hızlıca buluşturdu…
Bir zamanlar pek çoğumuz ne ton balığını ne de balığın bir kutuda satın alınabileceğini bilmiyordu desem çok mu iddialı olur! Bir yarımada olmamıza rağmen kişi başı balık tüketimimizin Ortadoğu ülkelerinden daha az olduğunu söylemek bu iddianın kabul görmesi için ikna edici olabilir mi? Son günlerde başarıları inovatif ürünleriyle değil de iletişim çalışmalarına yapılan eleştirilerle gündeme gelen Dardanel’in İcra Kurulu Başkanı Mehmet Önen’e neler olduğunu, küresel marka olma hedeflerini ve yol haritalarını sordum. Tüm samimiyetiyle yanıtladı.
AÇIK ARA PAZAR LİDERİ
Dardanel sektörde “ilk”leri geliştiren bir marka olarak da biliniyor. Ürünün yanı sıra ton balığının ilk reklamı da, reklam tarihinin 3 saniyelik ilk kısa reklamları da Dardanel tarafından yapılmış.
Kendi segmentinde bir ilki başlatan Dardenel 37 yıldır Türkiye’nin balık uzmanı olarak anılıyor. Toplam ton balığı pazarının yüzde 80’ini üretiyor. Üretimin yüzde 60’ı Dardanel markasıyla raflarda. Bu rakamlarla en yakın rakibinin neredeyse 5,5 katı pazar payına sahip.
Yılda ortalama yüzde 40 büyüyor. Cirosu 2020 sonunda 1 milyar TL’yi aştı. Çalışan sayısı 2 binin üstünde. Brand Finance’in yaptığı araştırmada “marka değerini en fazla artıran gıda şirketi” olarak öne çıkıyor. Dardanel’in değer önerisi “bağışıklık” ve “sağlık”. Bu son yıllarda yükselen tüketici hassasiyetlerini yakalayan bir içgörü.
2020’de rekor büyüme yaşanınca üretim kapasitesi yüzde 50, istihdam yüzde 30’un üzerinde artırılmış. 2021 hedefi ise yüzde 40 büyüme olarak öngörülmüş. Ciro hedefi 1,4 milyar TL olarak revize edilmiş. Dardanel 4 yeni yatırıma daha hazırlanıyor.
BİR KÜÇÜK KUTUÇUKTA BİR DÜNYA BAĞIŞIKLIK
Ton balığı markette bulunabilecek en saf protein. Omega-3, vitamin ve sayısız mineralin bağışıklığa katkısı çok büyük. Ton balığının günlük 100 ila 300 gram tüketilmesiyle ihtiyaç duyulan Omega-3’ü karşılamak mümkün.
Ton balığının çiftliği yok. Omega-3^ü korumak için derin ve temiz denizlerde yetiştirilmesi ve de doğal ortamında yakalanması gerekiyor. Dardanel’in tonu Hint, Atlantik ve Pasifik okyanuslarında yetişiyor. Yakalandığı an -18 derecede donduruluyor. Kutularda ise sadece deniz tuzu ve zeytinyağı bulunuyor. Ülkemizde bugün yılda yaklaşık 15 bin ton balığı tüketiliyor. Bunun 12 bin tonu Dardanel markalı.
Ülkemizde kişi başı yıllık ton balığı tüketimi hala çok geride. Dardanel’in ana hedefi Türkiye’deki 200 gramlık kişi başı ton balığı tüketimini yılda bir kiloya çıkarmak.
En doğal ve saf protein kaynağı ton balığının ülkemizde tüketiminin artırılması için Dardanel tüm alanlarda seferberlik ilan etti. “Ton mu yesek” kampanyası da bu seferberliğin en somut göstergesi…
DENİZDEN BABAM ÇIKSA YERİM DİYENLERE MÜJDE
Ar-Ge’ye çok ciddi bir pay ayrılıyor. Ürün geliştirme bunun önemli bir ayağı. 1,5 yıl içinde 17 yeni ürün raflarda yerini alırken 12’si daha yolda.
Tüketicilerinden aldığı tüm geri bildirimleri, Ar-Ge çalışmalarıyla hayata geçiriyor. Bunun en yakın örneği kolay açılan kapak. Kapak sterilize edilebiliyor ve yüksek ısıya dayanabiliyor. Bu kolaylığın Türkiye’deki patenti de Dardanel’de.
DARDANEL BİR KADIN DOSTU ŞİRKETİ
İki binin üstünde Dardanel çalışanının bin 485’i kadın. Çanakkale Bölgesi’nde kadın iş gücünü ekonomiye kazandıran şirketlerin başında ve Türkiye’nin “kadın dostu şirketleri” listesindeki yükselişini sürdürüyor.
Mehmet Önen kadın istihdamı konusunda, “Türkiye’de otuz yedi yıldır gıda sanayicisi olmak hiç kolay değil. En büyük motivasyonumuz istihdam yaratıyor olmak. Ton balığı üretimi, kadın emeği yoğun bir sektör. Tüm dünyada olduğu gibi, Dardanel ürünlerini de kadın emekçilerimiz elleriyle temizliyor ve hazırlıyor. Çanakkale gibi sanayisi gelişmekte olan bir bölgede binlerce kadına istihdam sağlamak böylece hanelerine dokunmak bizim en büyük mutluluğumuz. Büyümeyi kadın istihdamını artırarak yapacağız” diyor.
“Adamlar ne güzel yapmış” klişesine karşı çıkan Dardanel, 8 Mart filminde “Adamlar yapmış değil, kadınlar yapmış” diyerek, üretim ve ekonomide kadın emeğinin önemine vurgu yapıyor.
Dardanel’in kadın çalışanlarının yer aldığı filmle ilgili olarak Önen, “Toplumda ve iş dünyasında cinsiyetçi kalıpları yıkmak öncelikle kullandığımız dilden başlıyor. Bu nedenle filmimizde, ‘Adamlar değil, kadınlar ne güzel yapmış” diyerek Dardanel’in başarı hikayesinin arkasında kadınların olduğunun altını çizdik. Cinsiyet ayrımcılığının ortadan kalkması ve kadının ekonomide hak ettiği yeri bulması için biz özel şirketlere büyük görev düşüyor. İşe öncelikle bakış açısı ve kullandığımız dili değiştirmekle başlamak gerektiğine inanıyoruz” diyor.
GLOBAL HEDEFLER DE AGRESİF
Dardanel bugün 35 ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Toplam cironun içinde ihracatın payı yüzde 25. Hedef bunu yüzde 50’ye çıkarmak.
Mehmet Önen, “Dardanel markasının ihracat gücünü artırmak ve bir dünya markasına dönüştürmek en büyük önceliğimiz. Global çapta pazarlama ve iletişim çalışmaları yapıyoruz. Kendi sektörümüzde farklı pazar fırsatları ve satın almalarla da ilgileniyoruz.” diyor.
Uzak okyanusların balığı ton, Türkiye’de kutuya girerek katma değerli ürün haline geliyor. İster misiniz eloğlunun bize fasoncu muamelesi yaptığı rekabetçi pazarda Dardanel küresel marka olsun!