Kuruyemişin bir adı da “eğlencelik”. Mevzu eğlenceli ama iş ciddi. Türkiye’de kuruyemiş pazarının yıllık iş hacmi 7 milyar TL’ye dayanmış durumda. Ülkemizde kaliteleriyle anılan köklü kuruyemiş markaları da var. Bunlardan en eskisi ise 1870’den bu yana süregelen, dördüncü kuşağın işbaşında olduğu ürün işleme fabrikaları, mağazaları ve üretim tesisleriyle kocaman bir endüstri yaratan Malatya Pazarı. Son dönemde dördüncü kuşaktan iki kuzenin yollarını ayırdı haberleriyle gündeme gelmişlerdi. Malatya Pazarı’nın 148 yıllık hikayesini, markanın bundan böyle yoluna nasıl devam edeceğini ve gelecek vizyonunu Murat Palancı’dan dinledik.
üyük şehre göç etmeye, iyi bir yerde iyi bir köşe tutmaya çok önceleri başlamış Malatyalılar. Malatya Pazarı’nın da böylesine bir hikayesi var. Büyük büyükbaba Ali Efendi’nin Malatya’daki mütevazı dükkanıyla başlayan süreç oğulları Hüseyin ve Hakkı’nın dönemin Malatya Milletvekili Tevfik Temelli’nin yönlendirmesiyle 1942’den itibaren İstanbul Mısır Çarşısı’nda devam eder. Kardeşlerden Hakkı Malatya’ya dönerken Hüseyin, eşi ve oğulları Çetin ve Metin’le İstanbul’u mesken tutar. Şimdilerde beşinci kuşaktan Murat Palancı, Çetin Palancı’dan aldığı sorumlulukla Malatya Pazarı’nı dünyaya taşıyor.
Kalite için işe topraktan başlamak şart!
Murat Palancı Türkiye’de kuruyemiş yetiştiriciliğini sürdürülebilir yöntemlerle teşvik etmek için üreticiyi desteklemek gerektiğine inanıyor. “Ürünün iyisi yerinden alınır. Kayısıyı Malatya’dan, ayçekirdeğini Aksaray, Erzurum, Denizli’den, Antep fıstığını kendi tarım alanlarımızda üretiyoruz. Sarı leblebiyi Kütahya’dan, inciri Aydın’dan, üzümü ise Manisa – Alaşehir’den alıyoruz” diyor. Tüketim rakamları Türkiye’nin bir ayçekirdeği ülkesi olduğunu söylüyor. Ayçiçeğini sırasıyla yer fıstığı, kayısı, California Bademi ve Arjantin fıstığı takip ediyor.
Murat Palancı, “Ürünün kalitesini tüketiciye ulaştırmak için korumak da gerekiyor. Bu amaçla 22 yıl önce İstanbul Büyükçekmece’de pişirme, ayıklama ve paketlemeyi bir çatı altında yapabilen modern bir tesis kurduk” diyor.
Yıllık cirosu 120 milyon TL olan “Malatya Pazarı Murat Palancı” markası 300 kişiye istihdam sağlıyor. “Mağazalaşmada franchise olmayacak ama dağıtım işinde franchise vereceğiz. Yeni iş birlikleri geliştirmeye ve alternatif çözümler üretmeye de açığız” diyor Palancı.
Tüketim alışkanlıkları ve yaşam tarzı değişiyorken geleneksel yöntemlerle tüketiciye ulaşmanın yetersizliğini de görmüş marka. Evde daha çok zaman geçirme eğiliminin arttığı günümüzde e-ticaretin nimetlerinden de yararlanıp “Trendyol” ve “getir” ile çalışmaya başlamış.
Lezzet yerel, anlayış global
Hamburg, Riyad, Bükreş, Ploieşti ve Amerika New Jersey’de mağazaları bulunan “Malatya Pazarı Murat Palancı” 2018 yılının sonunda Kuveyt, Dharan ve Avrupa Birliği ülkelerinde mağazalar açacak. 2018 yılında Türkiye’de 18 yeni mağaza açan Murat Palancı, global büyüme stratejisiyle yurt dışı operasyonlarını Almanya, Fransa, İngiltere, Birleşik Arap Emirlikleri, Bulgaristan, Makedonya, Ukrayna, Romanya ve Polonya’yı da kapsayacak şekilde genişletmeyi planlıyor.
Ar-Ge çalışmalarını TÜBİTAK ve Türk Patent Ensti Enstitüsü ile yürüten “Malatya Pazarı Murat Palancı” kuruyemiş, kuru meyve, lokum ve baharat çeşitlerinin geleneksel lezzetini korurken yeni lezzetler için inovasyon çalışmaları da yapıyor.
Peki, Malatya Pazarı markası nasıl korunacak?
2017’de 148 yıldan beri süregelen aile içindeki ortaklığın sonlandırılma kararı alınmış. Bundan böyle kök marka “Malatya Pazarı” müşterek kullanılırken Murat Palancı, “Malatya Pazarı Murat Palancı” ayırt edici ibareyi kullanmak üzere haklarını satın almış. Böylece Büyükçekmece’deki fabrika, fabrikanın satış mağazası, 1942 yılından bu yana içinde çalışılan Mısır Çarşısı 44/1 ve İstinye Park mağazası “Malatya Pazarı Murat Palancı” ismiyle devam edecek.
Ayrıca Şok, A101, bakkallar ve büfeler gibi işletmeler “Malatya Pazarı Murat Palancı” markasının dağıtımında olan yerler olarak konumlanmış. Trendyol ve getir’in yanı sıra https://www.mpkuruyemis.com/ üzerinden online satışlar da yapan “Malatya Pazarı Murat Palancı” markası satış ve dağıtım alanında franchise ve bayilik sistemleriyle büyümeyi hedefliyor.