MMA (Mobile Marketing Association) Türkiye, diğer adıyla Türkiye Mobil Pazarlama Birliği, 28 Haziran’da Esma Sultan Yalısı’nda gerçekleştireceği ‘Mobil Pazarlama Sohbetleri’ ile mobil ve pazarlama dünyasını biraraya getirmeye hazırlanıyor. Marketing Türkiye dergisinin de destekçileri arasında yer aldığı konferansa sayılı günler kala içerikle ilgili ipuçlarını siz okuyucularımız için öğrenmeye devam ediyoruz. Geçtiğimiz sayıda aynı zamanda konferansı yönetecek isim de olan MMA EMEA Direktörü Paul Barney’le yaptığımız söyleşinin ardından, bu sayıda da etkinliğin diğer ağır topu Kei Shimada ile görüştük. Türkiye’de yapacağı sunum öncesinde mobil pazarlama sektörünün geldiği noktayı ve son trendleri öğrendik.
28 Haziran’da MMA Konferansı kapsamında İstanbul’da bir sunum yapacaksınız. Sunumunuz hakkında birkaç ipucu verebilir misiniz?
Bildiğiniz gibi Japonya mobil sektörde, dünyanın en eski, en geniş kapsamlı ülkelerinden biri. Tabii aynı zamanda en inovatiflerinden biri olarak da görülüyor. Ben de sunumunda Japonya’daki mobil sektörün bugüne gelmesinde yardımcı olan kilit noktaları anlatıyor olacağım. Bunun yanı sıra bugünün mobil olanaklarıyla hayata geçirilebilecek bazı çalışmaları ele alacağım. Sonuç olarak benim amacım, Japon mobil endüstrisinin ilham veren örneklerinden bir derleme sunmak olacak.
Yeni başlayanlar için mobil pazarlama aşamaları hakkında bazı özel ipuçları verebilir misiniz?
Müşterilerinizin çoğunu korkutup kaçıracak kadar yenilikçi olmayın. Unutmayın ki mobil, firmalara yol gösteren bir araçtır, bu anlamda diğer reklam araçları kullanılmadan tek başına mobil mecranın kullanılması yanlış bir yol olacaktır. Dolayısıyla mobil mecrayı tek başına değil, diğer reklam mecraları ile bağlantılı ve onlara destek olacak bir mecra olarak düşünmeniz gerekir.
Japon mobil sektörünün Asya, Avrupa ve dünyanın diğer lider mobil pazarlarından ayrılan yönleri nelerdir?
İlk olarak, çok iyi uyarlanmış ve her şeyin çalıştığı bir mobil ekosistem sağladığını söyleyebilirim.
Japon hükümetinin mobil ekosistem içerisindeki rolü nedir? Hükümetin bu konudaki düzenlemeleri neler?
Japon hükümeti hizmet sağlayıcılarla ilgili düzenlemeler konusunda tarafsız bir duruş sergilemeye gayret ediyor. Ancak ne yazık ki e/m-devlet konusundaki gelişmelerin çok gerisinde olduğunu da söyleyebilirim.
Mobildeki “en iyi uygulamaların” artırılması konusunda en fazla çaba gösteren sivil toplum örgütleri/birlikler hangileri?
Bu konuda MCF (Mobile Content Forum), 250 mobil şirketten oluşan üye grubu ile oldukça güçlü bir kuruluş. Aynı zamanda Japonya mobil pazarı hakkında her yıl düzenli olarak yayınlar hazırlıyorlar.
Mobil pazarında hangi markalar veya yayıncılar daha yenilikçi? Etkileyici olmak için neler yapıyorlar? Hangi şirketler mobil pazarlamaya daha çok yatırım yapıyor? Başarı hikayelerine baktığınızda bu markaları başarılı kılan özellikleri neler?
Her ne kadar Honda, Adidas, Coca Cola, Mc Donald’s gibi büyük firmalar yeni teknolojiler ile çalışarak yenilikçiliği teşvik ediyor olsalar da bence bütün bu firmalar teknolojilerini mobil ile birleştirerek başarıyı yakalıyor. Eğer birini seçmem gerekiyorsa Mc Donald’s’ın NFC kupon ödemeleri servisini örnek verebilirim. Mc Donald’s mobil için hazırladığı flash tabanlı kuponlarıyla oldukça deneysel bir çalışma yaptı. 200 milyondan fazla Mc Donald’s mobil site katılımcısı oldu ve bu kişilerin yaklaşık yarısı NFC sisteminden yararlanarak ödemelerini kuponlar ile yaptılar.
Japonya’nın en başarılı mobil ticaret sitesi hangisi? Bu siteler mobil yoluyla ne tür gelirler elde ettiler?
Japonya’da en çok başarıyı elde eden kuruluşlar Rakuten ve eBay. Birer online dükkan olarak yola çıkıp çok kısa bir zamanda çalışmalarını mobilde genişlettiler. Çift haneli milyar dolardaki bütçelerinin üçte birini mobilden kazanıyorlar.
Türkiye’deki mobil pazarlama ve reklamcılık sektörünü nasıl görüyorsunuz? Türkiye ve Japonya arasında bir kıyaslama yapabilir misiniz?
Türk mobil pazarının ve reklamcılık sektörünün bölgesindeki en gelişmiş ve agresif pazarlardan biri olduğunu biliyorum. Ama bu kadarcık bir içgörüyle bir kıyaslama yapmam ne yazık ki mümkün değil.
Geleceğin teknoloji dünyasında bizi neler bekliyor? Ve bu dünyada mobilin yeri ne olacak?
Gelecek hakkında konuşmak oldukça zor, yeni teknolojiler ve platformlar her şeyi günden güne değiştiriyor. Kişisel görüşümü soracak olursanız Augmented Reality, lokasyon bazlı servisler, sensörler gibi cihaz bileşenleri mobil iletişimin gidişatını yönlendirecek teknolojiler olacak.
Gelecekte mobilin yeri ne olacak?
Gelecek hakkında konuşmak oldukça zor, yeni teknolojiler ve platformlar her şeyi günden güne değiştiriyor. Kişisel görüşümü soracak olursanız Augmented Reality, lokasyon bazlı servisler, sensörler gibi cihaz bileşenleri mobil iletişimin gidişatını yönlendirecek teknolojiler olacak.